Her får du familiebil på steroider – med avslag

VW Golf stasjonsvogn er i seg selv ikke noe uvanlig syn. Men R-utgaven av samme bil, derimot ... Faksimile: Finn.no
VW Golf stasjonsvogn er i seg selv ikke noe uvanlig syn. Men R-utgaven av samme bil, derimot ... Faksimile: Finn.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sjelden variant av Norges mest solgte.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

VW Golf er ikke akkurat valget for deg som ønsker å skille deg ut. Dette er, år etter år, Norges mest solgte bil. Den finnes i en rekke utgaver: Tredørs, femdørs, cabriolet, stajonsvogn, offroad-varianten Alltrack – og den kan leveres med både elmotor og som ladbar hybrid – i tillegg til diesel og bensin, selvsagt.

Ja, det skal egentlig godt gjøres om du ikke finner en som passer til akkurat ditt bruk.

Den det selges færrest av, er den med høyest entusiastfaktor. Selveste toppmodellen. Golf R. Ikke så rart, da den også er den dyreste i sortimentet.

Men nå har det såvidt begynt å dukke opp ett eksemplar eller to på bruktmarkedet – og det til en pris som er betydelig lavere enn hva du må ut med for tilsvarende modell helt ny.

Dette skal tidenes raskeste koste i Norge

Interiøret skiller seg svært lite fra en vanlig Golf. Men sportssetene med R-merke og blå nåler på speedometer og turteller er blant forskjellene.
Interiøret skiller seg svært lite fra en vanlig Golf. Men sportssetene med R-merke og blå nåler på speedometer og turteller er blant forskjellene.

Solid prisavslag

Vi har funnet en 2016-modell som har rullet 21.800 kilometer. Den har gått som demobil, og er fullspekket med utstyr.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nypris på tilsvarende modell er beregnet til over 800.000 kroner, ifølge annonsen. Nå blir den din for rundt 639.000 kroner.

Joda, vi vet. Det er fortsatt mye penger for en (såvidt) brukt Golf. Men det er faktisk også svært mye bil for pengene.

Sportsbil-ytelser

La os ta det mest åpenbare først. Her får du altså en 2-liters turbomotor som spytter ut 300 gamp. Kombinert med DSG-automatgir og 4Motion firehjulstrekk, sørger den for 0-100 km/t på sportsbilaktige 5,1 sekunder.

Det er et voldsomt skyv i den relativt anonyme stasjonsvogna. Bilen vi har funnet er sort og sort interiør. Populært blant mange, selv om vi foretrekker den knallblå "signatur" fargen på R-modellen ...

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjøreegenskapene er dessuten gode. Med ulike kjøreprogram, kan du velge oppsett etter humøret – og passasjerene.

Klikk her for å se hele annonsen

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mye utstyr

I tillegg har den altså et lite lass med utstyr. Nøkkelfri adgang, Dynaudio stereoanlegg, ryggekamera, stor navi, adaptiv cruisekontroll, elektriske sportsseter, panoramastoltak, adaptivt understell, 19" på sommer- og vinterdekk.

Designmessig er den relativt diskret, men kjennere vil merke seg den endrede frontspoileren, blanke sidespeil og ikke minst fire enderør helt bakerst.

Versting-Golfen som ble ofret etter Dieselgate ...

Hvis vi fikk velge farge på Golf R, hadde vi valgt denne blåfargen, som på mange måter er R-ens signaturfarge.
Hvis vi fikk velge farge på Golf R, hadde vi valgt denne blåfargen, som på mange måter er R-ens signaturfarge.

Plassmester

For deg som har familie, og dermed må utelukke en vanlig sportsbil, kan dette være et interessant kompromiss.

Golf stasjonsvogn er nemlig så romslig, med et bagasjerom på hele 605 liter, at den kan sammenlignes med biler en klasse over.

I kjent stil byr også VW på gode og praktiske løsninger – og bilen vi har funnet har naturligvis fem år/100.000 km garanti.

Om du ikke trenger så mye bagasjeplass, kan du ta til takke med en helt vanlig femdørsutgave. Da får du mindre plass, men enda litt raskere akselerasjon. Men det får vi komme tilbake til ved en senere anledning...

Denne bør du ikke la deg lure av ...