Meny

Drømmer om å lage verdens raskeste superbil

Slik ser Webers store drøm ut, med en oppgitt toppfart på over 420 km/t.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Disse har du neppe hørt om.

Det må være en av de eldste drømmene i bilverdenen. En drøm som gjentar seg opptil flere ganger, omtrent hvert eneste år. Nemlig drømmen om å lage verdens raskeste superbil (hyperbil/sportsbil).

Som regel kommer drømmen fra noen byggere man aldri har hørt om. Som oftest fullstendig uten finansielle midler til å gjennomføre drømmen, og ofte med helt urealistiske mål.

Men som nyhetsside er man jo forpliktet til å rapportere om disse drømmerne, og hvem vet, kanskje én av dem lykkes en dag? Tross alt begynte jo også Christian von Koenigsegg og Horacio Pagani et sted de også.

Den opprinnelige Faster One fra 2008. Den ble ikke nedlesset med designpriser...

Ferdig bil i 2008

En mann som ønsker å gå i deres fotspor, er Roman Weber fra Sveits. Han startet sin egen mekaniske virksomhet i 1988, og fra 1990 begynte han å levere en del komponenter til Formel 1 og DTM-maskiner. Etter hvert som han fikk stadig mer erfaring, grunnla han i 2002 firmaet Weber Sportscars, og året etter begynte man å lage de første prototype-delene.

En av Norges billigste biler blir ny

I 2005 fikk de opp en monteringshall, og i 2007 viste de en prototyp på Top Marques utstillingen i Monaco. Bilen ble kalt Faster One, og var visstnok klar for salg i 2008. Med en 900-hesters V8 LS7-motor fra GM innabords, skulle doningen være god for over 420 km/t. Dermed var den verdens raskeste bil, ifølge presseskrivet fra Weber.

Slik så den nye Faster One ut i 2013.

Ny versjon fem år senere

Dessverre hadde ingen fortalt Weber at en bil i dette segmentet også må ha bra design. Webers Faster One så ikke ut til å ha noe design i det hele tatt, og kjøpergruppen uteble. Deretter ble det litt stille rundt Weber, men i 2013 dukket nye tegninger opp av en ny Faster One.

Den så mye bedre ut (det skulle ikke så mye til), og med racerbilteknologi, inkludert karbonfiber og ulike komposittmaterialer overalt, skulle vekten være på 1.250 kg. Motoren var en 5,6-liters V10 som med to turboer ga 1.200 hk, mens dreiemomentet var 1.250 Nm. Toppfarten var oppgitt til over 420 km/t, og det firehjulsdrevne monsteret ble blant annet satt sammen og utviklet av tidligere ansatte fra Formel 1-teamet til Sauber (som jo er sveitsisk).

Så billig blir deres minste SUV

Det mest imponerende navnet på lønningslisten var Josef Karasek, som på 60-tallet jobbet for Lola, før han gikk til Francis McNamara sitt team av tyske ingeniører. Der var en av de første store oppgavene å designe en Indycarbil, for Andy Granatelli sitt STP-sponsete team for 1970-sesongen, med Mario Andretti bak rattet.

Pure H har mengder av gjennomførte detaljer. Litt Peugeot RCZ møter McLaren?

Ren hedonisme

Således virker det som prosjektet hadde seriøse folk bak seg, men noen produksjonsversjon av Faster One har vi ikke sett ennå. Det som derimot kanskje er mer interessant, er at Rene Schmidli kom med ideen til en ny toseters superbil til Weber.

Kunne Weber tenke seg å bygge en produksjonsversjon av hans Pure H? Pure H (som betyr Ren Hedonisme) ikke bare ser mer realistisk ut, den ser faktisk bra ut, og dens spesifikasjoner er også litt mer nede på jorden. Her får man en turbomatet V8 på 900 hk, og en toppfart på 340 km/t.

Drømmen lever

Noen ferdig bil har man ikke ennå, men planen er å vise et fullskala konsept på Auto Zürich-utstillingen i november.

Kanskje kan Pure H bli en suksess, og i så fall kan pengene fra dette prosjektet kanskje bli brukt til å virkeliggjøre Faster One? For herr Weber drømmer fortsatt om å lage verdens raskeste bil, og venter bare på de økonomiske midlene som skal gi ham sjansen.

Nå er det helt slutt for denne bilen

Pure H har egenkarakter, og er intet dårlig design.
Motor
Populært