Tro det eller ei: Dette er en Skoda

Slik er den sjarmerende Skodaen på Finn. Faksimile: Finn
Slik er den sjarmerende Skodaen på Finn. Faksimile: Finn
Artikkelen fortsetter under annonsen

Har vært i familiens eie i 48 år, nå skal den selges.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gamle Skodaer er ikke hverdagskost i bruktmarkedet, hverken på Finn eller AutoDB. Nå vil kanskje noen kyniske sjeler hevde at det skyldes dårlig kvalitet, men det handler nok like mye om at Skoda var den typen bil som ikke så mange så poenget med å ta vare på.

Det har heldigvis ikke vært tilfellet med denne nydelige Skoda 1102 Cabriolet fra 1952. Den ble kjøpt ny av en nordmann i Sverige i 1952, og ble så omregistrert til norske skilter i 1954.

Den har vært i den samme familiens eie i 48 (!) år, og dagens eier har hatt den i 22 år. Så her er det ingen grunn til å klage over manglende historikk, for den som ønsker å kjøpe bilen.

Den ble totalrestaurert i Polen for en del år siden, og det er byttet til en overhalt 1200-motor da toppakningen røk på originalmotoren. Men kjøper får med originalmotoren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Her er bilen som er til salgs,under restaurering i Polen. Faksimile: Finn
Her er bilen som er til salgs,under restaurering i Polen. Faksimile: Finn

1101 banet vei for 1102

I etterkrigstiden forsøkte man å få fart på Skoda, og den første nye etterkrigsmodellen ble 1101, og produksjonen begynte i mai 1946. Den var utrustet med en rekkefirer på 1.089 ccm.

Motoren var egentlig en førkrigskonstruksjon, men med litt høyere kompresjon (6,5:1 i stedet for 6,4:1), så fikk man 32 hk og en toppfart på 100 km/t.

Les også: Dette er noe av det viktigste en bruktbil kan ha

(Saken fortsetter under)

Rødt interiør til sort eksteriør blir sjelden feil på en Cabriolet. Faksimile: Finn
Rødt interiør til sort eksteriør blir sjelden feil på en Cabriolet. Faksimile: Finn

Uten dekk i en periode

Av karosserityper fikk man todørs, men også kombi, samt en cabriolet, som først og fremst var beregnet for eksport. I en liten periode ble bilene levert uten dekk, da gummi var mangelvare etter krigen. Eksporten startet i 1947 til andre europeiske land, India, Afrika og Sør-Amerika.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik skal de friste oss med luksusbil

En spesialversjon med Jeep-lignende karosseri kalt 1100-VO ble laget i nesten 4000 eksemplarer mellom 1948 og 1951 for hæren og politiet. I 1949 sluttet produksjonen av vanlig 1101, og den ble sporenstreks erstattet av 1102, som først ble vist på Paris-utstillingen høsten 1948.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette er risikosport i bruktbil-markedet

Tre ble eksportert

1102 var en lett retusjert utgave av 1102 med litt mer krom i fronten, og kom som todørs, firedørs og cabriolet. Bilen som er til salgs på Finn er en cabriolet, og det er en relativt sjelden bil. Man lagde 1886 eksemplarer på fabrikken, og bare tre av dem ble eksportert. Den hadde en bunnpanne i aluminium, og toppfarten var 104 km/t.

Produksjonen av 1102 sluttet i 1952, og da hadde man til sammen laget 66.904 eksemplarer av 1101 og 1102. Som erstatning kom 1200 i 1952, som var en mer moderne bil,og som også så mer aerodynamisk ut.

Klikk her for å se annonsen på bilen

Også Skoda kunne friste med store mengder krom på femtitallet. Faksmile: Finn
Også Skoda kunne friste med store mengder krom på femtitallet. Faksmile: Finn

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no