Denne finnes det bare én av – nå skal den selges

Kjenner du igjen denne bilen? Det gjør neppe så mange andre heller. Faksimile: Blocket
Kjenner du igjen denne bilen? Det gjør neppe så mange andre heller. Faksimile: Blocket
Artikkelen fortsetter under annonsen

Unik svensk sportsbil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Husker du den svenske sportsbilen Catlin? Sannsynligvis ikke, men nå er et helt unikt eksemplar av Catlin, til salgs på svenske Blocket. Pris oppgis ikke, mest sannsynlig fordi det er vanskelig å prissette en bil som ikke har de nødvendige papirer for å få skilter, og som knapt noen har hørt om.

Men til gjengjeld får du ifølge annonsen den eneste bilen i sitt slag i verden, og det må jo være verdt noen kroner i seg seg selv.

Men først kom UNO 001

Catlin var resultatet av den kreative siden til Uno Johansson som levde av å reparere biler på 80-tallet. Rundt 1986 begynte han å bygge litt på en egen prototype, og i 1988 sto UNO 001 ferdig.

Slik startet et stort bileventyr

Chassiset var basert på en rørramme, men Uno brukte sine erfaringer fra utretting av biler, til å lage de deformerbare delene på chassiset utskiftbare. Om bord i prototypen var en Saab-motor på 250 hk, samt girkasse fra Saab, mens karosseriet var av stål. Linjeføringen kunne minne litt om en Panther Solo.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Dette er den eneste av sitt slag. Mer unikt kan det nesten ikke bli. Faksimile: Blocket
Dette er den eneste av sitt slag. Mer unikt kan det nesten ikke bli. Faksimile: Blocket

Så kom Catlin

Så snart Johansson var ferdig med sin UNO 001, begynte han på bil nummer to, som altså nå er til salgs. Det ble en helt annen bil, med karosseri laget av komposittmateriale. Motoren var nå en Renault Alpine V6 twinturbo på 400 hk, og toppfarten skulle være nærmere 320 km/t.

Dette er SUV på første klasse

Dette ble den såkalte Catlin, og den ble faktisk vist på Frankfurt-utstillingen i 1991. Instrumentene var plukket fra TVR, Maserati og Lotus (kanskje de tre mest upålitelige bilmerker som fantes i 1991, så det er neppe noen av instrumentene som virker), mens eksosanlegget ifølge annonsen er bygget med Corvette- og Mustang-deler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette er risikosport i bruktbil-markedet

(Saken fortsetter under)

Stig inn: Her har neppe mange vært før deg. Faksimile: Blocket
Stig inn: Her har neppe mange vært før deg. Faksimile: Blocket

En tredje bil

Johansson fikk lov å bruke Linköpings byvåpen som merke til sin sportsbil, et gult løvehode. Men finansene strakk aldri til, og som så mange andre sportsbilprosjekter, ble det med drømmen for Johansson. Nesten ihvertfall.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her kan du se annonsen for bilen

For i 2006 kunne Johansson presentere sin tredje selvbygde bil, en åpen Roadster med firesylindret Saab-motor på 300 hk. Denne ble også presentert under Catlin-navnet, men heller ikke denne gang lyktes Johansson å tiltrekke seg investorer.

Les også: Så trygge er dyrene dine egentlig i bilen

(Saken fortsetter under)

En midtmontert Renault Alpine-motor på 400 hk sørger for gode ytelser. Faksimile: Blocket
En midtmontert Renault Alpine-motor på 400 hk sørger for gode ytelser. Faksimile: Blocket

Kan gå lettere enn man tror

Nå er altså den supersjeldne bilen Catlin fra 1991 til salgs, og den byttes mot andre sportsbiler som Porsche, Ferrari eller Lamborghini. Pris er høystbydende, og bilen må ha SFRO besiktning (Sveriges Fördonsbyggares Riksorganisation) før man får skilter.

Det kan imidlertid gå lettere enn man tror. SFRO er for amatørbyggere som bygger bilen fra bunnen av, og Sverige er langt mer liberalt på dette feltet enn Norge. Men om man får grønt lys fra SFRO til å kjøre lovlig på veien, betyr jo ikke det at Statens vegvesen her hjemme reagerer på samme måte når du kommer med din Catlin for besiktning.

Les også:

Prissjokk for svenske SUV-kunder

Denne ble avslørt ved en tabbe – eller..?

161 busspassasjerer og 10 sjåfører fikk bot

Nå kan du få varene levert – rett i bilen

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no