Slik vasker og pleier du bobilen riktig

INGEN KATTEVASK: Detailer Andreas Skotner demonstrerer bobilpleie på spa-nivå. © Geir Svardal
INGEN KATTEVASK: Detailer Andreas Skotner demonstrerer bobilpleie på spa-nivå. © Geir Svardal
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det vrimler av feller og feil metoder som ikke gavner bilen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

- I snitt bruker jeg vel tretti timer på en bil bilpleierne bruker tre timer på.

Utsagnet er signert Andreas Skotner fra Andebu i Vestfold. Bobilentusiast og detailer.

Detailer? Det er hva de kaller seg, den relativt fåtallige gjengen som har bilpleie som lidenskap og hobby. Hvorfor ikke som yrke? Vel, skulle de ta privatøkonomisk bærekraftig timebetalt for en detailer-jobb, ville det koste så mye at kundene ville utebli.

BILPLEIE-SPESIALIST: Andreas Skotner © Geir Svardal
BILPLEIE-SPESIALIST: Andreas Skotner © Geir Svardal

Skotner, for eksempel, antar han ville ta cirka 10 000 kroner for full behandling av en bobil av vanlig størrelse. Det sier seg selv at timelønna ikke ville matche banklån og daglige utgifter. Men flere gjør heldigvis detailer-jobber på si, og har vanlig jobb ved siden av, slik at den som vil sende bil/bobil på spa tross alt har visse muligheter.

Vi møter Skotner hos Heistad Bil & Caravan. Noen av dere kjenner ham kanskje fra Bobil-TV, som lager videoinnslag blant annet fra caravanmesser og reiser. Skotner har også vært involvert som stylingekspert i TV-programmet Pimp my Ride på Viasat 4.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skadelige vaskemidler

Nå skal han gi oss et innblikk i en verden av ekstrempleie av bobil. Og det Skotner aller først kommenterer, er dette med riktige og gale vaskemidler. Samtalen er knapt i gang før en kar kommer bort og forteller at han har brukt grønnsåpe til å vaske taket på bobilen sin.

- Mange norske bobileiere mener de er flinke til å ta vare på bobilen sin, men det stemmer nok ikke alltid. En av feilene som gjøres er at det brukes harde vaskemidler som grønnsåpe. Disse midlene kan gjøre skade.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
BRUKES MED VETT: Lars Martin Ludvigsen fra Heistad Bil & Caravan har selvsagt Globex, men dette populære middelet bør ikke brukes ukritisk. © Geir Svardal
BRUKES MED VETT: Lars Martin Ludvigsen fra Heistad Bil & Caravan har selvsagt Globex, men dette populære middelet bør ikke brukes ukritisk. © Geir Svardal

Ok; så grønnsåpe skal brukes på tregulv, Zalo til oppvasken, white-spirit til å få maling av hendene, eddik til maten og diesel til tanken, som Skotner lekser opp. Midler som alle kan ødelegge tetningsmasse og forårsake lekkasjer.

Og til bobilen?

- Bruk en tradisjonell bilsjampo. De finnes i mange kvaliteter, men viktigst er det at de er beregnet for formålet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hva med bobileierens egen guru-såpe, Globex?

- Bruk Globex når det er behov, ikke når du trenger såpe på bobilen. Globex er et sterkt middel man for eksempel bruker til å fjerne de svarte stripene som kommer fra pakninger og forurenset regn. Men husk også at hvis du har god beskyttelse på bobilen er det bare å skylle av disse stripene med vann.

UNNGÅ GRUS: To bøtter – en til såpevann og en til rent vann, for skylling. Bruk rist i bøtta, slik at du ikke drar grus og skitt opp med svampen eller kluten. © Geir Svardal
UNNGÅ GRUS: To bøtter – en til såpevann og en til rent vann, for skylling. Bruk rist i bøtta, slik at du ikke drar grus og skitt opp med svampen eller kluten. © Geir Svardal

- Forfallet starter umiddelbart

Men hvorfor skal vi legge ned penger og energi på bobilpleie?

- Utseende er jo én ting. Viktigere er det at bobilen må beskyttes. Hvis ikke vil den etter hvert bli matt, pakninger kan ødelegges og skader og lekkasjer kan oppstå.

