Mégane er årets store overraskelse

Renault Mégane er favoritten til to av testerne. Det sier mye om hvor bra bilen er blitt. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Renault Mégane har sjelden vært blant favorittene i våre tester. Desto større er overraskelsen når vi kommer bak rattet i nye Mégane.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Renault Mégane 1,2 TCe Boose

  • Pris testbil: 314.900,– inkludert leveringskostnader
  • Billigste: 250.000,- (1,5 dCi diesel – 110 hk)
  • Motor testbil: Fire syl. bensin m/turbo, 1198 ccm
  • Ytelse: 130 hk/97 kW v. 5500 omdreininger
  • Moment: 205 Nm v. 2000 omdreining
  • Toppfart/akselerasjon 0-100 km/t: 197 km/t/ 10,6 sek.
  • Forbruk/CO2 blandet: 0,53 l/mil - 119 gr.
  • Dekk: Continental EcoContact – 205/50 R17
  • Lengde cm: 436/181/145
  • Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg: 1300/80

VW Golf har i mange år vært favoritten i klassen, også når det gjelder utseendet. Nå har den fått en verdig konkurrent. Méganes brede bakende med lange lys-lister markerer seg spesielt godt i mørket. Men det er først når vi kommer bak rattet at bilen virkelig overrasker.

God kombinasjon av komfort og kompakt

Vi sitter godt, interiøret er oversiktlig og utstyret kanskje enda et hakk bedre enn i Opel Astra. Interiøret er elegant, og fra mellomste utstyrsnivå er blant annet led hovedlys og justerbart understell standard.

Det siste betyr at du kan velge mellom komfortabelt og sportslig oppsett på støtdempere og styring. Det er egentlig ikke nødvendig, for i utgangspunktet er kjøreegenskapene allerede en god kombinasjon mellom det komfortable for langturer og det kompakte for svingete landeveier.

Med «sport» kjøremodus går Mégane meget stabilt og presist gjennom vår kritiske unnamanøver.

Les hele testen med tre konkurrenter og testdata i magasinet Motor (innlogging for NAF-medlemmer).

Mer enn fabrikken oppgir

I vår Bose-versjon er blant annet massasje i setene og fartsholder med avstandsregulering til bilen foran standard. Den store berøringsskjermen er lett å betjene, og Renault har heldigvis beholdt justering av varme på egne knapper på midtkonsollen.

Vår testbil har en bensinmotor med turbo på 130 hester. Den er litt slapp i bunnen av turtallsregisteret, men ellers ganske energisk og mer enn sterk nok til bilen. Vi målte forbruket til 0,61 liter på mila på blanding av by- og landeveiskjøring. Det er mer enn det fabrikken oppgir, men gunstig sammenliknet med konkurrentene.

Det eneste som trekker ned på kjørefølelsen, er litt lange gir-bevegelser.

Les også: Dette er Norges 20 mest populære biler

Dårlig nybilgaranti

Bagasjerommet på 384 liter er større enn både i Opel Astra og Mazda 3. Beinplassen i baksetet er midt på treet, men innstigningen hemmes noe av relativt smale døråpninger.

Vår utgave med Bose-utstyr koster 314.900 kroner. Rimeligste utgave har en 110 hesters diesel og koster 250.000 kroner. Dette blir nok bestselgeren utover på landet der diesel-debatten ikke gjør så stort inntrykk som i de store byene. Også Renault har dårlig nybilgaranti ifølge Forbrukerrådet.

Våre målinger

  • Støy v/90 km/t dBA: 70,5 (70,5)*
  • Forbruk landevei l/mil: 0,61 (0,64)*
  • Aks 0-100 km/t sek: 11,7 (11,4)*
  • Bagasjerom liter: 384 (385)*

*= gjennomsnitt fire konkurrenter

Les også:

Morsom og rimelig – og klassens lekreste

Toyota har de mest lojale kundene

Morobil fra Renault til svært hyggelig pris

– Norge kan ha ti tusen tunge hydrogen-kjøretøy i 2030

Saken ble opprinnelig publisert på Motor.no

Personvernpolicy