Her var det altfor mye poteter

Traktoren hadde alt mye for last å trekke på. Her snakker vi faktisk solide 15 tonn (!) overlast! Foto: Statens vegvesen
Traktoren hadde alt mye for last å trekke på. Her snakker vi faktisk solide 15 tonn (!) overlast! Foto: Statens vegvesen

Og det var ikke det eneste problemet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Statens vegvesen i Hedmark hadde nylig kontroll på rv. 2 ved Solør, da denne traktoren med henger dukket opp.

På hengeren står det rekkevis med kasser fulle av poteter. Totalt veier hengeren knappe 23,5 tonn.

– Traktoren kan lovlig dra 8.400 kilo. Med andre ord er det her snakk om 15.000 kilo for mye, forteller fagleder Geir Thomas Finstad.

Det i seg selv er naturligvis en betydelig overlast og brudd på loven. Men det stoppet ikke der.

– Lasten var ikke sikret og det var grove tekniske mangler. Så denne føreren ble anmeldt, forteller Finstad.

Politiet: – Nå tar vi alle vi kommer over

Dekk som dette avslører at det er viktig med utbredte tekniske kontroller. Foto: Statens vegvesen
Dekk som dette avslører at det er viktig med utbredte tekniske kontroller. Foto: Statens vegvesen

Fire bruksforbud

Det var flere andre som fikk anmeldelser og bruksforbud også:

2 anmeldelser for brudd på kjøre- og hviletid (N) og (RO)

4 bruksforbud på grunn av manglende sikt

1 bruksforbud på grunn av overlast på varebil 900 kg (PL)

1 bruksforbud på grunn av bredde på lasten

1 bruksforbud på grunn av manglende lastsikring

1 bruksforbud på grunn av diesellekkasje

2 bruksforbud på grunn av manglende/dårlige bremser

Se hva som skjer når de stopper over 2.000 biler

Snart vinter

Nå som høsten nærmer seg, blir det naturlig nok ekstra fokus på kontroll av tunge kjøretøy og ikke minst dekk.

Det viser seg hver høst og vinter at en rekke vogntog og lastebiler ikke er skodd for kulde og snø, og således utgjør en betydelig risiko for både egen- og andres sikkerhet.

Vegvesenet fikk tips – se hva de stoppet