Peugeot 5008 bytter bilklasse

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den pleide ikke å være en SUV. Nå er situasjonen en helt annen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Første generasjon Peugeot 5008 ble lansert i 2009. Den har tilhørt flerbruksbil-segmentet (MPV – multi purpose vehicle) – fram til nå. For nye Peugeot 5008 er en rendyrket SUV. Den skal dermed ikke lenger sammenlignes med Opel Zafira, Ford S-Max, VW Touran eller Citroën Grand Picasso, men heller de store SUV-ene fra BMW, Mercedes, Audi og Volvo, og så videre.

«Peugeot har valgt å bygge nye 5008 som en SUV, og dermed droppe MPV-nisjen den første generasjonen passet inn i, av flere grunner. Først og fremst fordi MPV-ene er en biltype som kun etterspørres i Europa, og nye 5008 skal være en global bil som er attraktiv i alle markeder.», skriver Peugeot i en pressemelding.

Bredere, lengre

Interiøret byr på hva Peugeot kaller «i-Cockpit-løsningen», med kompakt ratt, 8-tommers berøringsskjerm og høyoppløselig 12,3-tommers instrumentpanel. Berøringsskjermen i midtkonsollen gir tilgang til alle viktige funksjoner fra ett sted, og kan tilpasses etter smak og behov.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye 5008 er større enn forgjengeren i alle retninger, med en akselavstand på 2,84 meter. Passasjerene i baksetet har seks centimeter bedre benplass, mens bredden er økt med 11 centimeter.

Alle de tre setene er like brede og kan justeres i lengderetningen. Kunder som har behov for enda flere sitteplasser kan få 5008 med en tredje seterad bestående av to seter som kan legges flatt ned i gulvet. De bakerste setene kan da tas ut av bilen ved behov. Bagasjerommet som femseter måler 780 liter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Når plassen er viktig

(Saken fortsetter under)

Peugeot 5008 går fra flerbruksklassen til SUV. Foto: Peugeot
Peugeot 5008 går fra flerbruksklassen til SUV. Foto: Peugeot

Fancy funksjoner

Også utvendig har nye 5008 kjennetegnene til en ekte SUV: et langt, flatt panser kombinert med rett front og høye linjer.

Den nye modellen er bygget på EMP2-plattformen, som kan tilpasses til ulike akselavstander. Dette gjør at 5008 har 165 mm større akselavstand enn 3008 – selv om de er basert på samme plattform.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Peugeot 5008 får flere nye førerassistentsystemer: automatisk nødbremseassistent og avstandsvarsling er tilgjengelig i en egen sikkerhetspakke.

Bilen kan leveres med systemer som aktiv filholderassistent, lysassistent, fartsgrensegjenkjenning, adaptiv cruise control med stoppfunksjon, aktiv blindsoneovervåkning og 360-graders Visio Park-løsning.

Les også: Denne nykommeren fra Peugeot blir en plassvinner

Seks motorvarianter

Kundene kan velge mellom fem forskjellige utstyrsnivåer og seks forskjellige motorer.

De to bensinmotorene på 1,2 og 1,6 liter yter henholdsvis 130 og 165 hestekrefter. 130 kommer med både manuell girkasse og automatgir. 165 leveres kun med automat.

For kunder som ønsker dieselmotor finnes det fire forskjellige alternativer. Fra 1,6-liter med 100 eller 120 hestekrefter til 2-liters dieselmotor som 150 eller 180 hester.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen vil bli vist frem på bilutstillingen i Paris i oktober. Den kommer på det norske markedet i mars 2017. Priser vil bli tilgjengelig senere.

Les også:

Her er høstens store bilnyheter

Denne SUV-en koster mindre enn ekstrautstyret på visse andre biler

Joda, du får Mercedes-luksus til under 70.000 kroner

Saken er opprinnelig publisert på Klikk.no