Nå vet bilen hvor lenge du må vente på grønt

Lavere drivstofforbruk og kortere reisetid er de viktigste gevinstene når bilen skal kunne motta signaler fra trafikklysene.
Lavere drivstofforbruk og kortere reisetid er de viktigste gevinstene når bilen skal kunne motta signaler fra trafikklysene.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Audi med ny og spennende teknologi.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De aller fleste bilprodusentene jobber nå med systemer som skal gjøre bilene «smartere» og hjelpe sjåføren på en rekke områder.

Her handler det blant annet om selvkjørende teknologi. At bilene rett og slett tar over kjøringen og sørger for å få deg trygt fram. I tillegg kommer en rekke funksjoner som er ment å skulle sikre bedre flyt i trafikken.

Bruker 4G

Det viser seg nemlig at det ikke er mye som skal til for å hindre køer. Et virkemiddel er å gi bilene muligheten til å «snakke» sammen. Hvis de kan utveksle informasjon om køer og plutselige hendelser i trafikken, kan vi spare tid og unngå mange uheldige situasjoner.

Ett eksempel på dette er noe Audi har jobbet med i flere år. Traffic Technology Services (TTS) er nå klart til lansering og skal i starten testes ut på modellene A4, A4 Allroad og Q7, i USA.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

TTS bruker bilens innebygde 4G-internett til å fortløpende motta signaler fra trafikklysene. Dette skal gjøres i endel utvalgte byer, Audi har så langt ikke fortalt noe om hvor mange amerikanske byer som har den nødvendige teknologien installert til å støtte systemet. Men her jobbes det fra flere hold samtidig.

Les også: De skal gi oss en bil helt uten ratt og pedaler

(Saken fortsetter under)

Oppkoblede biler betyr en helt ny informasjonsflyt i trafikken. Både vet at de kan sende og motta informasjon fra eksterne parter, men ikke minst også ved at de da kan «snakke» sammen.
Oppkoblede biler betyr en helt ny informasjonsflyt i trafikken. Både vet at de kan sende og motta informasjon fra eksterne parter, men ikke minst også ved at de da kan «snakke» sammen.

Komme på mange flere modeller

Videre ligger det i planene å integrere dette i bilens navigasjon og start/stopp-system. Dette skal både kunne gi bedre drivstofføkonomi og kortere reisetid, særlig i rushtiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke klart hvor kjapt TTS vil komme til Europa, men Audi understreker at teknologien er klar. Det er bare et spørsmål om hvor kjapt infrastrukturen kan komme opp.

Det er ventet at dette også vil bli gjort tilgjengelig på en rekke andre modeller fra Volkswagen-konsernet om ikke lenge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette er verdens mest solgte bil

Det viktigste siden samlebåndet

Samtidig som dette skjer, kommer en rekke bilmerker nærmere å ha helt selvkjørende biler. Spydspissene så langt er nye Mercedes E-klasse, samt Model S og Model X fra Tesla. Men en rekke konkurrenter er ikke langt unna.

Ford har for eksempel akkurat kunngjort at de skal rulle ut en selvkjørende bil i store antall, innen fem år. Ambisjonene er solide: Ford mener selv at dette er det viktigste som har skjedd siden Henry Ford revolusjonerte bilbransjen ved å innføre samlebåndet, og dermed gjøre bilproduksjonen billigere og langt mer effektiv enn tidligere.

Les også:

Saken ble først publisert på Broom.no