- Men på en ny bobil trenger en kanskje ikke å gjøre noe?

- Jo, absolutt. Fra fabrikkens side er det ingen lakkforsegling, og gjør du ingenting starter forfallet umiddelbart.

- Hvilket materiale er enklest å pleie – aluminium eller glassfiber?

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hvis bobilene er godt holdt er det liten forskjell. men i utgangspunktet er aluminium det enkleste å jobbe med, fordi materialet har mindre porer enn glassfiber.

Riper i lakken

I Heistad Bil & Caravans store utendørs vaskeanlegg demonstrerer Skotner hvordan han jobber med en bobil, og kommer med en del tips det kan være greit å merke seg. En av de største syndene innen bilvask er for eksempel at kluter og svamper drar grus og skitt med seg fra skittent vann i bøtter, og lager riper i karosseriet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Så bruk en rist i bøtta, slik at grus og småstein faller ned under den. Og bruk to bøtter – en for rent vann og en for såpevann.

ULL: Ullklut eller vaskevott i mikrofiber er mye bedre å bruke enn en vanlig svamp. © Geir Svardal
ULL: Ullklut eller vaskevott i mikrofiber er mye bedre å bruke enn en vanlig svamp. © Geir Svardal

Svamp er forresten et produkt Skotner setter lite pris på.

- Det finnes bra svamper, men uansett har svamper lett for å dra med sand og stein fra lakken og lage riper. Spindelvevet du ofte ser på karosserier er et klassisk resultat av dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hva bør vi bruke?

- Det aller beste er en klut av ull; for eksempel saueull som jeg bruker nå. Dette er et veldig skånsomt materiale, og skitt og smuss renner lett av når du skyller ullkluten i bøtta.

Slike kluter er ikke i salg mange stedene i Norge, ifølge Skotner, men han går også god for et produkt du lettere finner.

- Vaskevotter i mikrofiber er bra.

MIKROFIBER: Bruk dertil egnede mikrofiber-håndklær til å tørke av karosseriet - ikke pusseskinn. © Geir Svardal
MIKROFIBER: Bruk dertil egnede mikrofiber-håndklær til å tørke av karosseriet - ikke pusseskinn. © Geir Svardal

Og mens vi er inne på riper; pusseskinnene så mange bruker til å tørke av bilen er Skotner heller ikke glad i.

- De klistrer seg til lakken og lager riper. Bruk heller et mikrofiber-håndkle.

Avfetting

Avfetting er noe som brukes for å fjerne skitt som er ekstra vanskelig å fjerne. Men ifølge Skotner er du allerede på villspor om du trenger å bruke avfetting.

- Grunnen til at skitt sitter så fast er jo at karosseriet ikke er skikkelig behandlet og beskyttet. På en optimalt beskyttet bobil skal det heller ikke være nødvendig med avfetting, og heller ikke med høytrykksspyling.

Artikkelen fortsetter under annonsen
INSEKTRENS: Er bobilen riktig behandlet skal det ikke være vanskelig å fjerne insekter. © Geir Svardal
INSEKTRENS: Er bobilen riktig behandlet skal det ikke være vanskelig å fjerne insekter. © Geir Svardal

Skitten, inklusive insekter, skal gå av med hageslange og litt berøringsvask, understeker eksperten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Avfettingen bør uansett foregå under rutene, så lavt som mulig. Dette er nemlig ikke midler du vil ha på gummipakninger. Videre finnes det tre typer av avfetting, og de må brukes på riktig sted.

- Biologisk avfetting er relativt skånsomt for gummipakninger, mens petroleumsbasert kjemisk avfetting er veldig sterkt, løser opp det meste, og kan være skadelige for pakninger. Det siste er noe som kalles metalloppløsende avfetting, som løser opp metallpartikler og renser flaten for eksempel for piggdekkstøv. Et typisk sted å bruke det siste middelet er jo på felgene, forklarer Skotner.

FELGRENS: Metalloppløsende avfetting fjerner piggdekkstøv, noe du her ser som lilla. © Geir Svardal
FELGRENS: Metalloppløsende avfetting fjerner piggdekkstøv, noe du her ser som lilla. © Geir Svardal

Et annet sted du kan bruke biologisk avfetting, er på silikonfugene som beskytter tetningsmidler.

