Meny

BMW måtte tilbakekalle biler – på grunn av kvinnestemme

Navigasjon i bilen er nesten blitt en selvfølge på de fleste bilmodeller nå. Men i starten fikk BMW oppleve noen litt uforutsette problemer med å innføre denne teknologien i bilene sine. Illustrasjonsfoto

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tyske menn likte svært dårlig å bli fortalt av en kvinnelig stemme hvor de skulle kjøre. Det var de ikke redde for å ringe BMW for å fortelle om.

I dag har vi blitt godt vant med å bli fortalt hvor vi skal kjøre, ofte av en hyggelig (men bestemt) kvinnestemme. Du kan sågar få lagt inn en rekke ulike stemmer – alt fra Homer Simpson til Jeremy Clarkson.

Men selv om vi i dag tar dette som en selvfølge, har det vært noen tøffe tak underveis.

Det fikk BMW oppleve på midten av 90-tallet. Den tyske premiumbilprodusenten var nemlig tidlig ute med navigasjonssystem i sine biler. Også den gang var det en kvinnestemme som forklarte hvor du skulle kjøre. Men ganske raskt begynte tyske menn å ringe i harnisk.

Utenkelig

Årsaken? Jo, det «sterke kjønn» var på ingen måte klare for å bli fortalt hvor de skulle kjøre av en kvinne. Maken til frekkhet!

Dermed ringte de, i hopetall, og øste ut av seg sin frustrasjon.

Og hva gjorde BMWs ansatte? Jo, de forsøkte å roe ned så godt de kunne – ved å forsikre om at det var menn som bygde bilene og menn som stod bak teknikken. En ond sirkel av kjønnsdiskriminering, der altså.

Les også:   Regjeringen vil ta i bruk ny teknologi i drosjene

Måtte endre

Til tross for alle bortforklaringene fra BMW, var det ingen annen utvei enn å kalle tilbake GPS-systemet i 5-serien.

Problemene med BMWs kvinnelige navigasjonsstemme ble imidlertid raskt borte.

I dag er det kvinnelig stemme på de aller fleste navigasjonssystemene i moderne biler. Det er rett og slett fordi forskning viser at en kvinnestemme er mer behagelig å lytte til.

Les også:   Denne bussen skal gjøre sjåføren overflødig

Professor

Hele fadesen er blitt kjent, blant annet i en bok skrevet av professor ved Stanford University, Clifford Nass. Han studerer hvordan mennesker reagerer på og forholder seg til ny teknologi.

Den spesielle historien rundt BMW er omtalt i en av hans bøker, «The Man Who Lied to His Laptop» (mannen som løy til sin bærbare PC), og han snakket også nylig om den spesielle episoden i et radioprogram.

Les også: 

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Motor
Populært