Meny

Dette er bilen IKEA kunne ha solgt

Den skal kunne flatpakkes og sendes hvor som helst i verden, så bygges opp på under 12 timer. Se video.
Den skal kunne flatpakkes og sendes hvor som helst i verden, så bygges opp på under 12 timer. Se video.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Prosjektet Ox handler om å lage en superenkel bil som skal kunne transporteres overalt på kloden i flatpakket form og bygges opp på under 12 timer.

I en bilverden der stadig mer handler om komfort, luksus og fancy teknologi, er britiske Ox virkelig noe heeelt annet.

Dette prosjektet handler nemlig om å lage en bil som er så enkel som mulig. Den skal kunne flatpakkes og sendes hvor som helst i verden – og tåle tøffe tak i områder hvor veistandarden er alt fra ikke-eksisterende, til veldig dårlig.

Bak dette står en stiftelse som heter Global Vehicle Trust (GVT), som har fått med seg den legendariske bilmannen Gordon Murray på laget.

Har bygget tre biler

Murray har designet bilen og skreddersydd prosessen som skal gjøre produksjonen av den mest mulig effektiv.

De har holdt på i fire år og investert i overkant av 30 millioner på å å bygge tre prototyper som nå er klare. Planen videre er å bruke disse til å generere interesse og ikke minst hente inn nye investorer. Flere større aktører innen bilbransjen skal være blant de aktuelle her.

Målsetningen er å revolusjonere markedet for enkle biler, og ikke minst: Å sørge for at isolerte og fattige deler av verden også skal kunne dra nytte av alle fordelene en bil kan gi.

Les også:   Nå kan du kjøre bil i Iran

(Saken fortsetter under)

Tre biler er klare så langt, målsetningen er å kunne starte produksjon innen to år.
Tre biler er klare så langt, målsetningen er å kunne starte produksjon innen to år.

Holde vekten nede

Ox er på størrelse med en Volkswagen Golf, men har nyttelast på hele to tonn. Føreren sitter i midten foran. Bak seg kan han eller hun for eksempel ha tre paller med last, eller inntil ti personer sittende på benker som er montert langsgående.

Selve bilen er en stålkonstruksjon, med flere elementer av spesiallaget kryssfinér. Både dette og kalesjetaket er viktig for å holde vekten nede. Det gir også enkelt mulighet til å skreddersy bilen etter ulike formål.

Les også:   Alle på laget fikk ny bil - så oppsto luksusproblemet

(Saken fortsetter under)

Konstruksjonen er super-enkel, samtidig som Ox skal tåle store doser juling under tøffe forhold.
Konstruksjonen er super-enkel, samtidig som Ox skal tåle store doser juling under tøffe forhold.

Sette sammen på under 12 timer

Motoren kommer fra Ford, og er blant annet kjent fra deres Transit. Vi snakker 2,2-liters diesemotor på 100 hestekrefter. Så langt er det bare snakk om forhjulstrekk, men det skal også være mulig å utstyre bilen med firehjulstrekk. Terrengegenskapene skal uansett være gode, med høy bakkeklaring og svært korte overheng foran og bak.

Går det som GVT og Murray håper, kan produksjonen være i gang i løpet av de to neste årene. Planen er da å bygge komplette sett på en fabrikk i England. Så flatpakkes disse, og sendes ut til mottagerne. En standard container rommer seks biler.

Et team på tre personer skal så etter planen kunne sette sammen bilen på under 12 timer, og uten å trenge noen form for spesialverktøy.

Bilen kan naturligvis innredes akkurat som man vil. Her er det langsgående benker som gir sitteplass til ti personer.
Bilen kan naturligvis innredes akkurat som man vil. Her er det langsgående benker som gir sitteplass til ti personer.

Les også: 

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Motor
Populært