Denne BMW-en får ikke vi kjøpe

Kun måneder etter konseptbilen ble vist, bekrefter BMW nå at de skal bygge en helt ny 1-serie sedan. Bilen skal produseres i Kina, og tilbys kun for det kinesiske markedet. Foto: BMW
Kun måneder etter konseptbilen ble vist, bekrefter BMW nå at de skal bygge en helt ny 1-serie sedan. Bilen skal produseres i Kina, og tilbys kun for det kinesiske markedet. Foto: BMW
Artikkelen fortsetter under annonsen

Akkurat vist en ny helt ny modell.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Siden lanseringen i 2004, har BMW gjort stor suksess med sin innstegsmodell, 1-serie. Mange hevder bilen rett og slett er klassens beste, og ikke minst, mest kjøreglade modell.

Det er mye takket være BMWs grunnfilosofi, som naturligvis også skal gjelde kompaktbilen.

Derfor er modellen, som eneste i klassen, utstyrt med bakhjulstrekk.

I dag tilbyr BMW femdørs kombien som både coupé og cabriolet. Men noen sedan-utgave, som mange har ønsket seg, har vært fraværende – frem til akkurat nå.

(Saken fortsetter under)

Slik ser den ut. Og for aller første gang får 1-serien trekk på forhjulene. Foto: BMW
Slik ser den ut. Og for aller første gang får 1-serien trekk på forhjulene. Foto: BMW

Dette har de aldri gjort før

Det var under fjorårets Guangzhou Motor Show i Kina, at BMW viste sin konseptmodell av 1-serie sedan for aller første gang.

Bilen fikk mye oppmerksomhet, og det skal nå vise seg at modellen blir en realitet, kun åtte måneder etter debuten i Kina. Dermed gjør BMW noe de aldri har gjort før - nemlig å tilby en kompakt sports-sedan. Målet er enkelt. De ønsker å tiltrekke nye kundegrupper til kompaktbil-segmentet, som for øvrig er den raskest voksende modellklassen i verden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Jan Erik Larssens bilvalg: BMW 1-serie

Selges kun i Kina

Til Europa og Norge kommer den imidlertid ikke. Nykommeren fra BMW blir nemlig en eksklusiv modell, skreddersydd og tilpasset kinesiske kunder. Derfor skal modellen kun tilbys, og produseres, i nettopp Kina.

Vi får med andre ord ikke mulighet til å kjøpe den helt nye 1-serien.

Markedet for kompakte sedaner var i mange år fallende her i Norge. Men de siste årene har premiummerkene hatt brukbar suksess med slike modeller. Når vi vet at BMW nå er største premiummerke i det norske markedet, kunne nok modellen solgt endel, hvis den hadde kommet hit.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Verdens barskeste sportsbil

(Saken fortsetter under)

Mange av linjene kjenner vi igjen fra 2-serie coupé. Foto: BMW
Mange av linjene kjenner vi igjen fra 2-serie coupé. Foto: BMW

Bryter «konseptet»

Foreløpig er BMW sparsomme på detaljer rundt bilen. Men flere hevder 1-serie sedan følger fotsporene til konseptbilen, og bygges på samme plattform som blant annet 2-serie Active Tourer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det innebærer kort og godt at BMW bryter konseptet med bakhjulstrekk, og tilbyr heller 1-serie sedan med forhjulsdrift.

På den måten sparer BMW utviklingskostnader, blant annet ved at samme plattform også brukes på modeller fra Mini. Det gjør det også lettere å utnytte plassen, noe som er spesielt viktig på mindre og kompakte biler.

Les også:

Saken ble opprinnelig publisert på Broom.no