Teslas store plan møter skepsis

Elon Musks framtidsplan for Tesla blir ikke nådig mottatt i finansbransjen. Skepsisen går både på hva dette vil koste, og hvor realistisk det er å gjennomføre et så stort løft på kort tid. Foto: Scanpix.
Elon Musks framtidsplan for Tesla blir ikke nådig mottatt i finansbransjen. Skepsisen går både på hva dette vil koste, og hvor realistisk det er å gjennomføre et så stort løft på kort tid. Foto: Scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Utenfor vår fatteevne hvor mye penger Tesla må skaffe.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sist uke kom Tesla-sjef Elon Musk med sin plan for selskapet de kommende årene. I det han selv kaller «Master Plan, Part Deux», skisserer han en fremtid der Tesla skal komme med en rekke nye modeller, også nyttekjøretøyer som busser og lastebiler.

Musk vil også integrere solenergiselskapet SolarCity i satsingen, målsetningen er blant annet at Tesla-eierne skal få sin egen strøm fra solceller på taket.

I praksis ønsker han å løfte hele Tesla-prosjektet til å bli mye mer enn bare en produsent av elbiler. Dette er ikke noe nytt fra Musk' side, men det er første gang han har vært så konkret rundt planene sine.

Lite konkret

Det som er helt klart, er at dette vil kreve voldsomme investeringer. Det er også stor skepsis rundt realismen i det Musk vil gjennomføre.

Aksjekursen til Tesla falt etter kunngjøringen fra Musk, men har siden styrket seg igjen. Flere analytikere har regelrett slaktet planen. Det går på kostnader, men også at Musk er svært lite konkret på hvordan han skal kunne gjennomføre alt dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette får ikke Tesla lov til i vår del av verden

(Saken fortsetter under)

Tesla-sjef Elon Musk er kjent for å tenke utenfor boksen. Foto: NTB Scanpix
Tesla-sjef Elon Musk er kjent for å tenke utenfor boksen. Foto: NTB Scanpix

Finansielt synkehull

Bransje-nettstedet Automotive News siterer flere analytikere som er ganske så entydige:

– Det er ikke noe kjøtt å tygge på her. Det fører til skepsis og frykt for at pengene vil renne ut av kassen, sier Dave Sullivan i Auto Pacific Inc.

– Det er utenfor vår fatteevne hvor mye penger Tesla må skaffe for å gjennomføre denne planen, skriver Brian Johnsen i Barclays Capital.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Uten detaljer rundt tidsplan og finansiering er dette bare prat, sier Steve Man i Bloomberg Intelligence, til Automotive News.

Kreditt-rating byrået Standard & Poor endret sin anbefaling av Tesla fra «hold» til «sell» etter at planen ble lagt fram. Her er deres kommentar:

– Vi tror Teslas nye masterplan kan bygge et langsiktig, teknologisk monument, men vi tror også det vil skape et kortsiktig finansielt synkehull.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nå skal Tesla-eierne tjene penger på bilen sin

Fra nisje til volum

For Tesla kan dette være bekymringsfullt, all den tid de trolig vil være avhengig av å hente inn mye kapital de kommende årene.

Så langt har Tesla hatt overskudd ett eneste kvartal, resten av tiden har tallene vært røde. De står også foran store investeringer det kommende året, for å få i gang produksjonen av Model 3. Her skal Tesla ha rundt 400.000 bestillinger på bilen. Det betyr at de må gire opp den totale produksjonen sin i rekordfart, det vil koste store beløp.

Nettopp Model 3 blir den store prøvesteinen på om Tesla klarer overgangen fra liten nisjeprodusent, til å bli en volumprodusent av biler.

Les også: Mercedes planlegger ny Tesla-konkurrent

(Saken fortsetter under)

Model 3 blir den store testen på om Tesla klarer overgangen til å bli masseprodusent av biler. Foto: Tesla
Model 3 blir den store testen på om Tesla klarer overgangen til å bli masseprodusent av biler. Foto: Tesla

Pickup og SUV

I fjor produserte de såvidt over 50.000 biler. Dette skal etter planen økes til 500.000 biler, allerede i 2018. Det kan på papiret virke nesten umulig og vil kreve enormt mye av hele Tesla-organisasjonen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg til dette, skal Tesla altså utvide med en rekke nye modeller. Det blir anslått at en kommende pickup og en SUV vil koste et sted mellom 4 og 6 milliarder å utvikle – hver. Og det forutsetter at de kan gjenbruke deler og teknologi fra dagens modeller.

I tillegg vil Musk også lage nyttekjøretøy og buss. Da snakker vi ytterligere milliarder.

Les også: Se hva det åpnes for nå

Tatt bilbransjen på senga

Mange av skeptikerne mener at Musk skynder seg altfor fort fram og heller burde konsentrere seg om de kortsiktige utfordringene.

Men samtidig er dette veldig typisk for måten han har drevet Tesla på i flere år. Og uten håret mål og ukuelig optimisme, hadde det neppe vært noe Tesla i dag. Akkurat det kan ingen ta fra Elon Musk.

Han har tatt bilbransjen på senga og Tesla har klart det mange mente var helt umulig. Det gjør også at mange utenfor finansbransjen har tillit til at Tesla-eventyret kan vokse videre.

Model X er tredje bil ut fra Tesla, etter Roadster og Model S.
Model X er tredje bil ut fra Tesla, etter Roadster og Model S.

Les også:

Saken ble opprinnelig publisert på Broom.no