Forbrukerrådet advarer: Kunder har ikke fått beskjed om barnesete-feil

Denne beltestramme-mekanismen har en potensiell risiko. Foto: Forbrukerrådet/ Concord GmbH
Denne beltestramme-mekanismen har en potensiell risiko. Foto: Forbrukerrådet/ Concord GmbH
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange er solgt i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Concord Reverso er et barnesete til bil, som har fått svært gode testresultater. Nå viser det seg at produsenten i lengre tid har visst om en feil, som kan være farlig. Forbrukerne har imidlertid ikke fått beskjed.

Det opplyser Forbrukerrådet, i en pressemelding.

Feilen er på seter produsert fra februar til desember 2015. Flere enn 700 av disse er solgt i Norge.

– Svært alvorlig

Norske forhandlere ble informert om problemet 7. januar i år, men hverken Concord eller butikkene har gjennomført noen informasjons- eller tilbakekallingskampanje. Det reagerer fagdirektør i Forbrukerrådet, Gunstein Instefjord, sterkt på.

– Dette er et produkt samvittighetsfulle foreldre kjøper for å sikre sine små. Da må vi kunne stole på at det oppfyller hensikten. Det er derfor svært alvorlig at produsenten har oppdaget en feil, men ikke gjort noe for å rydde opp.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: En av to sitter fortsatt feil i barnesete

– Særlig ansvar

Feilen er på mekanismen som sørger fort at barnet sitter trygt i setet ved sammenstøt. Forbrukerrådet vil videre undersøke om vi har et godt nok regelverk når slik skjer.

– Vi vil derfor se på om vi som forbrukere er godt nok sikret mot slike hendelser. Når en produsent eller butikk oppdager en feil som kan ha så alvorlige følger, må han ha plikt til å informere forbrukeren. Den forsiktige linjen selskapet har fulgt her, er definitivt ikke bra nok. Når du selger et produkt som skal være en trygghet for barna våre, har du et særlig ansvar, avslutter Instefjord, i Forbrukerrådets pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Fem vanlige barnesetefeil

Informert i januar

Ifølge Stefanie Ruff i Concord GmbHs produktutviklingsavdeling, gjelder altså problemet for stoler produsert i perioden februar 2015 til desember 2015. Det ble i denne perioden produsert snaut 7.000 stoler, hvorav drøyt 700 er solgt i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Ruff ble samtlige norske forhandlere av Concord-stoler informert om problemet 7. januar i år. Concord har imidlertid ikke gjennomført noen informasjons- eller tilbakekallingskampanje i Norge.

Ifølge Concord GmbH oppstår problemet utelukkende hvis beltestramme-mekanismen tilsmusses av fremmedlegemer. Concord har derfor utviklet en såkalt «smuss-avviser». Denne monteres over låsemekanismen og skal ifølge produsenten forhindre at problemet kan oppstå.

Les også:

NAF: Livsviktig at barna sitter riktig vei

Så lett er det å stjele tusenvis av norske biler

Kjeltringer skal gjøre bilen din tryggere

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no