Første sniktitt på en viktig bilnyhet

Se video.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nordmenn elsker denne biltypen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvo var en av pionerne på det som etter hvert har blitt en stor og viktig trend. Nemlig høyreiste stasjonsvogner med firehjulsdrift og litt barsk offroad-pynt.

Biltypen vi i dag populært kaller for crossover.

Allerede i 1997 viste Volvo sin versjon av V70, som da het V70 XC, som etter hvert ble til suksessen XC70.

Les også: Volvo har solgt for nesten én milliard – før Norges-lansering

For skandinaviske forhold

Bare her til lands er det registrert mer enn 17.000 utgaver av den populære bilen. Da de siste bilene av den da aldrende modellen ble lagt ut for salg, var de stor rift om disse.

Nå venter vi på arvtakeren. I spenning. Nemlig Cross Country utgaven av den helt nye Volvo V90. En eksklusiv førvisningen av denne skjer 15. september, i Malmø. Broom er selvfølgelig til stede der og rapport kommer i samme minutt som bilen vises.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Cross Country er utviklet med utgangspunkt i Sverige, for skandinaviske forhold – derfor passer bilene så utrolig godt til nordmenns dagligliv og fritidsinteresser. Vi gleder oss til å føre arven videre gjennom nye V90 Cross Country, sier Rune Gutteberg Hansen, informasjonsdirektør i Volvo Car Norway i en pressemelding.

Les også: Les vår test av splitter nye Volvo V90 her

Volvo var veldig tidlig ute med sitt crossover-konsept. Allerede i 1997 kom den første.
Volvo var veldig tidlig ute med sitt crossover-konsept. Allerede i 1997 kom den første.

Historien – så langt

Dette er historien bak suksessen så langt:

Første generasjon, 1997–2000: Første Cross Country fikk navnet V70 XC, og ble konstruert som et fullgodt alternativ til SUV-er og biler med forhjulsdrift. V70 XC ble raskt populær i en tid hvor SUV`er i økende grad begynte å endre form til urbane jeeper. Cross Country kunne tilby en ny kjøreopplevelse med sin kombinasjon av ytelse, funksjonalitet og komfort. V70 XC ble en umiddelbar suksess, spesielt i det nordamerikanske markedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Andre generasjon, 2000–2007: I 2000 ble andre generasjons V70 XC utstyrt med mer markerte designelementer og høyere bakkeklaring. Da XC90 – Volvos første SUV – kom på markedet i 2002, fikk V70 XC et nyere og mer moderne firehjulsdriftsystem. Navnet ble endret til XC70.

Tredje generasjon, 2007–2016: Volvo Cross Country ble lansert i 2007, med mer eleganse og utstyr. XC70 fortsatte sine gode salgstall i Nord-Amerika, som sto for nesten halvparten av totalvolumet som ble produsert.

Les vår test av Volvo XC70 her

Volvo XC70 av tredje og siste generasjon. Nå tar V90 Cross Country over.
Volvo XC70 av tredje og siste generasjon. Nå tar V90 Cross Country over.

Høye krav

– Helt fra begynnelsen av var vi opptatte av at Cross Country-konseptet ikke bare ble en øvelse i å sette sammen robuste designelementer.

– Vi stilte høye krav til ytelse i det virkelig liv, og la til komfortegenskaper og praktiske funksjoner etterhvert som vi utviklet Cross Country-segmentet. Dette nyter våre kunder godt av i dag, sier dr. Peter Mertens, Senior Vice President Research & Development I Volvo Car Group.

Det er med andre ord store sko nykommeren her må fylle, Om den klarer det, gjenstår å se.

Les også: Denne bilen ble ett vendepunkt for Volvo