Vi har testet ti ladbare hybrider

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ladbare hybrider klatrer på norske salgslister. Her er ti du kan kjøpe nå.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er bare noen få år siden de første ladbare hybridene kom på markedet i Norge. Først var en ladbar utgave av Toyota Prius i 2010 og Opel Ampera i 2012. Ingen av dem solgte nevneverdig. Men utviklingen gikk videre. Først i små drypp, så i det som kan kalles et lite slipp i 2015.

På rekke og rad kom flertallet av bilene du finner i denne oversikten. I år vil det fortsette, med nyheter fra blant annet BMW, Mercedes og Audi. I tillegg er Volvo XC90 T8 på vei til dem som har bestilt den.

Det kan bli litt mindre lokal forurensning av at ladehybridene kan gå på strøm, men det er neppe tvil om at det er gunstige avgifter som er den store fordelen som trekker kundene. I mange av de ladbare hybridene får du mye motorkraft for pengene.

Det finnes ulemper

Noen ulemper følger med, og de er felles for mange av de ladbare hybrider som hittil er kommet:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hybridsystemet stjeler bagasjeplass og gjør bilene tunge.
- Batterikapasiteten holder i mange tilfeller til skuffende få kilometer, særlig når det er kaldt.
- Om du slurver med ladingen, øker forbruket kraftig.
- Noen av dem kan ikke trekke henger eller har lavere tillatt hengervekt enn «normalutgaver».

Les også: Nå vil «alle» ha ladbare hybrid-biler

Grundige tester

Vi har som mål å teste alle de viktige bilnyhetene på det norske markedet. Våre grundige tester inneholder blant annet en fastsatt testrunde for å måle faktisk forbruk, fysiske mål og GPS-måling av ytelser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Plug-in-hybridene kjøres gjennom den samme 20 mil lange testrunden som tradisjonelle biler med diesel- og bensinmotor. Plug-in-hybridene kjøres også gjennom en 84 kilometer lang testrunde for å kartlegge elektrisk rekkevidde.

Generelt ser vi at plugin-hybridene har et lavt forbruk sammenlignet med tilsvarende motoriserte biler som kun går på bensin eller diesel. Avgiftsfordelene de får gjør også at de ofte blir gunstige sammenlignet med sine mer tradisjonelle søsken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I listen under finner du kortfattet test av ti aktuelle ladbare hybrider i dagens marked. Bilene er sortert alfabetisk etter merke.

Les også: Denne bilen er et hybrid-kupp


204 hk til prisen av 125:

Audi A3 Sportback e-tron


Les mer



Skiller seg fra de andre:


BMW i3 Plug-in hybrid


Les mer


Super-hybriden:


BMW i8


Les mer


Stor-SUV med bra hengervekt:


BMW X5 xDrive 40e


Les mer


Stor-SUV med sportsbilytelser:


Mercedes GLE 500e


Les mer


Les også: Nå bør du tenke deg godt om før du kjøper nybil


En ulv i fåreklær:


Mercedes C 350e Plug-in Hybrid


Les mer


Tilfredsstiller mange:


Mitsubishi Outlander PHEV


Les mer


Eneste diesel-hybrid i gjengen:


Volvo V60 D5 Twin Engine


Les mer


Går fort, bruker lite:


VW Golf GTE


Les mer


Det innlysende Passat-valget:


VW Passat GTE


Les mer


Les også:

Kjør elbil i jobben - spar tusener

Glem ratt, gass og gir!

Testen er opprinnelig publisert på Klikk.no