Meny

Her er BMW-en «ingen» kjøper

Her er det bare å stige på. BMW 4-serie cabriolet er et hyggelig sted å være. Særlig i åpen utgave, en varm sommerdag.
Her er det bare å stige på. BMW 4-serie cabriolet er et hyggelig sted å være. Særlig i åpen utgave, en varm sommerdag.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Men hvis du prøver den en sommerdag, kan du gå på en smell. Les testen:

BMW 430i xDrive cabriolet

Motor: 2-liter, turbo, bensin

Effekt: 252 hk, 350 Nm

0-100 km/t: 6,4 ekunder

Forbruk: 0,64 l/mil

Toppfart: 250 km/t

Forbruk: 0,64 l/mil

Lengde x bredde x høyde: 463 x 182 x 139

Pris: Fra 706.000 kroner

Pris testbil: 943.000 kroner

Salget av cabrioleter i Norge er på et historisk bunnivå. Til tross for at vi systematisk bryter ned ozonlaget vårt, som i tur sørger for stadig varmere klima, styrer vi altså unna åpne biler.

Men det dukker stadig opp noen nye modeller i Norge likevel. BMW har for eksempel laget en cabriolet-utgave av 4-serien. Ja, 4-serien er som kjent den nye benevnelsen på 3-serien når den kommer i coupe-, gran coupe- (firedørs coupe) og cabriolet-utgave. Sedan og stasjonsvogn heter fortsatt 3-serie. Forvirret? Det er i tilfelle ikke så rart.

Poenget er at BMW, etter å ha skapt masse rot med modellbetegnelsene sine, har kommet med en ny cabriolet. Vi har testet 430i xDrive cabriolet – med ståltak og firehjulsdrift.

(Saken fortsetter under)

Med taket nede, er det lite som overgår en cabiolet en varm sommerdag.
Med taket nede, er det lite som overgår en cabiolet en varm sommerdag.

Når du kapper taket av en bil, gjør det noe med stivheten til karosseriet. Det blir dårligere. Naturlig nok. Resepten på å få bukt med dette, er å forsterke andre steder i stedet. Det medfører økt vekt.

For et merke som BMW, der kjøreegenskaper er høyt prioritert, er økt vekt fy-fy. Det gjør bilen tregere, kjøregenskapene dårligere, bremselengden lengre og forbruket høyere.

Men det er rett og slett ingen vei utenom, om du skal ha åpen bil. Og det merkes. 4-serie cabriolet er ikke like leken og smidig å kjøre gjennom svingene som coupeen.

Tar du ned taket en vakker sommerdag, tipper vi imidlertid at du glemmer akkurat det ganske raskt. For da er idyllen total. Forsiktig vind i håret (med vindskjermen på plass kan du fint kjøre i 100 km/t uten å plages av turbulensen), den åpne himmelen over deg – og lyden av motoren og fuglekvitter.

Joda, de få dagene alt stemmer med været, er det virkelig lite som matcher det å kjøre cabriolet.

Les også:   Nå er det helt slutt for BMW Z4

(Saken fortsetter under)

Det er faktisk plass til å bruke baksetet også. Men voksne kan nok slite litt på lengre turer. både med benplass og vindsus.
Det er faktisk plass til å bruke baksetet også. Men voksne kan nok slite litt på lengre turer. både med benplass og vindsus.

Hvordan er plassen?

Her må du stålsette deg. Dette er nemlig ikke denne bilens paradegren. Det har med taket å gjøre, naturligvis.

Ståltaket tar mye plass. Totalt har du kanskje plass til et par beskjedne handleposer og en liten bag. Men det er også alt. 220 liter svelger bagasjerommet unna med taket nede. Det finnes toalettvesker som er større enn dette!

Men for all del. BMW har tenkt på det praktiske også. Baksetene kan legges ned i 40/20/40. Det er smart!

Og hvis du tar opp taket øker volumet til 370 liter. Da begynner det å ligne noe. Men hvis du fyller det, og har folk i baksetet, så husk at du ikke kan kjøre med taket nede. I baksetet er det slett ikke verst plass. Riktignok blir det fort litt trangt for beina, men det duger for kortere turer. Også for voksne. Barn kan fint sitte der lenger.

