Meny

En av de lekreste bilene til Audi blir helt ny

Audi ruller inn en helt ny A5, den kommer både som todørs coupe og femdørs Sportback.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forgjengeren var virkelig seiglivet.

De tyske premiummerkene Audi, BMW og Mercedes har utvidet modellutvalget sitt kraftig de senere årene.

Vi skal ikke så veldig langt tilbake i tid før en fire-fem forskjellige modeller var standarden. Nå har Audi alene neste 30 ulike varianter, bare i det norske markedet. Og flere skal det bli!

En av dem som var ganske tidlig ute i så måte, var A5. For ni år siden kom Audi først med en stor todørs coupe. Så fulgte femdørs kombi kalt Sportback etter.

Les også:  Brukt A5 – det trenger ikke bli dyrt

Ser ut som facelift

I utgangspunktet ble det sett på som ganske dristig. Markedet for både todørs coupeer og femdørs kombier hadde vært fallende lenge. Men Audi visste hva de gjorde. A5 ble umiddelbart en suksess, og har ikke minst fått veldig mye skryt for designet. Ved å satse på noe annen enn sedan og stasjonsvogn, fikk Audi-designerne mer frihet og kunne lage biler der det rent fornuftige var litt i andre rekke.

Ni år siden coupeen kom og syv år etter Sportback-lanseringen, er det nå klart for en helt ny A5. Og de som likte den første, kommer neppe til å rynke på nesa av andre generasjon. Audi viderefører et design de har hatt stor suksess med. Utvendig ser det kanskje mer ut som en facelift, men under skallet snakker vi helt ny bil.

Les også:   Virtual cockpit – dette er genialt, på flere måter

Virtual cockpit

På innsiden har Sportback blitt større i alle retninger. Kupeen er nå 17 millimeter lengre, bredden i forsetene er økt med 11 millimeter og beinplassen i baksetet er 24 millimeter større. 480 liter bagasjeplass kan ikke konkurrere med mange stasjonsvogner, men kombiløsningen med stor bakluke gir verdifull fleksibilitet.

Nytt operativsystem, som blant annet inkluderer fritekst-søk, gjør at sjåføren kan styre alle funksjoner på en intuitiv måte. Som et alternativ til de tradisjonelle instrumentene, kan A5 også leveres med Audi virtual cockpit. Den høyoppløste skjermen i dashbordet måler 12,3 tommer.

Les også:   Storebror slanket seg hele 325 kilo

Markedet for todørs coupeer er begrenset, men for Audi er denne bilen også en imagebygger.

Sjåføren får kjøretips

Mye handler om selvkjørende biler akkurat nå. Der er naturligvis også Audi på banen. Et sentralt element i dette er den adaptive cruisekontroll-løsningen (ACC) med Stop&Go og køkjøringsassistent. Den fritar sjåføren fra kjøringen i saktegående trafikk opp til 65 km/t, og kan både bremse og akselerere bilen. Når forholdene tillater det vil systemet også kunne styre bilen.

En såkalt effektivitetsassistent evaluerer kontinuerlig GPS-informasjon fra området rundt bilen og bidrar til drivstoffbesparelse ved å gi sjåføren spesifikke kjøretips som er tilpasset trafikksituasjonen.

Her er det også unnamanøver-assistent som aktiveres dersom bilen må kjøre rundt en hindring for å unngå en kollisjon. Basert på data fra kameraet i fronten, samt fra de ulike assistentsystemene, regner den ut en anbefalt linje på et brøkdels sekund.

Les også:  Vi har testet A5 Sportback: Dyrt og deilig fra Audi

480 liters bagasjerom i Sportback. Hvis du ikke har altfor store krav til bagasjerom, duger det også til familiebruk.

Utslippene har gått ned

I tillegg til dette har A5 også systemer som turnassist, parkeringsassistent, varsling for kryssende trafikk, kamerabasert trafikkskilt-gjenkjenning, Audi active lane assist og Audi side assist.

Audi fremholder selv bred sporvidden og lang akselavstanden som nøkkelelementer i understellsoppsettet. Forakselen har fått et oppdatert multilink-oppheng, og også bakakselen har nå fått samme det samme systemet. A5 er også tilgjengelig med adaptive dempere som integreres i Audi drive select-systemet.

Elektromekanisk servostyring skal bidra til bedre kommunikasjon med veien og forbedret presisjon. Bilen kan også leveres med dynamisk styring som justerer utvekslingen etter hastighet og styrevinkel.

På motorsiden kan kundene velge mellom to TFSI bensinmotorer og tre forskjellige TDI dieselmotorer. Motorene yter mellom 190 og 286 hestekrefter, men har samtidig et utslipp som er inntil 22 prosent lavere enn forrige generasjon.

Les også:  Så billig blir Audis minste SUV

Høy materialkvalitet preger A5-interiøret. Bilen er også spekket med det siste av teknologi fra VW-konsernet.

Kommer til neste år

Nye S5 Sportback er utstyrt med en kraftig, turboladet V6-motor som yter hele 354 hestekrefter og 500 Nm. Denne gjør at bilen akselerer fra 0 til 100 km/t på 4,7 sekunder og har en elektronisk begrenset toppfart på 250 km/t. Til tross for ytelsene har nye S5 et forbruk på 0,73 l/mil ved blandet kjøring.

De forskjellige motorene leveres med girkasser som er tilpasset motorens karakter. Den nye syvtrinns S tronic-girkassen er tilgjengelig i alle versjonene, bortsett fra 3.0 TDI med 286 hestekrefter og S5. Disse leveres med en åttetrinns tiptronic-girkasse. Forhjulsdrift er standard, men de fleste modellene kan leveres med quattro firehjulsdrift.

Nye Audi A5 og S5 Sportback vil være tilgjengelig i begynnelsen av 2017. De norske prisene kommer på et senere tidspunkt.

Les også:  Lekrere enn stasjonsvogn, men kan den duge som familiebil?

Utenpå er det ingen tvil om at dette er A5 Sportback, selv om bilen har blitt ny fra innerst til ytterst.
Motor
Populært