Se hva de holder på med i Norge
Denne SUV-en forventes å bli en bestselger.
Broom har blitt kontaktet av flere observante lesere fra Møre og Romsdal i det siste, der Skoda er på plass for å teste en svært interessant, ny modell: Deres første skikkelige SUV: Kodiaq.
Den kommer på markedet i begynnelsen av 2017 og er ikke vist til publikum enda. Den er derfor godt dekket av kamuflasjefolie under testoppholdet i Norge, for å ikke avsløre hvordan den ser ut.
– Da vi møtte den på veien, var det også med en følgebil som forsøkte å «skjule» den maskerte bilen, forteller Elin Bortne.
Men hun fikk knipset noen bilder av den likevel.
Det samme gjorde kompisene Ruben Gimmestad og Martin Vik.
Les også: Nå er det snart klart for SUV fra Skoda
Klasseledende
Den 4,7 meter lange SUV-en er en allrounder som skal by på det største bagasjerommet i klassen med 680 liter og opptil 2.065 liter med nedfelte seter.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDet er også mulighet for en tredje seterad og en rekke praktiske løsninger slik vi er vant med fra Skoda.
Avansert teknikk
Det endelige designet er ikke vist offentlig enda. Men undertegnede var på plass på bilmessen i Geneve tidligere i år, og fikk et inntrykk av hva vi har i vente. Det så lovende ut!
Til høsten kommer Skoda til å vise den for første gang under bilmessen i Paris. Da er vi på plass og kommer til å holde leserne oppdatert.
Skoda hevder også at Kodiaq skal være klasseledende på infotainment-systemer. Toppversjonene Columbus og Amundsen, som har en rekke funksjoner som styres fra touchskjermene, kommer med mulighet for Wi-Fi-hotspot, og Columbus-systemet kan også leveres med en LTE-modul som sikrer lynraskt internett i bilen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Dette har ikke Skoda gjort før
(Saken fortsetter under)
Gjør rygging til en lek
Kodiaq vil dessuten få en rekke nye assistentsystemer som skal gjøre bilturen sikrere og mer komfortabel.
Artikkelen fortsetter under annonsenArea View-kameraene er nytt for Skoda og gjør at du kan se hele bilens nære omgivelser på skjermen.
Tow Assist-systemet hjelper deg også å rygge med tilhenger. Parkeringssensoren med bremsefunksjon er også ny, og gjør at bilen bremser automatisk når den oppdager en hindring.
Les også: Skoda Yeti - liten, smart og litt glemt
Fem motorer
Når bilen kommer på markedet vil det være fem forskjellige motorer å velge mellom: To TDI dieselmotorer og tre TSI bensinmotorer.
Den kraftigste bensinmotoren er en 2,0 TSI som yter 180 hester.
Bilen leveres med manuell girkasse og en automatisk DSG-girkasse. Både forhjuls- og firehjulsdrevne varianter vil være tilgjengelig.
(Saken fortsetter under)
Les også:
Pris
Ved kjøring i tøft terreng vil en egen offroad-modus sørge for at alle de relevante systemene justerer seg automatisk til offroad-kjøring.
Artikkelen fortsetter under annonsenPrisene er naturligvis ikke klare enda. Men i kjent Skoda-stil bør det være naturlig å forvente seg at disse blir svært konkurransedyktige.
– Vi ser frem til lanseringen av Skodas inntreden i segmentet for store SUV-er. Vi er overbevist om at dette er en bil som vil passe det norske markedet utmerket, sier Skoda-direktør Kai Robert Solheim.
Les også: Denne ser ganske uskyldig ut – det er den IKKE!
Saken ble opprinnelig publisert på Broom.no