Meny

Teslas autopilot: Slik skal bilene bli 50 prosent sikrere

Med de nye oppdateringene fra Tesla, kunne bilulykken i Florida i mai vært unngått. Se video og finn ut hvordan. Les om de andre oppdateringene i artikkelen under.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kommer med større, trådløs oppgradering.

Selvkjørende biler er noe flere og flere må forholde seg til. Bilbransjen har tatt store steg i retning av såkalt autonom kjøring de siste årene.

Tesla er trolig de som har kommet lengst, og nå tar det det hele ett skritt lenger.

I løpet av de neste 10-14 dagene vil Tesla-eiere kunne oppgradere softwaren på bilene trådløst – hjemme i garasjen sin – til versjon 8.0. Og inkludert i denne er det en betydelig videreutvikling av nettopp Autopilot-systemet.

Radar blir viktigere

Hovedpoenget i den nye oppgraderingen blir at radarene i bilen skal få en mer sentral rolle enn tidligere. Før ble det lagt stor vekt på hvilken informasjon bilen fikk gjennom sine kameraer. Det har vist seg å ikke være tilstrekkelig.

Tesla-sjef Elon Musk er klar med en ny software-oppgradering av Tesla-flåten. Foto: Scanpix

Radarene oppdager og registrerer hindringer i veien med større sikkerhet, opplyser Tesla i et blogginnlegg.

Les også:   Omkom i Tesla-krasj – brannvesenet fryktet elektrosjokk

«White list»

Ettersom oppgraderingen benytter seg av utstyr som allerede er på plass, vil alle opptil to år gamle Model S/Model X med radar, dra nytte av oppgraderingen.

8.0 vil også inkludere en «hviteliste». Dette er kort fortalt geokoding av ulike objekter som systemet ikke skal se på som hindringer, enten det er bruer eller store skilt over veien, som kan medføre en unødvendig, automatisk bremsing.

Her kommer Teslas erfaringsbaserte system inn i bildet, og listen over objekter utvides kontinuerlig etterhvert.

Les også:   Tesla-forbedring skal hindre dødsulykker som denne

Skal se framover

Et annet element i oppgraderingen er at radaren gjennom bruk av et «ekko», skal forsøke å se forbi bilen foran deg i veibanen. Det vil den gjøre ved å sende ut et radarekko via bakken, under bilen foran.

Tesla-sjef Elon Musk understreker at dette vil fungere selv når bilen foran er veldig lav.

Slik vil en ha nyttig informasjon også om hva som skjer lenger framme i trafikken.

Forbedret sikkerhet i forbindelse med filskift blir også implementert i 8.0-versjonen.

Les også:   Se hva som skjedde da Bjørn gikk fra bilen sin åpen

Tvinger deg til å stoppe

Tesla forteller at de fleste Autopilot-ulykkene skjer med kunder som betegnes som eksperter. Altså de som kan systemet best. De blir rett og slett for komfortable med å overlate kjøringen til bilen, og mister konsentrasjonen.

Den nye software-oppgraderingen tvinger bilen til å parkere og stoppe, hvis sjåføren ikke responderer på tre meldinger fra bilen om å holde på rattet. Først etter at du har satt bilen i Park, vil du kunne kjøre videre med Autopiloten aktivert.

Les også:   Dette blir tidenes dyreste Tesla

(Saken fortsetter under)

Både Model X og Model S med radar montert, vil dra nytte av den siste versjonen av software.

Dødsulykke kunne vært unngått

Musk mener allerede at Tesla har de sikreste bilene på markedet, men at de nå vil bli opptil 50 prosent sikrere.

– Med de oppgraderingene vi legger opp til nå, kunne dødsulykken i Florida tidligere i sommer vært unngått, uttalte Musk i natt.

Her er noen andre av over 200 (!) små og store oppgraderinger som kommer i 8.0:

  • Adaptive cruisekontroll skal bremse betydelige raskere enn før
  • Bilen kjører selv av motorveien om du slår på blinklyset (i neste oppdatering, 8.1, vil bilen kunne svinge av motorveien helt på egenhånd, hvis navigasjonen sier det)
  • Bilen registrerer om et kjøretøy foran har på blinklyset og skal inn i ditt kjørefelt

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Motor
Populært