- Forurenset regn setter seg fast i silikon, og gjør du ingenting med dem kan de krakelere og forårsake lekkasje. Bruk biologisk avfetting, vask fugene og bruk et poleringsmiddel uten slipemidler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Polering og forsegling

Polering er ifølge Skotner å slipe slik at man får fram glansen. Og når du polerer fjerner du all beskyttelse, slik at du også må huske på å forsegle lakken (det finnes polering som både polerer og forsegler, men det er kortvarige quickfix-løsninger).

BEDRE SIKT: Frontruta kan med fordel poleres og forsegles med regnavvisende middel. © Geir Svardal
BEDRE SIKT: Frontruta kan med fordel poleres og forsegles med regnavvisende middel. © Geir Svardal

- Polering inneholder slipemidler og olje som sitter igjen, og det er derfor det kjennes så glatt ut. Men lakk skal ikke være glatt etter polering, så oljen bør fjernes før du forsegler med voks – da varer forseglingen mye lenger. Her synder nesten alle!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skotner anbefaler å bruke en poleringsmaskin. Det gjør jobben enklere. Men bruk oscillerende maskiner, råder han, for roterende kan skape så mye varmgang at lakken tar skade.

TIPS: Skotner anbefaler å bruke (oscillerende) poleringsmaskin, for å gjøre jobben lettere. © Geir Svardal
TIPS: Skotner anbefaler å bruke (oscillerende) poleringsmaskin, for å gjøre jobben lettere. © Geir Svardal

- Men det viktigste er likevel kombinasjonen av poleringsmiddel og pad. Poleringsmidler er forskjellige og padene har forskjellig grovhet. Tricket er å vite hvilket materiale du jobber mot, og velge deretter, og da skjønner du også at man ikke skal bruke den samme poleringen på bilen og bodelen. Hør med selgeren om dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Magisk middel

Vil du riktig skjemme bort bobilen, og få den til å lukte litt som godteri, kan du gjøre som Skotner – kjøpe en liten krukke med brasiliansk carnauba-voks, som blant mye annet brukes på sukkertøy, og under surfebrett for å få dem til å gli godt.

Den vesle krukka Skotner henter fram koster 12 000 kroner. Carnauba-voks er altså for spesielt interesserte som vil gi bilen litt ekstra slitesterkt high end-voks, kjærlig massert inn med hendene.

SE I MØRKET: Å polere opp lykteglassene kan bokstavelig talt gi deg et nytt syn på tilværelsen. © Geir Svardal
SE I MØRKET: Å polere opp lykteglassene kan bokstavelig talt gi deg et nytt syn på tilværelsen. © Geir Svardal

Skotner bruker også polering for å reingjøre frontruta.

- Forsegler du den skikkelig skal du kunne kjøre i 3–4 år uten å trenge å bruke viskerne. Faktisk bør en unngå å bruke viskerne etter å ha lagt forsegling på ruta, for det vil fjerne middelet, og redusere tiden det er effektivt.

Det selges også rimeligere produkter, som for eksempel Rain-X. Et lite trikk gjør at den behandlingen også kan vare en god stund.

Artikkelen fortsetter under annonsen
FUGE-STELL: Silikonfugene kan tørke ut og krakelere om de ikke stelles med. © Geir Svardal
FUGE-STELL: Silikonfugene kan tørke ut og krakelere om de ikke stelles med. © Geir Svardal

- Poler ruta først, ha så på vanlig isopropanol for å rense den, og spray til slutt på Rain-X, er tipset fra Skotner.

Vi har fått et lite innblikk i det som må gjøres for å gi bobilen et langt og tett liv. For bilpleie handler faktisk først og fremst om å ta vare på bobilen, presiserer detaileren Andreas Skotner.

- Det skal se bra ut, men det er ikke det viktigste. Og husk at det er snakk om mer enn bare lakk. Alt trenger vask, og det er forsegling til alt – også dekk, felger og motor.

DYR FORNØYELSE: Denne lille krukka med carnabua-voks koster 12 000 kroner. © Geir Svardal
DYR FORNØYELSE: Denne lille krukka med carnabua-voks koster 12 000 kroner. © Geir Svardal

Artikkelen er opprinnelig publisert på Klikk.no.