Meny

Debuterer snart i Paris

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En av Norges billigste biler blir ny.

Hyundai slo seg opp på det norske markedet med enkle og billige biler. Den oppskriften fungerte lenge, men de siste årene har det buttet langt mer imot for koreanerne.

Bilene har blitt mer avanserte, men også dyrere. Og dermed ble også konkurransen langt større for Hyundais modeller.

Men det er fortsatt mulig å få billig Hyundai. Minstemann i10 har i noen år vært et aktuelt valg for de som er ute etter en rimelig småbil. Nesten 2.000 norske menn og kvinner har kjøpt en i10 etter introduksjonen for tre år siden, nå er det klart for en facelift på denne modellen.

To motorer

Her er det snakk om både design- og teknologioppdateringer.

I10 har fått det Hyundai selv kaller sin «cascade-grill». Denne vil bli et av Hyundais kjennemerke i tiden fremover, på i10 er den kombinert med nye runde LED-lys.

Også hekken har fått en oppgradering, med nye støtfangere og runde tåkelys som speiler fronten. Det blir også flere interiørfarger å velge mellom; rød, blå, oransje, beige, og svart.

Motorvalget står som tidligere mellom to bensinutgaver på henholdsvis 1,0- og 1,25 liter, med valg mellom femtrinns girkasse eller en firetrinns automatkasse.

– Bruktbilen har blitt et skikkelig pengesluk

ENKELT: Ingen fiksfakserier innvendig, men du kan få mye fint utstyr også i Hyundais minstemann.
ENKELT: Ingen fiksfakserier innvendig, men du kan få mye fint utstyr også i Hyundais minstemann.

Gratis abonnement

i10 får også ny teknologi tilgjengelig, med sømløs integrering mot Apple CarPlay og Android Auto. Alt styres fra en integrert 7-tommers skjerm. Navigasjonssystemet kommer med et syv-års gratis abonnement som sørger for at man alltid har tilgang til trafikkmeldinger, værrapporter og spesielle steder å besøke.

Nye sikkerhetssystemer er også på plass. Blant dette er kamerabasert varsel for frontkollisjoner og filskiftevarsler. Som tidligere har den nye modellen også bremseassistent, som maksimerer bremsekraften ved bråbrems.

Debuterer i Paris

FORTSATT LITEN: Det har skjedd mye med designet på småbilene de siste årene. Nå har i10 fått en liten oppgradering, både utenpå og inni.
FORTSATT LITEN: Det har skjedd mye med designet på småbilene de siste årene. Nå har i10 fått en liten oppgradering, både utenpå og inni.

Hyundai tilbyr også oppvarmet ratt, samt varme i forsetene og automatisk airconditioning. Luksus for noen år siden, nå er det utstyr vi også venter å finne i små og billige biler.

Både denne og forrige generasjon som kom i 2013, har blitt utviklet ved Hyundais europeiske designsenter i Rüsselsheim, Tyskland og produseres på selskapets fabrikk i Izmit, Tyrkia.

Debuten skjer for øvrig på bilutstillingen i Paris, der åpner dørene i slutten av september.

Tøffe tak: Hyundai-importøren sa opp alle norske forhandlere

Her er en av høstens største bilnyheter i Norge

Motor
Populært