Kvinner og menn: Så forskjellig kjøper vi bil

Menn er mer trofaste med tanke på bilmerker enn kvinner, og baserer i langt større grad bilkjøpet på prestisje og ytelser. Kvinnene på sin side er mer fornuftige, og lar forbruk, servicekostnader og plass ha større betydning for hva de ender opp med.
Menn er mer trofaste med tanke på bilmerker enn kvinner, og baserer i langt større grad bilkjøpet på prestisje og ytelser. Kvinnene på sin side er mer fornuftige, og lar forbruk, servicekostnader og plass ha større betydning for hva de ender opp med.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Resultatene i ny undersøkelse vil kanskje overraske deg.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med tanke på at bilen for veldig mange er livets nest største investering, skulle en kanskje tro at det i stor grad handler om fornuft og rasjonelle argumenter når en skal velge modell. Men slik er det ikke. Og i alle fall ikke når det er snakk om menn.

Vi er nemlig langt mer opptatt av utseende og ytelser, enn driftsøkonomi og pris.

Pragmatiske kvinner

Kvinnene, derimot, har et mer pragmatisk forhold til bilkjøpet: De vektlegger praktiske egenskaper, forbruk og servicekostnader.

Med andre ord, de er langt mer fornuftige.

Ja, det er altså resultatene i en stor undersøkelse gjort av det store forbrukernettstedet Carbuyer i England.

Les også: Menn stikker av med Teslaen, mens kvinner kjører...

Bestemmer selv

Slik sett burde nok vi gutta være lydhøre når den bedre halvdelen kommer med innspill i forbindelse med bilkjøpet. De har jo gjerne gjort en viktig jobb med faktainnsamling.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men slik er det ikke alltid. Undersøkelsen til carbuyer viser at kun halvparten av menn lar seg påvirke av kvinners synspunkter ved bilkjøp.

For kvinnene sin del er andelen enda lavere. 39 prosent lar seg påvirke av menn.

Men strengt tatt høres jo det tallet egentlig alt for høyt ut, med tanke på hvor mye menn styres av prestisje, utseende og fart.

Les også: Ingen hals og 12 brystvorter: Grahams kropp er perfekt

Menn trofaste

Menn er også mer trofaste til ett merke. Mens kvinner synes bilens rykte er 40 prosent viktigere for avgjørelsen enn menn.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om kvinner begynner å bli sikrere i rollen som bilkjøper, og tar mer ansvar i prosessen, viser undersøkelsen at det er menn som forhandler frem de beste avtalene.

– Vår undersøkelse viser at det fortsatt er et stykke igjen til kvinner kan gå inn til forhandlere på egenhånd og få den beste avtalen, sier redaktør hos carbuyer, Stuart Milne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: BMW måtte tilbakekalle biler – på grunn av kvinnestemme

– Samme i Norge

Brooms bilekspert, Benny Christensen, tror ikke det ville vært alt for store avvik om en gjorde en tilsvarende undersøkelse i Norge.

– Det er nok fortsatt menn som sitter litt i førersetet når husstanden skal kjøpe bil. Men kvinnene påvirker nok mer enn noen er villig til å innrømme. Og godt er egentlig det. For hvis vi gutta hadde fått bestemme alt, er det nok mange som hadde gått på en smell, humrer han.

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no