Denne har mange kjøpt – helt usett

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ligger an til en ny suksess for Volvo.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Torsdag denne uken var presse fra flere deler av verden samlet på Luftkastellet utenfor Malmø. Anledningen var premiere på Volvos nye spesialmodell V90 Cross Country.

Vi i Broom var naturligvis til stede og rapporterte hjem like etter at bilene ble avduket. V90 Cross Country skal ta opp arven etter det som har vært en stor suksess for Volvo i mange år, nemlig XC70. Dette er derfor en svært viktig bil for merket, både internasjonalt og her hjemme.

Etter knallsalg av den store SUV-en XC90, er forventningene betydelige til resten av 90-serien. Og interessen allerede før V90 Cross Country var avduket, lover bra for Volvo.

Les også: Nå skal Jaguar lage elektrisk SUV

1.300 biler neste år

– Før lanseringsdagen hadde vi solgt 218 V90 Cross Country hos forhandlerne våre i Norge, det altså før ett eneste offisielt bilde av bilen var vist frem.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rune Gutteberg Hansen er informasjonsdirektør for Volvo i Norge.

– Dette forteller mye om den solide posisjonen V70 XC og XC70 har hatt her i landet, og som V90 Cross Country nå skal videreføre, sier Rune Gutteberg Hansen, informasjonsdirektør hos Volvo Cars Norge.

– Hva tror dere om salget videre?

– Det totale salgsmålet for denne modellen er på 600 biler før året er omme, noe som absolutt ser ut til å være innen rekkevidde med den interessen kundene våre viser. Salgsmålet for 2017 er 1.300 biler, forteller Gutteberg Hansen.

Les også: Solgt for nesten én milliard – før lanseringen

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Volvos toppsjef Håkan Samuelsson var førstemann på scenen under premieren på V90 Cross Country.
Volvos toppsjef Håkan Samuelsson var førstemann på scenen under premieren på V90 Cross Country.

Smart grep

Da første generasjon V70 kom i Cross Country-utgave tilbake i 1997, var det blant annet etter ønsker fra det amerikanske markedet. Der fikk SUV-ene stadig sterkere posisjon. Volvo manglet SUV, men kreative sjeler i selskapet kom opp med en forhøyet offroad-utgave av V70 i stedet, og det viste seg å være et veldig smart grep.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen ble umiddelbart en suksess i USA og solgte også bra i mange andre markeder.

Her i Norge var salget i starten noe hemmet av at bilen kun kom med stor bensinmotor, det resulterte i en solid prislapp. Men da andre generasjon kom på markedet i 2000, ble det også dieselmotor og dermed skikkelig fart i salget.

Les også: Skjult skatt i bruktmarkedet – eller?

V90 Cross Country – med selveste Broen i bakgrunnen.
V90 Cross Country – med selveste Broen i bakgrunnen.

Aldri så liten revolusjon

Til sammen er det solgt mer enn 17.000 XC70 i Norge, frem til bilen takket for seg i vår.

Nå tar altså V90 Cross Country over, og i forhold til siste XC70 er den en aldri så liten revolusjon. V90 er en helt ny bil, fra innerst til ytterst. Der XC70 delte mye teknologi med blant andre Ford Mondeo (den ble til da Ford eide Volvo), er V90 basert på Volvos nye SPA-plattform.

Bilen har blitt adskillig større, samtidig som designet bryter med Volvo-tradisjonene. Den er langt mer sporty enn forgjengeren, her tenker Volvo utenfor fornufts-boksen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette blir SUV-luksus for folket

Fått mye skryt

Også innvendig er det et veldig langt sprang fra XC70 til V90 Cross Country. Volvos nye sjef for interiørdesign, Robin Page, har en fortid hos blant andre Bentley. Hans oppgave har vært å løfte Volvo-interiørene opp på premium-nivå, og så langt har han fått mye skryt for jobben.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her handler det om eksklusive materialer, kombinert med rene og ganskeminimalistiske linjer og fokus på den store skjermen i midtkonsollen som styrer de fleste av bilens funksjoner.

Les også: Vil at du skal ha det bedre i bilen - enn i godstolen hjemme

Thomas Ingenlath er designsjef hos Volvo, her svarer han på spørsmål om nykommeren.
Thomas Ingenlath er designsjef hos Volvo, her svarer han på spørsmål om nykommeren.

Blir fort dyrere

Ambisjonen er altså å konkurrere mot de tyske premiumbilene i klassen og det gjenspeiler seg også i prisene.

V90 Cross Country starter på 603.000 kroner. Da får du 190-hesters dieselmotor og manuell girkasse. Det siste tror vi neppe mange vil kjøpe bilen med, tillegg for automat er på 24.000 kroner. Bilen er ganske bra utstyrt i utgangspunktet, men i denne klassen må du ta høyde for ekstra utstyr i tillegg. Det betyr at prisen fort ender på 700.000 kroner, det er heller ikke noe problem å bruke langt mer.

Dyreste V90 Cross Country i starten er for øvrig T6 med 320 hestekrefter og automat. Den starter på 868.000 kroner. Samtlige modeller har Volvos AWD firehjustrekksystem som standard.

Les også: Fem ting du bør vite om Volvos nye storselger

Slik ser det ut inne i V90 Cross Country. Volvos nye retning i interiørdesign startet med XC90, nå viderefører de dette i flere modeller.
Slik ser det ut inne i V90 Cross Country. Volvos nye retning i interiørdesign startet med XC90, nå viderefører de dette i flere modeller.

Les også: Norges dyreste Volvo 240 – og ikke uten grunn!