Meny

Audis lille sjarmør kan bli en storselger

Audi Q2 er siste skudd på SUV-stammen til Audi. Den er en liten fargeklatt i et ellers litt grått modellsortiment hos Audi.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Denne tror vi mange vil falle for.

Audi har ikke akkurat spadd fram de mest kreative modellene på markedet de siste årene. Modeller som A3 og A4 er slett ikke ille å se på, de er bare lite spennende.

Mange hadde nok håpet at de våget å ta i litt mer når oppfølgeren til den utvsilsomt lekreste modellen i sortimentet skulle fornyes – nemlig A5.

På SUV-siden ser vi også mye av det samme. Q3, Q5 og Q7 faller på plass i rekken omtrent uten så mye som ETT lite, spennende eller for den del provoserende designtrekk.

Men nå er det klart for en ny modell. Q2 blir merkets minste i SUV/crossover-familien – men likevel den største sjarmøren!

Og ifølge ryktene blir den også starten på en ny tidsregning.

Les også:  Disse SUVene kan du prute på

Det bør bli forbudt å bestille denne bilen i noe annet enn sterke farger ...

Ny retning

For der de fleste andre Audier er strengt pakket inn i stramme og rette linjer, er Q2 mer leken i designet.

Ifølge Audi-sjefene vi fikk snakke med under lanseringen, ligger det an til at dette skal bære bud om veien videre for Audi: Mer kreativt design og mer moro.

Q2 er således mer enn "bare" en ny modell, den er en forsmak på hva vi har i vente. Bli med på test – for her er det grunn til å glede seg!

Les også:  Lei av hytta? Kanskje du skal kjøpe brukt bobil

Det er en fryd å kjøre Audi Q2. Kjøreegenskapene er overraskende sportslige, men du får også mye komfort, takket være lang akselavstand.

Kjøreglede: 5/6

Q2 bygger på en suksessformel: Hjulene er plassert langt ut mot hjørnene og vekten er lav.

Det fungerer her også! Q2 er en svært kjøreglad, liten crossover, til tross for litt ekstra bakkeklaring.

Svingene er en fryd, og bilen sluker de med stor apetitt. Både styring og understell kan justeres, i alle fall om du krysser av for det på utstyrslista. Men selv i grunnversjonen får du en meget bra blanding av komfort og sportslighet.

Audi sier selv at denne skal gå i strupen på Mini Countryman. Og da gjelder det å ha orden på kjøregleden. Det synes vi de har lykkes godt med.

Les også:  Test Audi Q3: Liten Audi med mye godfølelse

Bagasjerommet er på 405 liter. Bakseteryggen kan enten deles 40/60 eller 20/40/20. Gulvet blir ikke helt flatt, men volumet øker til drøyt 1.000 liter.

Interiør/plass: 5/6

Interiøret er noe av det mest vellykkede vi har sett fra Audi. Og det sier ikke så rent lite! Innsiden på Q2 er langt mer ungdommelig en de fleste andre modellene, og valgmulighetene er undelige. Nesten bokstavelig talt. Det er finnes nemlig over 1 million kombinasjoner av lister, farger, stoff, skinn og belysning i interiøret, får vi opplyst! Ja, du leste riktig, 1 million der, altså!

Noe hardplast er det, men ikke så mye at du kommer til å irritere deg særlig over det.

Q2 er også tilgjengelig med de heldigitale instrumentene (Audi Virtual Cockpit), som vi har blitt vant med på større og dyrere modeller som TT, A4 og Q7. Genialt og brukervennlig.

Når det gjelder plass er det noen klare begrensninger. Vi snakker tross alt om en bil som er omtrent på størrelsen med en Audi A3.

Baksetene oppleves litt snaue for voksne over tid.

Men bagasjerommet er på hele 405 liter, som må sies å være bra. Det øker til drøyt 1.000 liter når du legger ned ryggen på baksetene.

Det er for eksempel større enn bagasjerommet på nevnte A3 og VW Golf.

Noen fullverdig familiebil er den ikke, men hvis du ikke har barnevogn klarer du deg ganske lenge med Q2.

Les også:  – Hvorfor har disse bilene nesten ikke bagasjerom?

Audi kan interiør. Det viser de her også. Det er lett å kjenne seg igjen for de som har Audi A3. Men mulighetene er nærmeste uendelige i Q2, med tanke på ulike kombinasjoner.

Motor: 5/6

Det kommer seks motoralternativer allerede fra starten av. Men enn så lenge blir det ingen ladbar hybrid. Det til tross for at den drivlinjen som brukes i A3 e-Tron burde passe perfekt også i Q2.

