Meny

Jaguar er bilmerket som øker mest i Europa

Det drøyde lenge til Jaguar meldte seg på i SUV-klassen. Men de gjorde det skikkelig, da de først kom! F-Pace er en stor suksess, også i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Og det går slett ikke verst i Norge heller.

De har en av bilverdenens sterkeste merkevarer og flere modeller som forlengst har blitt klassikere. Likevel har det ikke alltid vært fryd og gammen hos Jaguar.

Tvert imot. Jaguar har en ganske brokete historie, der bølgedalene mange ganger har vært så dype at det rett og slett har spøkt for merkets framtid. Akkurat nå er imidlertid det historie.

Jaguar er nemlig i ferd med å gjennomføre sitt beste år noensinne. De første seks månedene i år doblet de salget sitt i Europa: Opp fra 15.928 til 32.265 eksemplarer.

Les også: Den skal mer enn doble salget til Jaguar i Norge

Indiske eiere

Det er en økning som blir lagt merke til i bilbransjen og det kommer som følge av store investeringer og nye modeller som virkelig har truffet blinken.

Etter at bilgiganten Ford i mange år hadde eid Jaguar uten å helt finne ut hva de skulle gjøre for å øke salget, tok indiske Tata over tilbake i 2008. Da var mange mildt sagt skeptisk til hvordan dette skulle gå.

Men Tata har snudd situasjonen på kort tid. De har gitt Jaguar både tid og ressurser, til å bygge seg opp som et reelt alternativ til de tyske premiummerkene. Og det er de nå på god vei til å klare.

E-Type er den mest legendariske av alle Jaguar-modeller, flere ganger har den blitt kåret til verdens vakreste bil.

Les også: Visste du at det finnes Tata-biler i Norge? Se bare her:

Øker enda mer i Norge

De to viktigste modellene i så måte er minstemann XE som kom i fjor, og SUV-en F-Pace som debuterte i år.

De to bilene gjør at Jaguar plutselig konkurrerer i to nye og ikke minst store bilklasser. Her henter de volum, samtidig som de rigger seg til videre vekst. På SUV-fronten snakkes det allerede om to mulige modeller til: En mindre og kompakt SUV, og én hakket over F-Pace. Da snakker vi konkurrent til biler som Audi Q7, BMW X5 og Mercedes GLE.

Her hjemme i Norge er Jaguar-økningen faktisk enda større enn i resten av Europa. Så langt i år er det oppgang på voldsomme 261 prosent. Her hører det med til historien at Jaguar kommer fra lave volumer. Vi snakker 210 biler nå, mot 58 samme periode i fjor.

Les også: Millionbil da den var ny, sjekk prisen nå!

Fått mye skryt

XE starter på litt over 400.000 kroner, og appellerer dermed til helt andre kundegrupper enn Jaguar har gjort på mange år. Så langt finnes den imidlertid bare som sedan, i stasjonsvogn-landet Norge er det et klart drawback.

SUV-en F-Pace har fått veldig mye skryt, også her på Broom. Og her har Jaguar truffet det norske markedet veldig bra. Startpris på 600.000 kroner, gjør at F-Pace matcher konkurrentene fra de tyske premiummerkene på pris, samtidig som den har nyhetens interesse.

Les også: Nå går Jaguar Land Rover til krig mot kopi-bilen

– Lover svært bra

Jaguar nyter nok også godt av at mange av de øvrige bilene i klassen har blitt ganske "vanlige". Jaguar skiller seg mer ut, samtidig som F-Pace også har klasseledende plassforhold, sporty design og gjennomført luksusfølelse.

– Det tar tid å bygge seg opp i et marked som det norske, så langt har Jaguar for eksempel bare en brøkdel så mange forhandlere som Audi, BMW og Mercedes har. Modellutvalget er også langt mer begrenset enn det fra de tre tyske. Men ting er på gang, og det vi har sett fra Jaguar de siste årene lover svært bra. Derfor er det nok grunn til å tro at framgangen kommer til å fortsette i høyt tempo også de kommende årene, mener Brooms bilekspert Benny Christensen.

Med startpris på litt over 400.000 kroner skal XE hente mange nye kunder til Jaguar.

Les også: Er dette verdens villeste luksusbil?

Saken er først publisert på Broom.no

Motor
Populært