Meny

Saab 96: Denne klassikeren er helt spesiell

Saab-en er 39 år gammel, men nesten helt som ny. Den har gått bare snaut 15.000 kilometer på alle disse årene. Faksimile fra finn.no
Saab-en er 39 år gammel, men nesten helt som ny. Den har gått bare snaut 15.000 kilometer på alle disse årene. Faksimile fra finn.no

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En gang et vanlig syn på norske veier.

Den er skikkelig sær og ligner ikke på noen annen bil. Samtidig som det er noe både kjent og kjært over den den folkelige modellen fra Sverige. Vi snakker om Saab, og i dette konkrete tilfellet en 1977-modell 96 V4.

En bil som for de av oss som har levd en stund ofte bringer fram nostalgiske minner. Enten fra fergekøen i Kinsarvik en varm sommerdag, eller fra rallyskogen, der bilen også bet godt fra seg.

Bilen var rett og slett et veldig vanlig innslag i norsk (og så klart svensk og dansk…) landeveis-fauna, om vi skrur klokken noen tiår tilbake.

Nå derimot, hører det med til sjeldenhetene at man ser en 96 V4 ute i trafikken.

Gått kun 14.600 km!

Derfor var det ekstra hyggelig da dette Savannebrune eksemplaret dukket opp på nettstedet finn.no forleden. Ikke bare det. Den ser så godt som ny ut også. Kanskje ikke så rart. Den har kun 14.600 kilometer klokket inn på telleverket siden den rullet ut av fabrikkportene i 1977.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Etter bildene å dømme er bilen både veldig fin og original. Motoren er dog ikke helt original. Her har den gamle 1500-maskinen på 67 hestekrefter måttet vike plassen for en noe trimmet 1700-kubikker – som yter rundt 100 hestekrefter. Antagelig nok til at smilet blir bredt og at den karakteristiske motorlyden fra V4-motoren blir passe grom, men ikke vulgær.

Originale lettmetallfelger følger også med.

Man ser tydelige trekk fra ur-Saab-en også på denne 1977-modellen. Ingen andre biler ser slik ut. Faksimile fra finn.no
Man ser tydelige trekk fra ur-Saab-en også på denne 1977-modellen. Ingen andre biler ser slik ut. Faksimile fra finn.no

Les også: Dette er Broom-guttas beste Saab minner

Bygget i Sverige og Finland

Saab 96 ble introdusert allerede i 1960. Den var tro mot det opprinnelige Saab-konseptet, men naturlig nok videreforedlet for å tåle tidens tann.

1977 er tredje siste årsmodell, og innebar at 96-en fikk bedre og sikrere seter fra storebror 99, laminert frontrute og sidespeil i plast, for på nevne noe.

Dette er også en av de siste årsmodellene som er bygget i Saab-byen Trollhättan. Produksjonen av de aller siste årsmodellene ble nemlig flyttet til Nystad, helt sør i Finland.

Les også: Dette var redningsbilen som kom for sent:

Reklamebilde fra en av de aller siste 96 som ble bygget. Den har større baklys, større blink -og parklys og sort felt mellom baklyktene. I 1980 var det slutt, men modellen fikk hele 20 år.
Reklamebilde fra en av de aller siste 96 som ble bygget. Den har større baklys, større blink -og parklys og sort felt mellom baklyktene. I 1980 var det slutt, men modellen fikk hele 20 år.

For dyr?

100.000 kroner kan ved første øyekast virke mye for en gammel Saab, selv om den er fin. Men sett deg ned med kalkulatoren og regn på hva det ville kostet å pusse opp et skabbete objekt med rust, slitt innredning, dårlig motor, dårlig lakk etc. Du passerer fort det samme beløpet som denne koster – før du har tatt med en eneste arbeidstime.

Det faktum at Saab nå er borte og historie, og at det begynner å bli glissent mellom de skikkelig fine eksemplarene, spiller naturligvis også inn. Vi ser slett ikke bort fra at denne kan være både en god og en hyggelig investering for den som ender opp som ny eier.

Saken er først publisert på Broom.no

Les også:

Dette er bilene Saab aldri bygde

Du får massevis av hestekrefter gratis

Her er BMW-en «ingen» kjøper

43 år gammel Opel er helt som ny

Motor
Populært