Meny

Satte nettopp verdensrekord:

Verdens raskeste elbil fra 0 til 100

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I løpet av bare 30 meter klarte elbilen å gjøre 0-100 km/t på 1,513 sekunder.

Det er mange flittige studenter der ute, og studentene ved universitetet ETH Zürich i Sveits er intet unntak. Det prestisjetunge universitetet har 19.200 studenter og 500 professorer. Opp gjennom årene har 21 ulike Nobelpris-vinnere vært innom universitetet, inkludert Albert Einstein. Hvert år søkes det om 90 patenter fra flittige studenter. Med andre ord bør det være mer enn nok skarpe hjerner der til å forske litt på elbiler.

30 av studentene satte mål av seg til å konstruere en elektrisk drevet bil som ville ta rekorden for raskest akselerasjon fra 0 til 100 km/t. Til det formålet ble de med i den såkalte Academic Motorsports Club Zürich (AMZ), som ble dannet i 2006. De første årene bygde AMZ biler med forbrenningsmotor, men siden 2011 har fokuset vært på elbiler.

Les også:  Bensinforbruk: De skal sette verdensrekord - i en Ford Mustang

Veier 168 kg

Det har resultert i ulike biler under navnet Grimsel. Med Grimsel-bilene har AMZ alltid hevdet seg helt i toppen mot andre konkurrerende biler fra ulike universiteter rundt omkring. Hvert år møtes 500 ulike team fra hele verden i de såkalte Formula Student konkurransene, og der har AMZ ligget øverst på rankingen siden 2013.

Denne bilen setter rekord etter rekord

Årets studenter ved ETH har altså hatt mye å leve opp til, men må sies å ha klart jobben på en forbilledlig måte. De jobbet hardt med å få vekten så lav som mulig, og gjennom omfattende bruk av lettvektsmaterialer kom totalvekten ned i ultralave 168 kg. Fire elektriske motorer i hvert hjul (som kan fordele kraften ulikt til de enkelte hjulene etter behov), med totalt 200 hk og 1.700 Nm, sørger for en voldsom akselerasjon.

(Artikkelen fortsetter under)

Rekordbilen hadde opprinnelig en stor vinge bak for ekstra marktrykk, men vekthandikappet ble større enn effekten av den. Foto: AMZ Formula Students

Les også:  Far og sønn (18) bygget bilen på rekordtid

Ny verdensrekord

Målet med bilen var å slå rekorden for raskest akselerasjon fra 0 til 100 km/t med en elektrisk bil. Rekorden var 1,779 sekunder, og ble satt i fjor av et team med studenter fra Stuttgart i Tyskland. Til årets rekordforsøk gikk turen til Dübendorf flyplass ved Zürich, og resultatet for ETH-studentene ble en ny verdensrekord.

Her kan du få din egen bergingsbil

Med 1.700 Nm tilgjengelig fra 0 omdreininger i en bil som veier 168 kg, og med et sofistikert traction control-system som effektivt sørger for å få kreftene ned i bakken, blir akselerasjonen deretter. I løpet av bare 30 meter klarte årets Grinsel-bil å gjøre 0-100 km/t på 1,513 sekunder. Vi gratulerer studentene med rekorden.

(Artikkelen fortsetter under)

Visste du at tidenes raskeste dragrekord ble satt av en stuntkvinne uten hørsel? Kitty O'Neil klarte bragden i 1977, og rekorden blir neppe slått med det første.

Den ultimate rekorden er fra 1977

For de som måtte lure er det fortsatt et stykke igjen til de aller raskeste bilene opp gjennom historien hva gjelder akselerasjon. I 1984 satte amerikanske Sammy Miller den offisielle kvarmilsrekorden på dragstripa (Santa Pod i England) med 3,58 sekunder. Da hadde hans rakettdrevne «Vanishing Point» i løpet av 402 meter oppnådd en hastighet på 621 km/t. 0-100 km/t ble beregnet til å ha gått unna på rundt 0,2 sekunder.

Den amerikanske stuntkvinnen Kitty O’Neil har den uoffisielle rekorden. Uoffisiell fordi den ikke ble satt på en dragstripe, men på et område i ørkenen i El Mirage, California i 1977. I en rakettdrevet bil klarte Kitty kvartmila på 3,22 sekunder, med en hastighet på 631 km/t ved målgang.

Slik sparer du en million på superbilen

Se også:  Her setter verdensrekord – med gressklipper!

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus