Verdens beste bilfilmer

Bilfilmer er fint å kose seg med når høsten kommer.
Bilfilmer er fint å kose seg med når høsten kommer.

Broom-Lorden forteller om noen av sine favoritter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Et vanlig spørsmål blant mange bilinteresserte er hva som er tidenes beste bilfilm. Noen går for moderne store kassasuksesser som «Fast and Furious» filmene, andre går for klassiske filmer som «Smokey and the bandit». Så er det de som vil ha racerbilaction som «Grand Prix» og «Le Mans», andre synes «Flåklypa Grand Prix» er best.

Vi skal heller ikke glemme de litt mindre kjente filmene som «The Car» eller «Deadline Auto Theft», mens andre sverger til karakterdramaer som «Gran Torino» og «Drive». Det er kort sagt mange filmer å velge i, og en av dem som har satt seg absolutt best inn i temaet er Broom-Lorden, som nå er aktuell med podcasten «Lordens Garasje» sammen med podcast-produsenten Perplex.no.

I Episode 1 av «Lordens Garasje» tar han for seg tidenes 10 beste bilfilmer, og vi lar ham derfor forklare litt om hva som er så bra med bilfilmer, og hvordan man kan rangere dem.

– Bilfilmer er jo objektivt sett sjelden ordentlig bra, hvis man sammenligner med de store mesterverkene fra filmhistorien. Du skal være ganske ihuga Mustang-fan for å påstå at den originale «Gone in 60 seconds» er bedre enn «Gudfaren II». Men det spiller ingen rolle, bilfilm er gøy, fordi det setter bilen i en sentral rolle.

Bilen må settes i fokus

– Nå er jo bilfilm et vidt begrep. Men kjennetegnet for enhver bilfilm må være at bilen settes i fokus på en eller annen måte. Det kan være en bestemt bil, som f.eks Plymouthen i «Christine», eller det kan være en miljøskildring hvor handlingen finner sted i et miljø med mange biler, som for eksempel «American Graffiti». Mest typisk for bilfilmen er kanskje de klassiske filmene, hvor hele filmen i bunn og grunn er en eneste lang biljakt. Her kommer godbiter som «The Cannonball Run» og «Smokey and the bandit» inn i bildet, men også kultperler som «Cannonball» og «Death Race 2000» og dusinvis av andre.

– Hard og ekte bilkjøring trekker opp poengsummen som f.eks «The Dukes of Hazzard», mens dårlige dataanimerte hopp og fortfilm trekker ned, som f.eks den nye versjonen av «Gone in 60 seconds», eller den horribelt dårlige «Driven» med Sylvester Stallone.

Samlet på seg hundrevis av filmer

– Så har man i tillegg filmer som egentlig ikke er bilfilmer, men som inneholder en eller flere episke biljakter. Her finner man for eksempel «Bullitt» og «Ronin». Begge med legendariske biljakter, uten at filmene egentlig er bilfilmer. Men man må selvsagt ha de i samlingen også, forteller Broom-Lorden.

Han har samlet flere hundre bilfilmer med årene, og her forteller han litt om tre av filmene fra sin topp-10 liste.

Les også: Hollywoodfilm øker turismen i Vesterålen

(Saken fortsetter under)

VIDEO: Peter Fonda oppnådde suksess med forfølgelsesfilmen «Dirty Mary, Crazy Larry», men siden skulle karrieren bli ujevn.

«Dirty Mary, Crazy Larry»

– «Dirty Mary, Crazy Larry» er en kriminelt undervurdert bilfilm. Den kom i 1974, en tid hvor det florerte med bilfilmer. Racerbilscenene i «Grand Prix» fra 1966 og Biljakten i «Bullitt» fra 1968 hadde vist at man kunne filme biler på en spennende måte, uten at man brukte bakgrunnsprojisering eller fortfilm. Dette var jo de to største syndene på omtrent alle bilfilmer på 50- og 50-tallet, men med disse to filmene ble en ny tidsalder innledet.

Kombinert med en opprørstid i samfunnet generelt, kom filmer som «Vanishing Point» (1971), «Two-Lane Blacktop» (1971), eller «Rallygjengen» som den het på norsk. Samt «The Duel» (1971), «The Getaway» (1972), «The last american hero» (1973) og «American Graffiti» (1973).

