Meny

Denne setter ny standard i klassen

Denne Mercedesen setter en ny standard. Men den koster mer enn konkurrentene, og det er èn ting som er skikkelig irriterende.
Denne Mercedesen setter en ny standard. Men den koster mer enn konkurrentene, og det er èn ting som er skikkelig irriterende.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Men én ting er nesten litt trist. Les testen:

Mercedes sin siste generasjon av storbilen E-klasse er endelig på plass i Norge. Og vi kan like godt slå det fast først som sist: For en bil!

Her vises det fram ingeniørkunst av toppklasse. Og det kan ikke være noen tvil om at denne modellen setter en ny og høy standard både i denne klassen og faktisk også til dels i klassen over. Altså blant direktørbilene.

Så bra er den.

Hvorfor blir jeg litt trist da? Jo, det skyldes en annen helt ypperlig del av denne bilen. Nemlig motoren. Testbilen er en 220d – en 194 hesters dieselmotor.

Denne motoren er ganske enkelt et lite mesterverk. Problemet er at den får en tøff oppvekst. Den er akkurat litt for sent ute. For nå er diesel fy-fy. Og det er pokker så trist – for aldri har en oljebrenner vært bedre, mer miljøvennlig og effektiv enn dette.

Dette er rett og slett terningkast 6 fra Mercedes

Mercedes tilbyr utallige farge- og listekombinasjoner. Brunt og trverk fungerer faktisk ganske bra. De to store skjermene på dashbordet kan styres av knapper på rattet.
Mercedes tilbyr utallige farge- og listekombinasjoner. Brunt og trverk fungerer faktisk ganske bra. De to store skjermene på dashbordet kan styres av knapper på rattet.

Hvordan er den å kjøre?

Som en drøm! Om vi måtte oppsummert opplevelsen i tre ord, ville det vært disse. Komforten er i en egen klasse. Velger du komfort-modus, nærmest flyter du over ujevnhetene i veien. Her lever Mercedes opp til ryktet sitt.

Støydempingen overgår det meste, også blant direktørbilene. Det er som om du stenger andre biler og lyd ute når du lukker dører, vinduer og takluke.

Setene er komfortable, kjørestillingen og oversikten er god. Setene i testbilen kunne hadde litt mer sidestøtte, men det er kun et savn når bilen presses litt ekstra i svingene.

Velger du en modell med justerbart understell, kan du nemlig velge å kjøre den sportslig. Mer enn vi er vant med i gamle E-klasser. En hyggelig bonus!

Og for første gang får du head up-display i en E-klasse! Der har Mercedes lenge vært på etterskudd. Men når de først gjør det, er det veldig bra.

Topp 10: Disse har mest plass

Det er ingen nedtur å sitte i baksetet – med mindre man er tre voksne. Da får den i midten en heller traurig opplevelse.
Det er ingen nedtur å sitte i baksetet – med mindre man er tre voksne. Da får den i midten en heller traurig opplevelse.

Hvordan er plassen?

E-klasse er jo kjent for å være en romslig bil. Det er den nye også.

Den kan ikke måle seg med bakseteplassen i Skoda Superb, men likevel er det plass så det holder for de på andre seterad også. Det midterste setet er imidlertid høyst symbolsk, og nærmest umulig å bruke om alle skal ha sikkerhetsbelte på seg.

Bagasjerommet er på solide 540 liter. Det er meget bra for en sedan. Stasjonsvogna, for de som virkelig skal ha med seg mye, kommer til høsten.

Foran er det ingenting å klage på. Bortsett fra én viktig ting. Koppholderne! De er nemlig bortimot ubrukelige om du plasserer helt vanlige halvlitersflasker med brus der. Da danser de rundt og velter og krasjer med hverandre. Rett og slett helt håpløst.

Merkelig, når en bil blir bygget med så sterkt fokus på detaljer og kvalitet, at man bommer på slike ting ...

Bakfra skal du være Mercedes-ekspert for å se forskjell på E-, S- og C-klasse.
Bakfra skal du være Mercedes-ekspert for å se forskjell på E-, S- og C-klasse.

Penest utenpå eller inni?

Siste generasjon av flaggskipet S-klasse satte standarden for design da den kom i 2013. Både C- og E-klasse følger opp i mer eller mindre samme støpeskjeen. Du skal være godt over middels interessert for å skille de fra hverandre på litt avstand. Det enkleste tegnet du kan se forskjell på er LED-signaturlysene. E-klasse har to striper som går i en bue oppover.

Forøvrig er det runde former, få detaljer og kanter, rett og slett rent og pent. Kanskje til og med litt kjedelig.

