Meny

Bilen som har doblet salget i Norge

SUKSESS: Fire år etter at den kom på markedet i Norge øker salget kraftig. Outlander er nå nest mest solgte nybil her hjemme. Det er ingen dårlig prestasjon!
SUKSESS: Fire år etter at den kom på markedet i Norge øker salget kraftig. Outlander er nå nest mest solgte nybil her hjemme. Det er ingen dårlig prestasjon!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Suksessen skyldes i hovedsak én ting.

Mitsubishi Outlander har vært en suksess i det norske markedet i mange år. Her var Mitsubishi ganske tidlig ute med å tilby folkelig SUV til hyggelig pris.

Dagens Outlander er tredje generasjon. Den har vært på markedet siden 2012. Normalt sett burde det betydd at bilen nå ville vært godt over toppen, salgsmessig. Men slik er det absolutt ikke.

Et enkelt svar

Nei, Outlander-salget går bedre enn noensinne. Så langt i år har det nesten doblet seg, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Økningen er på imponerende 98,6 prosent. 4.106 nye Outlandere har rullet ut på norske veier i år. Med det er Outlander Norges nest mest solgte bilmodell, bare slått av Volkswagen Golf.

Klassen for familie-SUVer har vokst kraftig de siste årene, og konkurransen har aldri vært tøffere.

Hva er så årsaken til at Outlander selger bedre enn alle konkurrentene, inkludert biler som er langt nyere? Svaret på det er enkelt og handler om drivlinjen. Outlander er nemlig en ladbar hybrid.

Biltypen har nesten firedoblet salget – på ett år

DEN GAMLE: Dagens Outlander har vært en stor suksess helt siden introduksjonen. Slik så den ut før faceliften i fjor.
DEN GAMLE: Dagens Outlander har vært en stor suksess helt siden introduksjonen. Slik så den ut før faceliften i fjor.

Gunstig pris

Og selv om det har kommet en rekke ladbare hybrider de siste årene, er Outlander PHEV fortsatt litt alene i sin klasse. De ladbare SUV-konkurrentene koster, i alle fall enn så lenge, betydelig mer.

Her handler det naturligvis også mye om pris. De ladbare hybridene kommer svært gunstig gjennom det norske avgiftssystemet. Outlander var i utgangspunktet heller ingen kostbar bil. Det gjør at du får den i ladbar utgave og med svært mye utstyr, til 450.000 kroner.

Visste du at også denne bilen kommer i ladbar utgave?

Strammet opp designet

– Vi er ikke overrasket over at bilen selger bra. Den passer godt til norske forhold med firehjulstrekk, høy bakkeklaring, meget hyggelige forbrukstall og god plass. I tillegg er den en avgiftsvinner, sa den norske Mitsubishi-sjefen Rune Gjerstad til Broom tidligere i år.

FØRSTEMANN: Broom-Benny var en av de første som kjørte Outlander i ny utgave her hjemme.
FØRSTEMANN: Broom-Benny var en av de første som kjørte Outlander i ny utgave her hjemme.

Det hører også med til historien at Outlander fikk en facelift i fjor høst, det bidro umiddelbart til kraftig salgsøkning. Her strammet Mitsubishi opp designet og svarte også på kritikk rundt litt slappe kjøreegenskaper og mye billigpreg i interiøret. Fortsatt er dette langt unna noen eksklusiv bil, men igjen: Prisen ligger da også langt under premiumkonkurrentene i klassen.

Slik halverte Per utgiftene til drivstoff

Motor
Populært