Les også: På filmsafari i England

– Alle filmer som skildrer opprør på ulike måter, gjerne med et visst kriminelt tilsnitt over en eller flere av karakterene. «Dirty Mary, Crazy Larry» har en enkel handling. To fyrer raner til seg noen penger, og stikker av i en trimmet 1966 Chevrolet Impala. Vakre Susan George blir med i baksetet, og etter litt svinhard kjøring med Impalaen, stjeler de en 1969 Dodge Charger R/T for enda hardere kjøring.

– Det kulminerer med en episk duell mot et helikopter, i det som må være noe av den dristigste stuntkjøring med et helikopter noensinne. En fantastisk film, som dessverre altfor mange har gått glipp av.

(Saken fortsetter under)

VIDEO: «The Cannonball Run» fikk tittelen «Verdens sprøeste bilrace» på norsk og byr på et imponerende stjernegalleri på både to ben og fire hjul.

«The Cannonball Run»

– Jeg våger påstanden om at «The Cannonball Run» fra 1981 er den suverent morsomste bilfilm noensinne laget. På tidlig 70-tall var gjerne bilfilmene litt mørke, med anti-helter bak rattet, og i 1979 kom den ultravoldelige «Mad Max», som tok bilkjøring til et enda dystrere nivå.

Samtidig drev regissør Hal Needham med sitt. Han laget «Smokey and the bandit» i 1977, som ble en gedigen kassasuksess, og fikk også godt med penger i lommen av sin neste film: «Hooper» fra 1978, hvor Burt Reynolds kjører en Pontiac Trans-Am med 14.000 hester.

– Så kom Brock Yates på banen. Han var redaktør for bladet «Car and Driver», og hadde funnet på ideen om det ulovlige billøpet «Cannonball Run» i 1971. Løpet ble kjørt fem ganger på 70-tallet, og erfaringene fra de fem løpene ble til et filmmanus, som igjen ble til filmen «The Cannonball Run».

Les også: Legendarisk film-bil til salgs i Norge

– Hal Needham tok regien, og han fylte filmen med store stjerner. Burt Reynolds var selvsagt på plass, det samme var datidens største sexsymbol Farrah Fawcett, Kung-Fu stjernen Jackie Chan og legendene Sammy Davis Jr. og Dean Martin. Sistnevnte var konstant full under filmingen, noe man også ser på opptakene. I tillegg spilte Roger Moore seg selv i en Aston Martin DB5, og komiker Dom DeLuise var fantastisk som «Captain Chaos». Legg til mengder med kule biler, hvor den mest minneverdige er en sort Lamborghini Countach som blir kjørt av to damer, og man har en vinneroppskrift. «The Cannonball Run» er briljant underholdning, og man ser tydelig at filmen er laget av bilentusiaster.

Les også:

(Saken fortsetter under)

VIDEO: Dokumentarfilmen «Steve McQueen: The Man & Le Mans» forteller historien om hvordan superstjernen gjorde alt for å oppfylle drømmen om å lage en film om det franske 24-timersløpet Le Mans.

«Le Mans»

– Verdens kanskje mest berømte billøp er 24-timers løpet på Le Mans-banen i Frankrike. Steve McQueen var ihuga bilentusiast, og hadde gjort det meste av kjøringen selv under biljakten i «Bullitt» (1968). Det gjorde at han ønsket å lage en film om racing, og valget falt på Le Mans.

Til løpet i 1970 fikk man med kamerabiler som kunne ta opptak fra selve løpet, og etter at løpet var ferdig filmet man i ukevis med en flåte biler. Hovedpoenget var duellen mellom Porsche 917 og Ferrari 512, og med råe kamerafolk som turte å gå virkelig nært, ble filmingen episk.

– Den ferdige filmen sto klar i 1971, og inneholder omtrent bare bilkjøring, og en bitteliten unødvendig kjærlighetshistorie. Men vil du ha mest mulig hard kjøring, er dette filmen, og alt er ekte. All motorlyd, alle biler, og til og med krasjene. Ingen fortfilm, ingen dataanimasjon. Kun ren bilporno. Jeg husker jeg ble helt lamslått da jeg fikk se filmen for første gang i tenårene. Det var en opplevelse jeg aldri glemmer, og har også gjort sitt til at selve løpet Le Mans har en spesiell plass i hjertet mitt, avslutter Lorden.

VIDEO: «Børning» var den mest sette norske filmen på kino i 2014 med sine 382.104 besøk.12. oktober er det duket for premiere på runde to.

Les også:

Ny luksus-familiebil utsolgt i Norge

Sjekk denne råtassen av en Volvo-klassiker

Snart trekker de teppet av denne bilen

Mads var lei av råkjøring forbi gården

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært