30 år gammel – men dyrere enn da den var ny

Ford Sierra Cosworth er en skikkelig barsking. Her er det luftinntak på panseret, skjermbreddere og naturligvis den karakteristiske vingen bak. Det er mange bilentusiaster som får vann i munnet av denne bilen. Faksimile: Finn.no
Ford Sierra Cosworth er en skikkelig barsking. Her er det luftinntak på panseret, skjermbreddere og naturligvis den karakteristiske vingen bak. Det er mange bilentusiaster som får vann i munnet av denne bilen. Faksimile: Finn.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ford Sierra RS Cosworth er kanskje kostbar, men den klassiske sportsbilen kan likevel være en god investering.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ford har flere biler på samvittigheten som har oppnådd legendestatus. Første generasjon Sierra RS Cosworth er en av dem. En skikkelig godbit for entusiaster og samlere.

Det er imidlertid sjelden det dukker opp fine eksemplarer av disse på det norske bruktmarkedet.

Men nå har det skjedd! Og jammen må det være den aller mest strøkne vi har sett bilder av på flere år. «Dessverre» vet eieren også hvilket smykke han sitter på – og prisen er deretter.

Råskinn

La oss ta litt om bilen aller først. Det er en 1986-modell RS - som har rullet svært beskjedne 54.291 kilometer på de 30 årene siden den ble registrert første gang.

Dette interiøret bærer ikke mye preg av å være 30 år gammel! Faksimile: Finn.no
Dette interiøret bærer ikke mye preg av å være 30 år gammel! Faksimile: Finn.no

Motoren er den velkjente 2-literen som Ford fikk mye skryt for, med en effekt på 204 hk. Den gjorde dette til en råskinn! 0-100 km/t tok kun 6,8 sekunder, mens toppfarten var svimlende 240 km/t.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I dagens verden er kanskje ikke dette tall som får deg til å bli blank i blikket, med på midten av 80-tallet gjorde det susen.

Les også: Dette bruktbil-monsteret kan koste deg 50.000 kroner

Som ny

I annonsen er det særdeles begrenset med informasjon. Men det påpekes kort og godt at bilen er som ny, og at bildene taler for seg.

Vi har kikket på alle bildene. Og det kan i alle fall se ut som om selger har sine ord i behold. Den ser virkelig bra ut!

Selv interiøret, med dype sportsseter i stoff, er tilnærmet som nytt! Et raskt søk på registreringsnummeret viser at bilen ble importert til Norge i fjor, og at den nettopp er EU-godkjent.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Klikk her for å se hele annonsen

Les også: Dette er noe av det viktigste en bruktbil kan ha

Prisen

Så må vi altså komme til prisen. Hold pusten, for dette er kostbare saker: 435.000 kroner. Det vil si at du må ut med rundt 30-40.000 kroner mer enn bilen kostet ny.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men likevel trenger det ikke å være en dårlig investering. Prisene er nemlig omtrent på dette nivået også i utlandet. Vel og merke, om bilen er strøken, uskadet, ikke trimmet, ikke lakkert på nytt eller ombygd på noen måte. Den skal være original. Slik denne tilsynelatende er.

Og med tanke på at etterspørselen etter de få bilene som er igjen neppe blir mindre med årene, er nok dette en trygg investering.

Les også: Her kan du få mye bruktbil for pengene

(Saken fortsetter under)

RS Cosworth var en skikkelig plakatbil på 80-tallet.
RS Cosworth var en skikkelig plakatbil på 80-tallet.

Sjelden

Hovedgrunnen til at det er vanskelig å få tak i disse, er at Sierra RS Cosworth ble produsert i et begrenset antall.

Stor motor og bakhjulsdrift, kombinert med litt ivrig høyrefot sørget imidlertid også for at «flokken» ble tynnet ut. Mange ble rett og slett kjørt i fillebiter, enten av eieren selv – eller en biltyv. Den var nemlig populær blant en hel del som hadde uærlige hensikter også.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: – Sjekk bruktbilen før du slår til

60 solgt ny i Norge

I Norge ble det solgt rundt 60 Sierra RS Cosworth av første generasjon, og prisen den gang var ca 400.000 kroner.

Det kom forøvrig en ekstremversjon av RS Cosworth også – med 224 hk. Den fikk navnet RS500 Cosworth, og ble kun laget i 500 eksemplarer, utelukkende tilgjengelig i Storbritannia. Altså med rattet på «feil» side.

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no