Flere og flere kjøper bil på nettet

Flere og flere av oss ser knapt noen bilselger når vi skal ha ny bil. VW er blant de norske importørene som er i gang med å teste salg av biler på nett og har så langt solgt 55 Golf GTE på denne måten.
Flere og flere av oss ser knapt noen bilselger når vi skal ha ny bil. VW er blant de norske importørene som er i gang med å teste salg av biler på nett og har så langt solgt 55 Golf GTE på denne måten.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilkjøp er ikke hva det en gang var.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nybilkjøp på internett startet for alvor med Tesla. Den amerikanske elbilprodusenten har en konfigurator der du spekker opp bilen slik du vil ha den, og til slutt bare velger «bestill». Og vips, så er nybilkjøpet gjort.

Tusenvis av norske kunder gjorde akkurat det, uten å ha kjørt, sittet i eller en gang ha sett den aktuelle bilen i virkeligheten.

Noe av forklaringen ligger i at vi blir tryggere og tryggere på netthandel. Men det handler også om tillit til produsenten.

Volvo fulgte opp

Konfiguratoren til Tesla var bare starten. Nå har flere av de store og tradisjonelle merkene kastet seg på trenden for fullt.

Volvo opplevde voldsom respons da de la ut en spesialversjon av andre generasjon Volvo XC90, kalt First Edition, for salg på sine nettsider.

De 1.000 eksemplarene som var tilgjengelig, ble borte på et blunk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Volvo har aldri tjent mer penger enn nå

VW med pilotprosjekt

Informasjonssjef for VW i Norge, Anita Svanes.
Informasjonssjef for VW i Norge, Anita Svanes.

VW er også med på bølgen. Deres bestselger, Golf, kommer nok en gang til å bli landets desidert mest solgte bil.

Nå har den norske importøren startet fire ulike pilotprosjekter, knyttet til nettsalg.

– Hvor raskt vil utviklingen gå mot at storparten av kundene gjør hele kjøpsprosessen på nett?

– Det er vi også spente på. Vi lærer stadig av de ulike prosjektene vi har satt i gang. Og per nå har vi solgt 55 Golf GTE via nettsalg, forteller informasjonssjef for VW hos importøren Harald A. Møller AS, Anita Svanes.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Noen telefoner kan spare deg for mange tusenlapper

– Store endringer

Brooms bilekspert, Benny Christensen, er ikke i tvil om at det er en markant endring i kjøpsvanene til folk. Også på en så stor investering som bil er.

– Terskelen for å kjøpe en bil på nett, er langt lavere enn for bare noen få år siden. Folk flest har god tillit til nettsalg, og ikke minst til bilprodusentene. De vet omtrent hva de kan forvente. Men det er klart, ved å kjøpe bil på denne måten, kan du også risikere å bli overrasket.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Slik finner du det billigste billånet

Leter på nett

Broom-Benny forteller at mange er på nettet for å orientere seg om et bilvalg uansett, og at veien videre til å handle, da blir kortere.

– Tesla var pionerer på dette området også. Men her vil nok bransjen som helhet komme seg på banen ganske raskt. De som lykkes, er de som i størst grad klarer å tilpasse seg en ny - og langt mer teknologisk hverdag, sier han.

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no