Brukt luksus fra Audi

SUVEREN: Andre generasjon av Audi A8 er luksus i særklasse alt i utgangspunktet. Men med en W12-motor under panseret får du i tillegg sportsbilytelser!
SUVEREN: Andre generasjon av Audi A8 er luksus i særklasse alt i utgangspunktet. Men med en W12-motor under panseret får du i tillegg sportsbilytelser!
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne har tapt seg nesten 2 millioner kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2005 fantes det ikke mange luksusbiler som kunne måle seg med Audis flaggskip A8 W12.

Her kunne de rikeste av de rike altså kjøpe seg en sedan i luksussegmentet med intet mindre enn en 12-sylindret Mammut av en motor under panseret.

6-literen er ikke akkurat det mest miljøvennlige du finner, men enkelte politikere vil nok hevde at den er mer miljøvennlig enn dieselbiler, om ikke annet.

Men la oss glemme blomster, ozonlag og luftkvalitet - dette handler om krefter, eksklusivitet og ytelser. Og verditap!

Les også: Denne har tapt seg 300.000 kroner i året

Kostet 2,3 - nå er prisen...

Denne bilen ble nemlig kjøpt ny i Norge. Det var garantert en av svært få. Prislappen var solide 2,3 millioner kroner.

Eieren var åpenbart fornøyd med investeringen, for den har vært i vedkommedes eie frem til nå. Han eller hun har tilbakelagt 186.000 kilometer på den tiden, men har åpenbart tatt godt vare på bilen sin.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Prisen? Den blir din for 345.000 kroner, pluss omregistrering.

Til prisen av en middels utstyrt Passat, får du altså en skikkelig direktørbil med et lass av utstyr, quattro firehjulsdrift og, hold deg fast, 450 hk!

Dette interiøret var ganske banebrytende i sin tid. Den store midtkonsollen, infotainmentskjermen som kunne felles inn i dasgbordet og startknappen til høyre for girspaken, som var avhengig av fingeravtrykket til eieren for å starte motoren.

Les også: Audis luksusbil som aldri kom i produksjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
INNSIDE: Dette interiøret var ganske banebrytende i sin tid. Den store midtkonsollen, infotainmentskjermen som kunne felles inn i dasgbordet og startknappen til høyre for girspaken, som var avhengig av fingeravtrykket til eieren for å starte motoren.
INNSIDE: Dette interiøret var ganske banebrytende i sin tid. Den store midtkonsollen, infotainmentskjermen som kunne felles inn i dasgbordet og startknappen til høyre for girspaken, som var avhengig av fingeravtrykket til eieren for å starte motoren.

Startes med fingeravtrykk

I dag er de fleste biler såpass avanserte at du ikke en gang trenger å ta nøkkelen ut av lomma for å låse opp eller starte bilen.

I 2005 fikk Audi mye oppmerksomhet for sin startknapp som kjente igjen fingeravtrykket til eieren. Det var ingen hvem som helst som skulle få starte denne bilen, nei!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen vi har funnet er naturligvis utstyrt med dette systemet.

Les også: Slik startet Audi premium-satsningen

Sportsbilytelser

Det sier seg på mange måter selv, at med en W12-motor på 6-liter, med 450 hk mellom forskjermene, så blir A8 ingen sinke, akkurat.

0-100 km/t ekspederes med utsøkt komfort på like over 5 sekunder. Det er sportsbilytelser - i en diger luksusbil!

Forbruket oppgis til 0,99 l/mil på langkjøring. Lykke til med gjenskape det, er alt vi har å si. Blandet forbruk på 1,38 l/mil er heller ikke veldig realistisk. På en annen side: Rekk opp hånda de som vurderer å kjøpe denne bilen OG er opptatt av lavt forbruk. Var det vi tenkte, ja.

Audi A8 W12 er ganske lik de andre A8-ene, men har blant annet annerledes enderør på eksosanlegget.

Les også: Nå er disse bruktbil-glisene billige

LIK, MEN ULIK: Audi A8 W12 er ganske lik de andre A8-ene, men har blant annet annerledes enderør på eksosanlegget.
LIK, MEN ULIK: Audi A8 W12 er ganske lik de andre A8-ene, men har blant annet annerledes enderør på eksosanlegget.

Klikk her for å se hele annonsen

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kan bli skikkelig dyrt

Så hva er det å lure på? Her er det vel bare å få nytt lån på huset og sette i gang! Tja, ikke helt, kanskje. Det er visse konsekvenser du må tenke igjennom.

Delepriser og timepriser (ja, denne bør på merkeverksted når det skjer noe) er ikke de billigste. Og i en bil med så mye teknikk og elektronikk, kommer det til å gå galt på et eller annet tidspunkt.

Luftfjæringen, som er mye av årsaken til den gode komforten og som lar deg heve bilen hvis du trenger det, er ikke akkurat gratis å reparere/bytte.

Les også: Slik kan du gjøre bilen din «nyere»