Denne startet GTI-eventyret – for 40 år siden
Men selv hadde ikke VW særlig tro på bilen.
Oppskriften hadde vært brukt tidligere, både på Renault 8 med sin Gordini og på Ford Lotus Cortina og Mini Cooper, bare for å gi et par eksempler.
Vi snakker altså om å ta utgangspunkt i en standard produksjonsbil og dytte inn større motor, montere strammere understell, bedre bremser, sportseter og ditto ratt, samt kanskje litt utvendig oppfrisking i form av emblemer, fartsstriper etc.
Slik sett så var ikke VW Golf GTI den egentlige pioneren – men på den annen side var den kanskje det likevel.
Starten på en GTI-bonanza
Det er i alle fall denne bilen som av mange blir betegnet som alle GTI-ers bestefar og som også står bak GTI- bonanzaen vi opplevde på 80-tallet. Da alle med et snev av respekt for seg selv hadde en eller annen «GTI-bil» i porteføljen.
Grunnen til at vi bringer dette til torgs akkurat nå er at Golf GTI i disse dager har 40 års jubileum. Den ble nemlig lansert sommeren 1976.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSuksessen var umiddelbar. Dette var bilen «alle» snakket om. Den ble flittig brukt innen motorsport, den vant mang en lyskryss-duell mot vedbod-trimma Opel Kadetter og overvektige Volvoer med «Sport-emblem» på bakluka og to SU-forgassere under panseret.
Sjelden har vel stickeren i bakruta som forkynte «Bedre liten og kjapp, enn stor og slapp» passet bedre på noen bil.
Les mer om Golf GTI-historien her
Små-frekk
Golf GTI hadde nemlig innsprøytingsmotor. En 1,6-liter som bød på hele 110 hestekrefter og som sendte den 810 kilo tunge bilen fra 0-100 km/t på bare 8,9 sekunder, mens toppfarten bikket 180 km/t.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDet høres kanskje ikke så imponerende ut i dag, men den gangen var prestasjonene nesten vanvittig gode. Særlig med tanke på prisen, som ikke var verre enn at de fleste kunne ta seg råd – om de virkelig ville.
Artikkelen fortsetter under annonsenDessuten var den småfrekk å se på også. Golf GTI skilte seg ut fra de øvrige Golf-modellene med blant annet sorte lister, brede dekorstriper i sort nederst på sidene, sorte støtfangere, sort felt rundt bakruten, større frontspoiler samt sorte skjermbredere. Videre fikk bilen bredere stålfelger i dimensjonen 5,5 x 13 med 175/70 HR 13 dekk.
Grillen var innrammet med røde lister og sammen med sort emblem samt et tydelig GTI-merke ga dette klare indikasjoner på hva som var i vente når man kikket i speilet.
Les test av helt nye Golf GTI her
VW hadde ikke tro på prosjktet
3-eket sportsratt, rutemønstrede sportsseter, golfballgirkule og oljetemperaturmåler i midtkonsollen og sort taktrekk ga GTI-ene det sportslige interiøret de fortjente.
Understellet var selvfølgelig også tilpasset den kraftige motoren. Dette innebar blant annet ventilerte skivebremser foran, kraftige stabilisatorstag foran og bak, bremsekraftregulator, stivere støtdempere og 15 millimeter lavere sportsfjærer.
Artikkelen fortsetter under annonsenFargeutvalget på Golf GTI begrenset seg første året til Marsrød og Diamantsølv metallic.
VW hadde på denne tiden – mildt sagt – ikke akkurat tradisjoner for å lage kjappe og sporty biler. De var derfor veldig i tvil om hvordan markedet ville ta i mot denne og om det kunne komme til å skade deres image som "folke-bil". Dert ble derfor besluttet at kun 5.000 GTI-er skulle bygges. De hadde rett og slett ikke særlig tro på prosjektet.
Les også: Broom-Bennys egen Golf GTI
5.000 blir til 462.000
Men bilen slo an på en måte som selv ikke det mest optimistiske hadde våget å drømme om. Den var rett og slett en kjempe-hit fra dag en. Både innen bilsport og ikke minst for dem som ville ha en kul, kjapp og annerledes bil som dro fra det meste annet, uten at den kostet både skjorta og jakka.
Den planlagte produksjonen på 5.000 GTI endte dermed på 462.000 av GTI MK1. Altså litt over målet.
Bilen er for lengst en legende, klassiker og samlerobjekt, og prisene deretter.
Les mer om: 80-tallets GTI-bonanza her