Foreløpig snakker vi altså diesel og bensin – tre varianter av hver.

Instegsmodellen på bensinsiden er en tresylindret 1-liter TFSI-motor på 116 hk. Den klarer 0-100 km/t på 10,7 sekunder, og fikk god omtale under lanseringen. Ikke for svak for bilen. Oppgitt forbruk er 0,49 l/mil.

Deretter kommer 1,4 og 2,0-liter på henholdsvis 150 og 190 hk.

Her med rød gjennomgangstone.

Sistnevnte har nærmest GTI-ytelser, og gjør 0-100 km/t på 6,8 sekunder.

På dieselsiden er det mer av det samme: Innstegsmodellen har 116 hk, og bruker nøyaktig samme tid som tilsvarende bensinmotor til 100 km/t.

Den oppleves dessuten meget frisk under kjøring også på motorvei. Hadde det ikke vært for alt maset om problemene med diesel, hadde vi fint kunne anbefalt denne motoren til bilen. Oppgitt forbruk her er bare 0,40 l/mil.

De større dieselmotorene er på 150 og 190 hk.

Les også:  Denne Audi-SUVen kan bli trendy

Avhengig av hvilken modell du velger, forandres fargen på stolpen. Her i "Design"-utgaven.

Design: 4/6

Audi er tydelige på hvilken rolle Q2 skal ha i sortimentet: Dette skal være familiens nye friskus og ungdommelige alibi.

Lav pris betyr også at denne skal henvende seg mot en yngre kjøpegruppe enn de andre SUVene til Audi.

Ved første øyekast er det kanskje ikke voldsomt spenstig og vågalt. Men når du kikker litt nøyere etter, finner du stadig vekk små og litt større detaljer å feste blikket på: Den fargede blokka i c-stolpen, profilene langs siden, den slakt fallende taklinjen, den nye grillen og profilene på bakluka.

Kombinert med sprekt fargevalg (du kan ikke finne på å bestille denne i grått, sølv eller sort!) blir den råtøff.

Designet kommer i tre ulike varianter: Innstegsmodellen har antrasittfarge på hjulbuer, sidelister og nedre del av støtfangere. Mens C-stolpen er samme farge som bilen.

Design har manhattangrå farge både på c-stolpen, lister og hjulbuer.

Sport innebærer at alt bortsett fra c-stolpene er lakkert i bilens farge. C-stolpen er i sølv.

Les også:  Far og sønn (18) bygget bilen på rekordtid

Prisen på Audi Q2 starter på rundt 300.000 kroner. Men med riktig utstyr og firehjulsdrift baller det fort på seg ...

Miljø/økonomi: 4/6

Innstegsprisen oppgis å være rundt 300.000 kroner. Det er jo i utgangsunktet lovende. Særlig fordi også innstegsmotorene leverer varene i forhold til bra ytelser.

For 350.000 får du også automatgir (og det tror vi mange vil ha her, tilgjengelig også på de minste motorene) og en del passende ekstrautstyr.

Men skal du ha litt større motor og quattro, bikker den fort 400.000 kroner. Og i det prissegmentet er det naturligvis en del å velge mellom.

Vi skulle veldig gjerne sett Q2 i e-tron-utgave. Men moderne diesel- og bensinmotorer er også blitt miljøvennlige.

Les også:  Luksus-SUV i mini-format

Konklusjon: 5/6

Baksetene egner seg best for to, og kan selv da bli noe snaut for voksne på lengre turer.

Her tror vi faktisk Mini kan få en litt irriterende god konkurrent. Men Audi kan også forsyne seg av andre kunder i segmentet for crossovere, takket være lav startpris og romslig bagasjerom.

Q2 er ungdommelig, og et friskt pust inn i en modellrekke som er ganske homogen og grå fra før.

Den har klassens kuleste interiør (særlig om du drar på litt i fargevalgene) og har det beste og mest brukervennlige infotainmentsystemet. Dessuten kan du få nesten alt utstyret som tidligere var forbeholdt langt dyrere modeller.

Apropos dyre modeller. Skal denne bilen bli den suksessen den fortjener, må prisene bli deretter. Det skal bli spennende å se hva Audi lander på her...

Audi Q2


Motor: 1-liter, 3 syl., bensin

Effekt: 116 hk

Forbruk: 0,49 l/mil

0-100 km/t: 10,7 sek.

Toppfart: 190 km/t

Bagasjerom: 405 liter

Lengde x Bredde x Høyde: 419 x 179 x 151 cm

Startpris: Fra ca 300.000

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus