VWs framtid blir elektrisk

Med denne elektriske familiebilen med rekkevidde på 500 kilometer, skal VW bygge opp igjen sitt gode navn og rykte. Foto: VW
Med denne elektriske familiebilen med rekkevidde på 500 kilometer, skal VW bygge opp igjen sitt gode navn og rykte. Foto: VW

Allerede nå er VW Golf-e den mest solgte elbilen i Norge. Men dette er bare starten på VW-konsernets elektriske framtid. I løpet av de neste tre-fire årene kommer flere nye, spennende elbiler fra VW, Audi, Skoda og Porsche som vil forandre verden.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Når VW skal bygge opp igjen sitt gode navn og rykte etter dieselskandalen, står elektriske biler i front. En helt ny elektrisk plattform (MEB – Modular Electric Drive Kit) er så fleksibel at den kan brukes til elektriske biler i flere størrelser og fasonger. Nøkkelen til å lykkes med de nye elbilene blir en rekkevidde på mellom 300 og 650 kilometer, avhengig av biltype. Bilene kan med andre ord kjøres betydelig lenger enn i dag.

Les også: Er nordmenns kjærlighet til elbiler i ferd med å ruste?

En annen viktig faktor i VWs ny-satsing, er at elbiler er i ferd med å bli svært ettertraktet i det enorme kinesiske markedet. På grunn av forurensningen i store byer som Beijing og Shanghai, er det restriksjoner på registrering og salg av biler med vanlige forbrenningsmotorer. Elbiler derimot, kan kjøpes fritt, så lenge de er produsert i Kina.

BUDD-e er en av de mest spennende nye bilene fra VW de neste årene. Dette er den første bilen bygget på den nye MEB-plattformen og den vil ha like mye plass innvendig som en VW Touran. Den får en batteripakke som gir en rekkevidde på rundt 500 kilometer og skal kunne lades opp til 80 prosent på 15 minutter. BUDD-e kommer neppe i produksjon før seint i 2019.

Les også: Nå kommer elbilene med lang rekkevidde

(Saken fortsetter under)

I 2018 kommer Audis elektriske SUV på veien. Foto: Audi
I 2018 kommer Audis elektriske SUV på veien. Foto: Audi

Audi e-tron Quattro blir en hel-elektrisk SUV som kommer på markedet i 2018. Den blir midt i mellom Audi Q5 og Q7 i størrelse og har en batteripakke på 95 kWh som skal gi en rekkevidde på rundt 500 kilometer, ifølge Audi. Tre elektriske motorer – en som driver forhjulene og en for hvert bakhjul – gir til sammen 435 hester. Bilen vil også være klargjort for trådløs lading av batteriene.

(Saken fortsetter under)

Porsche vil bygge denne elektriske sportsbilen for å møte fremtiden med null-utslipp. Foto: Porsche
Porsche vil bygge denne elektriske sportsbilen for å møte fremtiden med null-utslipp. Foto: Porsche

Mission E er det foreløpige navnet på den første hel-elektriske bilen til Porsche. Prestasjonene til bilen, som får fire dører og fire seter, er i god Porsche-stil: 600 hester under panseret, 0-100 km/t på 3,5 sekunder (Porsche 911 bruker 4,5 sekunder) og firehjulstrekk. Porsche oppgir rekkevidden til 500 kilometer på fulladet batteri. Batteriene skal kunne lades 80 prosent på 15 minutter med hurtiglader. Noe av forklaringen på den korte ladetiden, er at bilen vil få et 800 volt elektrisk system.

Les også:

Dette er bilene som går først i vrakpressa

Nissan kjører elektrisk i Rio

AeroMobil snart klar for salg

Saken ble først publisert på Motor.no

Personvernpolicy