Når plassen er viktig

Peugot 308 er lettkjørt og romslig, men litt dyrere enn konkurrentene. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Peugot 308 er lettkjørt og romslig, men litt dyrere enn konkurrentene. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Er du på jakt etter en kompakt bil med god innvendig plass, bør du ta en titt på Peugeot 308. I tillegg har Peugeot den beste nybilgarantien i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Peugeot 308 1,2 Puretec GT Line aut.

  • Pris testbil: 327.000,-
  • Billigste: 232.000,- (1,2 PureTec Access– 82 hk bensin)
  • Motor testbil: Tresylindret rekke, bensin turbo, 1.199 ccm
  • Ytelse: 130 hk/96 kW v. 5.500 omdr.
  • Moment: 230 Nm v. 1.750 omdr.
  • Toppfart/aks. 0-100 km/t: 206 km/t/ 9,1 sek.
  • Forbruk/CO2 blandet: 0,49 l/mil - 112 gr.
  • Dekk: Michelin Pilot Sport3 – 225/45 R17
  • Lengde cm: 425/180/145
  • Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg: 1.200/80

+ Plassen og Norges beste nybil-garanti

- Forbruk og pris


Da 308 kom i ny utgave for to år siden, hadde Peugeot gjort bilen kortere og mer lettkjørt i trange gater og P-hus. Innvendig er plassen mist like god. Bagasjerommet på 420 liter er større enn hos alle konkurrentene.

I baksetet er riktignok beinplassen to-tre centimeter kortere enn hos de beste, men til gjengjeld sitter du høyere, noe som ikke minst er populært hos barna i familien. Det gir god utsikt. I vår bil gir i tillegg det store glasstaket ( 5.900 kroner) en god følelse av luft og rommelighet.

Les flere biltester på motor.no

(Saken fortsetter under)

Plassen i Peugot 308 er større enn i de andre bilene i klassen. Spesielt bagasjerommet er stort. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Plassen i Peugot 308 er større enn i de andre bilene i klassen. Spesielt bagasjerommet er stort. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Franske biler får ofte skryt for kjørekomforten, og det gjelder også for Peugeot 308 til en viss grad. Vår bil har automatgir som skifter raskt og presist. Under panseret sitter det en tre-sylindret bensinmotor med turbo på 130 hester, som er svært energisk. Til sammen gjør dette bilen lettkjørt og rask, ikke minst i forbikjøringer.

Vi målte forbruket til 0,69 liter på mila på en blanding av by- og landeveiskjøring. Det er høyest av testbilene. Den typiske støyen fra en tre-sylindret motor høres bare under kraftig akselerasjon. Det er derimot en del hjulstøy i bilen under kjøring på landeveien.

Les hele testen med tre konkurrenter og testdata i magasinet Motor (innlogging for NAF-medlemmer).

(Saken fortsetter under)

Førerplassen er preget av et lite ratt, som skal gi en sportslig følelse. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Førerplassen er preget av et lite ratt, som skal gi en sportslig følelse. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Førerplassen er preget av et lite ratt, som skal gi en sportslig kjørefølelse. Dette er ikke den dominerende følelsen vi får i 308. Du kan se instrumentene (inkludert en turteller som en designer har fått for seg at skal gå motsatt vei av alle andre biler) i overkant. De sitter dermed omtrent i synslinjen mot veien. Bra.

På den store berøringsskjermen i midtkonsollen styrer du stort sett alt i bilen, inkludert varme og ventilasjon. Den krever tilvenning, og vi liker ikke å måtte ta blikket fra veien for å justere varme og andre ting som normalt befinner seg på knapper du kan føle deg fram til.

Vår bil har led hovedlys som standard, men mangler utstyr som automatisk by-brems og kollisjonsvarsler.

Les også: Franske følelser - bilferie i Provence

Vå testbil med automatgir og GT-line utstyr koster 327.000 kroner og det er en del mer enn konkurrentene. Billigste 308 har en 82 hesters bensinmotor og koster fra 232.000 kroner. Forbrukerrådet har kåret nybilgarantien til Peugeot til Norges beste (les detaljene på www.forbrukerradet.no).

Våre målinger

  • Støy v/90 km/t dBA: 71,3 (70,5)*
  • Forbruk landevei l/mil: 0,69 (0,64)*
  • Aks 0-100 km/t sek.: 11,3 (11,4)*
  • Bagasjerom liter: 420 (385)*

*= gjennomsnitt fire konkurrenter. Peugeot har automatgir.

Les også:

Dette er bilene som går først i vrakpressa

Disse bilene er enklest å stjele

Dette er risikosport i bruktbil-markedet

Saken ble opprinnelig publisert på Motor.no

Personvernpolicy