Meny

Denne bussen skal gjøre sjåføren overflødig

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Navigerer automatisk ved hjelp av GPS.

Det japanske selskapet DeNa har utviklet en buss som kjører helt på egenhånd. Minibussen, med navnet EZ10, er helelektrisk, har en batterilevetid på ti timer og en kapasitet på tolv personer.

Med en maksfart på 40 km/t er bussen i første omgang tiltenkt lukkede områder som fabrikkanlegg, skoler og fornøyelsesparker.

Les også: Snart trenger man kanskje hverken kjøre eller parkere selv?

Tar sikkerhet på alvor

Direktør i DeNa, Hiroshi Nakajima, forsikret de som hadde møtt opp på en pressekonferanse om at sikkerheten står i høysetet når shuttlebussen slippes ut i gatene.

– Vi utfører alltid undersøkelser flere ganger for å være helt sikre på at vi unngår ulykkessituasjoner, sa Nakajima.

Uttalelsene kommer i etterkant av dødsulykken i USA forrige uke der en selvkjørende Tesla var involvert.

Del av framtidsvisjon

EZ10 er selskapets første steg i det de håper skal bli en revolusjonering av bytrafikken i landet. I framtiden planlegger de å kunne tilby blant annet selvkjørende taxier.

Mange av ideene håper NeDa vil være på plass innen startskuddet går for sommer-OL i Tokyo i 2020.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus