Meny

En av fire må gjøre dette før de får kjøre

Alkolås er på vei inn hos flere yrkesgrupper. På sikt er det også ventet at dette vil komme i stadig flere private biler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Alkolås er på vei inn i trafikken. Det starter med bussene, så er det ventet at drosjenæringen og sjåførskolene følger etter.

Promillekjøring er et betydelig problem i Norge. Det antas at det hver dag kjøres 30.000 bilturer, der sjåføren har ulovlig alkoholpromille.

Alkolås har vært på markedet i flere år, og er en effektiv måte å få stoppet bilførere som absolutt ikke burde sittet bak rattet.

Innfasingen av alkolås går raskest innen busstransporten, viser en ny oversikt. Nå ventes det at nye regler vil øke salget også i andre markeder.

Vil sette fart

– Alkolås er et treffsikkert virkemiddel for å hindre rusede sjåfører og ulykker. Hele trafikk-Norge burde glede seg over utsiktene til at dette nå kan komme for fullt, sier Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens Leverandørforening (ABL).

I fjor sommer vedtok Stortinget å be Regjeringen legge frem forslag om innføring av alkolås for busser og taxi i Norge. Siden har Vegdirektoratet arbeidet med en rapport om hvordan gjennomføringen kan skje. Låsen hindrer alkoholpåvirkede sjåfører å starte motoren.

– Rapporten er ventet i løpet av et par uker. Selv om det deretter fortsatt vil gå tid før nye regler settes i kraft, er det liten tvil om at dette umiddelbart vil sette fart i innfasingen, først og fremst innen sektoren persontransport mot vederlag, men også generelt sett, sier Hansen, i en pressemelding.

Les også:   Omkom i Tesla-krasj – brannvesenet fryktet elektrosjokk

Kommet langt på buss

Innen busstransporten er innfasing av alkolås allerede kommet langt, selv uten offentlig påbud.

– Flere store buss-selskaper har gått foran. Det finnes også selvstendige, fylkeskommunale vedtak med krav om alkolås ved regional busstransport, sier salgsansvarlig for Dräger alkolåser i bilutstyrsbedriften KGK, Haakon Olsen.

Av drøyt 17.000 registrerte busser her i landet, anslår han at rundt 4.000 så langt er utstyrt med alkolås.

Les også:   Dømt til å ta kurs om ruskjøring – møtte opp med 1,26 i promille

Hver fjerde dødsulykke

– Snart vil én av fire busser ha dette montert, så bransjen har kommet godt i gang. Også flere kjøreskoler har vært tidlig ute, mens taxinæringen i hovedsak ser ut til å ville avvente ny lovgivning, sier Olsen.

KGK regner med at også nyttetrafikken utenom persontransport vil komme til å være tidlig ute med å ta alkolås i bruk, og at den private etterspørselen vil følge raskt etter.

Én av pådriverne for innføring av alkolås er organisasjonen MA – rusfri trafikk.

– Dybdeanalyse av fjorårets trafikkulykker har vist at nesten hver fjerde dødsulykke har rus som medvirkende årsak. Andelen holder seg uforandret på et alt for høyt nivå, og krever forsterkede mottiltak, sier Elisabeth Fjellvang Kristoffersen, generalsekretær i MA.

Les også: 

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Motor
Populært