Far og sønn (18) bygget bilen på rekordtid

Med 700 illsinte hestekrefter til rådighet, blir det ikke snaut med røyk heller. Foto: Svidd gummi
Med 700 illsinte hestekrefter til rådighet, blir det ikke snaut med røyk heller. Foto: Svidd gummi
Artikkelen fortsetter under annonsen

Målet er proffkarriere i USA.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvert eneste år samles titusenvis av bilfrelste på Gatebiltreff. Og selv om mange forbinder arrangementet med en eneste stor fest, er det likevel bilkjøring og drifting som er i hovedsete.

Nå i helgen braker det igjen løs på Rudskogen i Rakkestad. Her skal det kjempes om viktige NM-poeng, og det er én fører som gleder seg ekstra mye til helgens NM-runde.

Andre Olsen fra Skien debuterer nemlig i den aller tøffeste klassen – med en splitter ny bil, bygget i vinter.

Startet som 14-åring

Til tross for sin unge alder, har 18-åringen allerede opparbeidet seg solid erfaring bak rattet. Andre begynte nemlig å kjøre aktivt på bane som 14-åring, og har nå to sesonger bak seg som aktiv sjåfør i den norske juniorserien for driftere.

I år tar han altså steget opp blant de store gutta, og deltar i NM i Pro, som er den tøffeste og hardeste klassen i gamet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Gatebil på Rudskogen: Motor-fest for 40.000 fans

(Saken fortsetter under)

Andre Olsen (18) startet driftingkarrieren allerede som 14-åring. I helgen debuterer han på årtes Gatebil-treff på Rudskogen, i den aller gjeveste klassen. Foto: CC
Andre Olsen (18) startet driftingkarrieren allerede som 14-åring. I helgen debuterer han på årtes Gatebil-treff på Rudskogen, i den aller gjeveste klassen. Foto: CC

Ikke akkurat 132 hk

Bilen Andre debuterer med er en helt nybygd Hyundai Veloster. Driftigbilen ble faktisk bygget helt fra bunn av på rekordraske fire måneder sist vinter. Og når målet er å legge opp breiest mulig sladd på en asfaltbane, ja da nytter det ikke med en originalmotor på 132 hk.

Under panseret på Andre sin Hyundai finner vi derimot hele 700 hk og 900 (!) Nm.

– Det har vært en krevende prosess og jeg er glad jeg har bygget noen biler før, forteller pappa Kim, som har vært med å bygge monsteret.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: BMW M2 er bygget for å spise dekk

Kan brukes over hele verden

Det er ingen tvil om at far og sønn deler en stor lidenskap for bil og motorsport.
Det er ingen tvil om at far og sønn deler en stor lidenskap for bil og motorsport.

Men selv om bilen endelig er helt ferdig, understreker far og sønn at årets sesong blir en prøve-/feile-sesong hvor utvikling og progresjon skal være i fokus.

– Målet er å komme blant topp 10 i NM Pro, og få kjørt mye på Gatebil. Det gir god kjøretrening, sier en spent far videre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ettersom bilen til Andre er bygget etter det internasjonale bilsportforbundets regler (FIA), kan den brukes over hele verden i driftingkonkurranser.

Les også: Statens vegvesen besøker Gatebil

Satser på proffkarriere i USA

Det er nettopp kjøring i utlandet som ligger i planene til far og sønn Olsen. Første mål er å vinne NM i Pro, gjerne i 2017. Men deretter er det profesjonell kjøring i USA som er målet.

Her har vi allerede et norsk talent som har gjort braksuksess, nemlig Fredric Aasbø fra Ski, som ble verdensmester i fjor.

Men aller først venter altså helgens NM-runde på Rudskogen. Og med en splitter ny bil, bygd på rekordtid, er det ingen tvil om at 18-åringen virkelig satser tungt på motorsporten.

– Vi får god støtte av familien og de er vant til at praten går rundt bil og beslektede aktiviteter, avslutter Andre.

Det er virkelig ikke mange 18-åringer som deltar i NM i Pro, som er den råeste klassen i drifting her hjemme. Foto: Moldestad Photography
Det er virkelig ikke mange 18-åringer som deltar i NM i Pro, som er den råeste klassen i drifting her hjemme. Foto: Moldestad Photography

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no