Alle BMW Hommage-bilene samlet på Villa d'Este
Alle BMW Hommage-bilene samlet på Villa d'Este, fra Mini til BMW M1 og BMW 328, samt BMW CSL og BMW 2002, alle i hyllest-versjon.
BMW feirer i år 100 år, og i rekken av jubileumsfeiringer skjedde det noe unikt under årets Concorso d’Eleganza Villa d’Este i Italia. For da besluttet BMW (som er ansvarlige for den fasjonable utstillingen) å samle sammen alle de åtte hyllest-kjøretøyene man har laget til nå, samt originalene.
Hommage, betyr å hylle noe, og i BMWs tilfelle handler det om å gjøre stas på en spesiell klassisk modell, gjennom å lage en moderne tolkning av bilen eller motorsykkelen. Ingen av Hommage-kjøretøyene er ment for å settes i produksjon, det handler rett og slett bare om å ha det gøy, samtidig som man feirer sin fortid.
Først ut var en Mini-hyllest i 1997. Deretter varte det hele ni år før man viste en BMW-hyllest på Villa d’Este, og deretter har det kommet hele seks ulike BMW-hyllester siden 2008. Villa d’Este er en naturlig bakgrunn for å vise bilene, og totalt har man nå laget fem BMW-biler, to BMW-motorsykler og en Mini.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Slik vasker du bilen
2016 ble imidlertid det store året for hyllest-kjøretøyene, siden man valgte å avduke to nye på Villa d’Este, samtidig som man samlet sammen alle de man hadde lagd fra før. Dermed fikk publikum en unik sjanse til å se alle de åtte unike hyllest-maskinene på ett sted.
Her er listen over de åtte Hommage-kjøretøyene så langt, som alle viser BMWs beundringsverdige arbeid i å gjenskape gamle helter på en moderne måte.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen(Saken fortsetter under)
Mini ACV 30 (1997)
Den første hyllestbilen var ingen BMW, men en Mini. Den ble vist fram under Monte Carlo Rally i 1997, for å feire triumfen 30 år tidligere da en Mini vant Monte Carlo Rally (som den gjorde flere ganger på 60-tallet). Men den moderne hyllesten mottok ikke de helt store lovordene. Litt tjukk og litt oppblåst var det mange som sa. Men BMW skulle komme mye sterkere tilbake.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Mer bil enn dette får du ikke for 300.000
(Saken fortsetter under)
BMW Concept Coupe Mille Miglia (2006)
Av alle BMWs løpsseire er kanskje den mest berømte, triumfen i Mille Miglia i 1940, med en BMW 328 Touring Coupe. Bilen var derfor et naturlig valg å gjenskape i moderne form, og fikk folk til å måpe da BMW viste den på Villa d’Este i 2006. Først og fremst fordi den så dobbelt så bred ut som originalen, noe som ga den et tøft og moderne uttrykk.
Les også: De skal gi oss en bil helt uten ratt og pedaler
(Saken fortsetter under)
BMW M1 Hommage (2008)
Først i 2008 tok man i bruk ordet Hommage, da man valgte å lage en moderne hyllest av 70-tallets superbil fra BMW: M1. Den moderne utførelsen høstet mange lovord, men hadde vel aldri noen sjanse til å nå helt opp til legendariske M1. Men det var mange rike kunder som gjerne så at nyvarianten ble en produksjonsrealitet, noe den ikke ble.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Denne stasjonsvognen er blitt Opels beste bil
(Saken fortsetter under)
BMW 328 Hommage (2011)
I 2011 fylte den legendariske sportsbilen BMW 328 75 år. I den forbindelse passet det fint med en ny hyllestmodell basert på 328 (den første hyllestbilen fra 2006 var jo også basert på en 328), men denne gang ble resultatet enda bedre. For mange er dette BMWs flotteste hyllestbil, med en makeløs blanding av eleganse og råskap, i en kreasjon hvor moderne materialer møter klassiske former.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Dette er verdens mest solgte bil
(Saken fortsetter under)
BMW Concept Ninety (2013)
I 2013 fylte BMWs motorsykkel-divisjon 90 år, og i den forbindelse kom noen på at man også kunne lage en hyllestmotorsykkel. Som sykkel valgte man R 90 S, som også feiret 40-års jubileum. Det iøynefallende designet vakte stor oppsikt på Villa d’Este da Concept Ninety ble vist fram, og de fleste mente motorsykkelen var en mer enn verdig hyllest på alle måter.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Dette kan bli verdens første kommersielt tilgjengelige flyvende bil
(Saken fortsetter under)
BMW 3.0 CSL Hommage (2015)
BMW 3.0 CSL er et av de store syttitallsikonene, og mange ventet derfor på at BMW ville lage en moderne hyllestversjon av bilen. Det gjorde de på Villa d’Este i 2015, da en fantastisk gul skapning rullet fram. Overalt var det mengder av flotte detaljer, og bilen regnes som en av de absolutt beste hyllestbilene. Noen måneder etter sin debut, ble bilen omlakkert i de klassiske BMW-racingfargene.
Les også: Jo – du kan gjøre kupp på bestselgerne
(Saken fortsetter under)
BMW Motorrad R 5 Hommage (2016)
2016 ble det store hylleståret for BMW, for da slo de plutselig til med to ulike hyllester på Villa d’Este. Det første var motorsykkelen R 5 Hommage, som en hyllest til 80-års jubilanten R 5. Hovedansvarlig for designet på hyllestsykkelen var svenske Ola Stenegärd som uttalte: «Det er enkelt å designe en motorsykkel med mange komplekse detaljer, men det er virkelig vanskelig å designe en enkel maskin.»
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Når plassen er viktig
(Saken fortsetter under)
BMW 2002 Hommage (2016)
At berømte BMW 2002 Turbo fra tidlig syttitall skulle få en moderne variant, var ingen overraskelse. Men bortsett fra den speilvendte turboskriften klagde mange over at bilen var litt for moderne i utførelsen, mens andre hyllet den kraftige og muskuløse nytolkningen av 2002 Turbo. Men kanskje var fargen også litt kjedelig, for da bilen ble omlakkert i oransje Jägermeister-dekor (politisk korrekt omdøpt til det steintøffe «Turbomeister»), noen måneder senere, så den plutselig langt heftigere ut.
Les også:
Denne tabben gjør altfor mange bileiere
Bilmerkene ingen av eierne anbefaler
Bilen du kanskje ikke vet at du har lyst på
Saken er opprinnelig publisert på Broom.no