Saabs nye liv som Nevs

De nye eierne får ikke lov til å bruke Saab-navnet og bytter til Nevs. Foto: Nevs
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter konkursen i Saab våren 2011, har det vært mye fram og tilbake om fabrikken i Trollhättan noen gang kommer til å produsere biler igjen. Nå skal den nye eieren Nevs levere 150.000 biler til kinesiske leasingselskapet Panda New Energy, samtidig som de viser fram sin nye Nevs-logo.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da Nevs (National Electric Vehicle Sweden) overtok restene av Saab i 2012, ble de nektet av Saab AB å bruke Saab-navnet videre på bilene de eventuelt skulle bygge. Derfor skal fabrikken nå bygge biler under eget navn og logo. Bilene Nevs skal bygge er imidlertid elektriske utgaver av gamle Saab 9-3. Bilene skal leveres før utgangen av 2020.

(Saken fortsetter under)

Frem til 2020, skal Nevs bygge 150.000 elektriske biler, basert på Saab 9-3 til kinesiske Panda. Foto: Nevs
Frem til 2020, skal Nevs bygge 150.000 elektriske biler, basert på Saab 9-3 til kinesiske Panda. Foto: Nevs

Ifølge fabrikken er ordren verdt 100 milliarder svenske kroner. Den skal også omfatte en del andre kjøretøyer og utstyr. Saabs talsmann Mikael Østlund, sier i en pressemelding at dette vil medføre ansettelse av flere hundre nye medarbeidere i Trollhättan. Ved slutten av året vil rundt 1.000 personer jobbe på fabrikken. Siden konkursen i 2011 har den gamle fabrikken vært et trist syn. Slik så det ut da vi besøkte den i 2012.

Les også: Disse bilene går først i vrakpressa

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge svensk TV skal i hvert fall de første bilene produseres ved den gamle Saab-fabrikken i Trollhättan. Produksjonen vil stort sett omfatte lakkerte karosseriene, som deretter sendes til Kina for å bli satt sammen med resten av bilen. De første karosseriene skal leveres mot slutten av året.

Om to-tre år har Nevs en ny komplett bilfabrikk på plass i Kina. Hva som skjer med produksjon i Trollhättan da, er ikke klart.

Etter konkursen i 2011, har den gamle Saab-fabrikken i Trollhättan vært et trist syn. Nå blir det nytt liv. Foto: Rune Korsvoll
Etter konkursen i 2011, har den gamle Saab-fabrikken i Trollhättan vært et trist syn. Nå blir det nytt liv. Foto: Rune Korsvoll

Les også:

Kjørte Ford Mustang på en tank fra Bodø til Kragerø

Bilfabrikkenes hemmelige rust-liste

Det norske oljefondet saksøker VW

Saken ble opprinnelig publisert på Motor.no