Men jeg synes det funker. Bedre enn det gjorde på forrige E-klasse. Her sitter det på første forsøk.

Interiøret er en helt egen historie. Her setter E-klasse de fleste andre i skammekroken. Det nye infotainmentsystemet er like genialt som det er enkelt å bruke. De nye knappene på rattet, som styrer hver sin skjerm, fungerer utmerket. Innimellom er det lettere å bruke hjulet i midtkonsollen, men stort sett trenger du ikke å flytte hendene fra rattet.

Ellers er det som i de andre nye Mercedesene: Elegant, høy kvalitetsfølelse og funksjonelt.

Den omfattende stemningsbelysningen som kan velges i 64 farger er ikke alles kopp med te, men det kan jo skrus av.

Interiøret vinner. Med god margin.

Sjekk hva som bli politibil nå!

AMG-pakken gir E-en et litt mer sportslige uttrykk.
AMG-pakken gir E-en et litt mer sportslige uttrykk.

Går den bra?

194 hk i en såpass stor bil trenger ikke å være en garanti for friskt fraspark. Men her er det det. Den lille, firesylindrete 2-literen med turbo har et dreiemoment på 400 nm.

Den knappe fem meter lange bilen skyves fra 0-100 km/t på 7,3 sekunder med automatgir. Det er kjapt! Mye kjappere til og med enn konkurrentene BMW 520d (190 hk) og Audi 2,0 TDI (190 hk), som trenger henholdsvis 7,9 og 8,7 sekunder.

Girkassen er dessuten ypperlig. Etter litt prøving og feiling, har Mercedes endelig knekt koden. Nå er automatgirkassen på nivå med de beste.

Dessuten er forbruket ganske enkelt forbløffende. Oppgitt forbruk ved blandet kjøring er 0,39 l/mil! Det er kanskje noe optimistisk ved vanlig kjøring. Men vi klarte fint å få den godt under halvliteren, uten å kjøre i Eco-innstilling. Så at forbruket er gunstig er det ingen tvil om.

Det er også vesentlig lavere enn både Audi A6 og BMW 5-serie med sammenlignbare motorer (begge med 190 hk og et oppgitt blandet forbruk på 0,43 l/mil).

Støynivået er også svært lavt.

Det er i møte med slike dieselmotorer, at det er trist å tenke på disse motorene trolig er på vei inn i historiebøkene. For nå begynner de nemlig å bli virkelig bra!

NB: Vi forsøkte å bruke den selvkjørende cruise controlen, der bilen skal gjøre alt selv. Men måtte gi opp. Det fungerte ikke godt nok på annet enn motorveier. Så ikke overlat skjebnen din til teknikken, sånn helt uten videre ...

Her har bankdirektøren tatt verditapet

Du skal være ganske sær, for å ikke trives bak rattet i en E-klasse.
Du skal være ganske sær, for å ikke trives bak rattet i en E-klasse.

Og konklusjonen er ...

Det er neppe vanskelig å skjønne hvor vi vil her. Bilen, og motoren, er bunnsolid. Designet er bra, ikke minst med AMG-pakke, slik det er på testbilen. Bagasjerommet er størst i klassen – og forbruket er i særklasse lavest.

Men det koster. Startprisen på E 220d er faktisk drøyt 45.000 mer enn på 520d og nesten 55.000 kroner mer enn A6 2.0 TDI. En del skyldes at E-klasse kun leveres med automatgir, mens de to andre kan leveres med manuell gir. Men uansett blir prisen høyere om du skal ha Mercedesen.

Det som imidlertid er dårlige nyheter for BMW og Audi, er at vi tror den er verdt de ekstra pengene. Den er SÅ bra...

Bare pass på å være litt streng med deg selv når det kommer til ekstrautstyr. Standardutstyret er nemlig ganske tynt.

Er du litt rundhåndet med hva du sier ja til, risikerer du en prislapp som kan ligne den som fulgte testbilen. 892.500 kroner! Det er mye penger, selv for en E-klasse.

E-klasse leveres kun med automatgir. Den fungerer forøvrig helt ypperlig.
E-klasse leveres kun med automatgir. Den fungerer forøvrig helt ypperlig.

Mercedes E 220d


Motor: 2-liter, 4-syl, diesel

Effekt: 194 hk / 400 Nm

Forbruk: 0,69 l/mil

0-100 km/t: 7,3 sek.

Toppfart: 240 km/t

Bagasjerom: 540 liter

Lengde x Bredde x Høyde: 492 x 185 x 146 cm

Startpris: 530.000 kroner

 Pris testbil: 892.500 kroner

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus