Dette er bruktbilen ingen vil kjøpe

Se video av bilen her
Artikkelen fortsetter under annonsen

Står og står – selv om prisen går ned.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Av over 60.000 bruktbiler til salgs i Norge, er det én som virkelig skiller seg ut. Det gjør den av flere årsaker: For det første er den Norges eneste i sitt slag, vi snakker ekstrem luksusbil som kostet en liten formue da den var ny.

Men det stopper altså ikke der. Nei, dette må også være landets mest tungsolgte bruktbil. Norges eneste Maybach 57 har nemlig ligget ute til salgs i flere år, uten å bli solgt.

Havnet i Troms

Vi i Broom har omtalt den flere ganger, etter hvert som bilen har gått en rundgang mellom en rekke forhandlere.

Første gang vi skrev om den var høsten 2011. Da sto bilen hos Porsche Center i Oslo. Den hadde 57.000 kilometer på telleverket, prisforlangende var to millioner kroner.

Nå står den i Troms, og det har den gjort i ett år!

Maybach ble aldri den suksessen Mercedes-konsernet hadde håpet på, det endte med at de la ned hele prosjektet.

Bladde opp over seks millioner

Men la oss ta det fra begynnelsen. Schibsted-eier Tinius Nagell-Erichsen slo virkelig på stortromma da han kjøpte Maybachen tilbake i 2005.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han bladde nemlig opp over seks millioner kroner for det som skulle vise seg å bli Norges eneste Maybach. Bilen var spekket med alt det Mercedes-konsernet kunne komme opp med av luksus. Og den vakte naturligvis stor oppsikt den gangen.

Etter at Tinius gikk bort, havnet bilen i bruktmarkedet. Og der har den vært – lenge!

I 2011 var det slutt for Maybach, her kan du lese hvorfor

Byttet mot cabincruiser

I fjor havnet bilen altså hos en forhandler i Troms. Da vi skrev om den i fjor sommer, var kilometerstanden på 72.000. Prisforlangende: 1.902.500 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi hadde en litt større cabincruiser hos oss som vi ikke hadde noen særlig respons på. Så fikk vi en forespørsel om vi ville bytte den med denne, fortalte Eindride Hansen hos bilforhandleren Biltrend den gangen, til avisen Nordlys.

Hansen mente det var bedre å ha en bil stående lenge under tak, enn en cabincruiser liggende til kai over lengre tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Her står den tørt og fint, og mange er nok nysgjerrig. Kanskje skal vi rullere litt på hvor den står, slik at den sendes til Sortland og Harstad også, sa selgeren til Nordlys.

Klikk her for å se annonsen på bilen:

Dette er ikke noe vanlig syn, og særlig ikke i Norge.
Dette er ikke noe vanlig syn, og særlig ikke i Norge.

600.000 i Tyskland

Men responsen har tydeligvis ikke vært spesielt stor hverken på Sortland eller i Harstad heller. Maybachen står nemlig fortsatt til salgs. Nå har den rullet noe lenger – nærmere bestemt 72.500 kilometer. Prisen er justert ned litt, til 1.849.000 kroner, pluss omregistrering.

Brooms bilekspert Benny Christensen er en av dem som har fulgt med på Maybachens lange karriere i bruktmarkedet. Han har ikke den helt store troen på at den blir solgt med det første:

– Nei, jeg har nok ikke det. Bilen er sjelden og den har potensiale til å bli et samlerobjekt, på sikt. Men der er vi ikke ennå. I Tyskland får du nå tilsvarende bil på bruktmarkedet til rundt 60.000 euro, altså rundt 600.000 kroner. Det gir en pekepinn på den internasjonale verdien, og det er nok ikke noen tyskere som kommer til Norge for å betale nesten 2 millioner for dette eksemplaret. Tydeligvis er det heller ingen nordmenn som er villige til å gjøre det, sier Benny.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sjekk dette: Når luksusen skal være overdådig...

Slik ser det ut inne i en Maybach 57. Ikke til å komme fra at det begynner å bli noen år siden dette var hypermoderne...
Slik ser det ut inne i en Maybach 57. Ikke til å komme fra at det begynner å bli noen år siden dette var hypermoderne...

Prisen må ned

– Men hva skyldes det egentlig, bilen kostet jo seks millioner da den var ny?

– Det er ikke tvil om at dette er en unik luksusbil, men samtidig ble hele Maybach-satsingen til Mercedes en flopp. 57 solgte dårlig som nybil, og ble blant annet kritisert for at den ikke skilte seg tilstrekkelig fra Mercedes' egen toppmodell, S-klasse. Det ble litt for mye midt-i-mellom. Og tar du en titt på interiøret i bilen som står til salgs i Troms, ser du at den ikke har tålt tidens tann spesielt godt. Ja, det er eksklusivt, men det ser også litt gammeldags ut nå, mener Benny.

– Så hva skal til for å få den solgt?

– Det er nok bare én ting: Prisen. Den er tydeligvis altfor høy nå. Jeg har absolutt ingen fasit på hva som er "riktig" pris på denne bilen, men det er nok betydelig lavere enn 1,8 millioner. Hvis ikke tror jeg sannelig vi kan komme til å skrive om den neste sommer også, avslutter Benny.

Vi gjør oppmerksom på at autodb og broom har samme eier, nemlig Egmont.

Maybachen har også vært i Drammen – og da økte prisen kraftig!