Les også:  Dette kan bli en av verdens dyreste biler

(Saken fortsetter under)

Med taket nede, er det særdeles lite plass igjen til bagasje.
Med taket nede, er det særdeles lite plass igjen til bagasje.

Finest utenpå eller inni?

4-serien er en lekker bil – også som cabriolet. BMW har lykkes i å beholde de sportslige og elegante linjene, enten du kjører med eller uten taket oppe.

Men det er klart, du får langt mer oppmerksomhet når himmelen er taket. Da ser den plutselig mer kostbar ut, enn den gjør ellers. For med taket opp, er det svært vanskelig å se forskjell fra en vanlig coupe. Akkurat dette er også årsaken til at bilprodusenter valgte å gå tilbake til stofftak. Kjøper du cabriolet, vil du gjerne at det skal synes.

Testbilen har M-pakke, som gir et pent løft – og som utvilsomt kler bilen veldig godt. Men med sort lakk, blir mange detaljer og profiler litt borte.

Interiøret er helt likt en 3- og 4-serie, bortsett fra at det er et par ekstra knapper, blant annet til taket. Beige sportsseter bidrar til en sterkere premiumfølelse. Sort gulv gjør at du samtidig slipper å irritere deg over skittent gulv etter hver eneste kjøretur. Vi liker eksteriøret – med taket nede – best.

Les også:   Dette er bilen IKEA kunne ha solgt

(Saken fortsetter under)

Med ståltaket oppe, er det faktisk ikke så lett å se forskjell på coupe- og cabriolet-utgaven av 4-serien.
Med ståltaket oppe, er det faktisk ikke så lett å se forskjell på coupe- og cabriolet-utgaven av 4-serien.

Går den bra?

Ja, klart den går bra! Vi snakker tross alt om en 430i. Den betegnelsen tilsier at du har valgt en motor med krutt. Riktignok må du glemme rekkesekseren BMW er så kjent for. Ikke er det en 3-liter, heller. Neida, i 2016 snakker vi 2-liter og fire sylindre.

Men som sagt, det er liten grunn til å klage av den grunn. Riktignok er ikke «sekserlyden» der. Og den savner vi, særlig i en cabriolet. Men BMW har sørget for at det er litt frekk bromming likevel.

Med turbohjelp blir det 252 hk, og med fullt pådrag når du 100 km/t på pene 6,4 sekunder. Forbikjøringer går som en lek, og du har stort sett hele tiden litt mer krefter enn du har bruk for.

Likevel er 0-100 km/t over et halvt sekund tregere enn coupeen, takket vær vektøkningen, og den føles ikke GTI-kjapp. Forbruket blir naturligvis også høyere, med mer vekt å dra på. 0,64 l/mil er oppgitt snittforbruk. Det er ikke ille isolert sett, men coupeen klarer seg med 0,59 l/mil.

Les også:   Alle BMW Hommage-bilene samlet på Villa d'Este

(Saken fortsetter under)

Til tross for et lite bagasjerom når taket er felt ned, er 430i xDrive faktisk en av de mer praktiske cabrioletene på markedet. Ikke minst fordi den har ståltak og firehjulsdrift.
Til tross for et lite bagasjerom når taket er felt ned, er 430i xDrive faktisk en av de mer praktiske cabrioletene på markedet. Ikke minst fordi den har ståltak og firehjulsdrift.

... og hva er konklusjonen?

Skal du ha en cabriolet som kan brukes hele året, inkludert gjennom en kald, norsk vinter, er BMW 430i xDrive noe av det bedre du kan ende opp med. Det er skyhøy kvalitetsfølelse, god komfort og likevel ganske sporty kjøreegenskaper.

Men om plass er viktig, så bør du tenke deg godt om. Husk også at herligheten har sin pris. Det starter på over 700.000 kroner, og testbilen endte på nesten millionen med en passe mengde ekstrautstyr.

En 430i xDrive Coupe med automatgir koster 100.000 kroner mindre. Da er kjøreegenskapene bedre, bilen raskere og plassen bedre. Men så var det disse deilige sommerdagene da.

Les også: 

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Motor
Populært