
Alfa Romeo Stelvio: Denne ble avslørt ved en tabbe – eller?

Etter mange tunge år er det comebackstemning hos Alfa Romeo nå. Nye Giulia debuterte tidligere i år, nå får vi også en smakebit på kommende SUV som heter Stelvio.
De fleste bilmerker opplever at salget kan gå opp og ned . Men maken til den bølgedalen Alfa Romeo har vært nede i de siste årene, er det sjelden vi ser i bilbransjen.
Det har kommet etter at det italienske merket i mange år nesten ikke fikk penger til produktutvikling. Modellutvalget ble stadig tynnere, og bilene eldre.
Her ble Alfa Romeo offer for en rekke strategiske valg som ble tatt etter at Fiat-konsernet (som Alfa er en del av) tok over amerikanske Chrysler. Da brant det mange steder samtidig, og Alfa Romeo havnet i bakleksa.
Jobber på bilen
Nå er det endelig klart for comeback. I år har helt nye Giulia debuterte, og nå har vi også fått en smakebit på en annen modell som blir uhyre viktig for Alfa Romeo i årene som kommer, nemlig SUV-en Stelvio.
Den har vært under utvikling lenge og har i likhet med Giulia blitt utsatt flere ganger. Nylig ble sterkt kamuflerte utgaver knipset under testing, og forleden la Alfa Romeo selv ut en film fra produksjonen av bilen, på sin egen Youtube-kanal.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHer ser vi Stelvio på produksjonsbådet, mens flere arbeidere jobber på bilen. Denne videoen har senere blitt fjernet av Alfa Romeo selv, noe som har skapt spekulasjoner om dette opprinnelig var en glipp.
Les også: Bilmerkene ingen av eierne anbefaler til andre
Tøff konkurranse
Samtidig er det slett ikke utelukket at dette var noe Alfa Romeo gjorde helt bevisst, for å skape blest rundt bilen. Uansett hva sannheten er, har det i alle fall blitt resultatet.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenStelvio skal bygges på samme plattform som Giulia, det betyr at den går i den store klassen for familie-SUVer. Blant mange konkurrenter er biler som Volvo XC60, BMW X3, Audi Q5 og Land Rover Discovery Sport, for å nevne noen.
Men ambisjonen er nok også å stjele kunder fra mer folkelige konkurrenter som Mazda CX-5, VW Tiguan og Ford Kuga.
Les også: Ny undersøkelse: Dette er de ti beste bilmerkene
Artikkelen fortsetter under annonsen(Saken fortsetter under)

Skille seg fra mengden
Imagemessig står Alfa Romeo fortsatt ganske sterkt, men de har en lang vei å gå for å etablere seg som et volummerke. Her er det helt avhengig av å treffe blink med både Giulia og Stelvio.
Ut fra bildet over kan vi se at designet blir sporty. En coupelignende taklinje betyr at mest mulig innvendig plass ikke er prioritert. Her skal nok italienerne appellere til de som vil ha en bil som skiller seg ut fra mengden.
Det er nok også grunn til å vente involverende og lekne kjøreegenskaper, i alle fall til denne klassen å være. Kjøreglede står helt sentralt i Alfa Romeos comebackplaner.
Etter planen skal bilen lanseres i første halvdel av 2017, noe mer konkret vet vi ennå ikke om det.
Les også:
60 år etter triumfen kom unik bil tilbake
Ferie igjen? Her kan du få en unik opplevelse
Nå har Tesla-nyheten kommet til Norge
Her kjøper Norges rikeste bilene sine
Saken er opprinnelig publisert på Broom.no