Derfor bør du vente med å kjøpe bestselgeren

Dagens generasjon av VW e-Golf er en av de mest solgte elbilene i Norge. Neste år kommer dert imidlertid en helt ny versjon, med betydelig bedre rekkevidde og også en facelift.
Dagens generasjon av VW e-Golf er en av de mest solgte elbilene i Norge. Neste år kommer dert imidlertid en helt ny versjon, med betydelig bedre rekkevidde og også en facelift.
Artikkelen fortsetter under annonsen

De neste månedene vil det skje MYE på elbilmarkedet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Salget av elbiler har bremset litt i år, etter noen år med eventyrlig vekst. Mye skyldes blant annet at en annen biltype har fått et skikkelig løft – nemlig hybrider og ladbare hybrider.

Men elbilsalget kan fort skyte fart igjen utover høsten og etter nyttår. For nå skal det skje mye fremover. Så mye, faktisk, at det kan være lurt å ha litt is i magen, om du vurderer å handle.

Les også: De skal komme med en ny elbil hvert år

Ny versjon på vei

Det gjelder ikke minst de som snuser på en av de virkelige storselgerne: e-Golf.

Dette er helt klart blant de bedre elbilene på markedet. Isolert sett er det ikke bilen det er noe galt med. Ironisk nok er det e-Golf selv som er «problemet». Neste e-Golf, altså.

For allerede til våren kommer den i ny utgave. Og da blir det ikke bare mye bedre rekkevidde, bilen får også en facelift.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med andre ord er det ikke så lenge til den blir betydelig bedre enn den er i dag. Trolig kan den også utstyres med digitale instrumentene vi har sett i nye Passat.

Det er kanskje verdt å vente på.

Les også: Norsk elbilfavoritt skal gå mye lenger

Hyundai og Opel

Men det er ikke bare der det er nye ting på gang. Allerede nå er Hyundai i gang med sin Ioniq. Det blir en svært spennende modell i elbil-segmentet.

Den har en rekkevidde på 250 kilometer, og en pris på rundt 250.000 kroner.

Opel på sin side sitter bare og teller ned dagene til de skal få sin første elbil på markedet. Ampera-E. Den får rekkevidde på hele 320 kilometer, og er ventet å bli svært prisgunstig i tillegg. Trolig rundt 270.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Test av VW e-Golf: Dømt til å bli en suksess

Nissan og BMW

Nissan Leaf er verdens mest solgte elbil – og neste år kommer den i helt ny generasjon. Foto: NTB scanpix
Nissan Leaf er verdens mest solgte elbil – og neste år kommer den i helt ny generasjon. Foto: NTB scanpix

Og for ikke å glemme verdens mest solgte elbil: Nissan Leaf. Den kommer også i ny versjon snart. Her snakkes det om en total redesign og rekkevidde som blir på over 300 kilometer. Det blir imidlertid høsten 2017 før denne er ventet å komme.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Om vi like godt ser helt frem til starten av 2018 kan vi dessuten ta med Teslas nye volummodell, Model 3. Den er allerede blitt en salgssuksess, lenge før lansering, før prisen er klar og før noen har fått se det endelig designet av interiøret.

Her blir rekkevidden godt over 300 kilometer, og i kjent stil får den ytelser som overgår de fleste konkurrentene.

Les også: Arne byttet til elbil - sparer 40.000 kroner i året

– Kan ikke bare gå å vente

Brooms bilekspert, Benny Christensen, understreker imidlertid at du ikke bare kan gå rundt og vente på neste bil.

– Hvis du aldri tør å kjøpe, fordi du bare skal vente på en nyere utgave, risikerer du å aldri få somlet deg til å kjøpe noe. Det vil alltid være slik at noe nytt og bedre er på vei, sånn er utviklingen.

Vurderingen du som kjøper må ta, er når det er riktig for deg å gjøre en investering. For mange er dagens elbiler mer enn nok, i alle fall som nummer 2-bil, understreker han.

Les også: Derfor kan brukt elbil være en dårlig investering