Meny

Denne bilen ble aldri solgt da den var ny

Dette er utstillings-bilen som ingen ville kjøpe. Faksimile fra finn.no

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nå har den stått på låven i 50 år.

Nederlandske Daf (van Doorne's Automobiel Fabrieken) laget sin første bil i 1958.

I dag kan de synes både små og rare, men Daf hadde absolutt en viss suksess med bilene sine. Vi må huske på at konkurrenter på den tiden var Renault Dauphine, og senere Renault 4, Citroën 2CV og Mini, for å nevne noen.

Men for eksemplaret du ser på disse bilene uteble den helt store suksessen. Det må man kunne si, uten å ta munnen for full.

God start på livet

Det til tross for at den startet sitt bil-liv i 1962 på en ganske grei måte. Den var nemlig utstillingsbil hos en forhandler i Lofoten.

Det er ikke alle biler forunt å stå skinnende blank og nypolert og få beundrende blikk i et butikklokale.

Men der slutter også glamouren for den lille, sjarmerende bilen. Hvorfor vet vi ikke, men det kom aldri noen og ville kjøpe bilen, som på grunn av sin spesielle giranordning går like fort bakover som fremover.

Les også:   Sjekk ut Ulfs Daf 66 her

Unikt lav kilometerstand

Ettersom bilen ikke ble solgt, havnet den på en låve. For å gjøre en lang historie kort. Der sto den for inntil fire år siden. Urørt, bortgjemt og glemt. I 50 år!

DAF-en har aldri vært registrert eller gått på norske veier. Kilometerstanden er smått utrolige 1.283 kilometer, siden den var ny i 1962.

Nå gjør nåværende eier et nytt forsøkt på å selge den sjarmerende hollenderen i Lofoten. Så får vi se om noen napper denne gangen.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Utropsprisen er hyggelig 6.000 kroner og det kan da ikke være ille for en «ny» bil med en helt unik historie i bagasjerommet.

Les også:   Ville ikke selge unik bil - fortiden var for grusom

(Saken fortsetter under)

Bilen har aldri vært registrert. Det er kanskje på tide at noen forbarmer seg over den nå? Faksimile fra finn.no

Rust-jobb må påregnes

Nå er det vel heller ikke til å stikke under en førerstol at årene på låven har satt sine spor. Luft med høyt saltinnhold over 50 år gjør noe med metall.

Så noe rustjobb må nok påregnes. Innvendig skal bilen være som ny ifølge selger. Motoren på 750 kubikk og rundt 30 hk, både starter og går som ei kule. Igjen ifølge selgeren som vi ikke lyktes å komme i kontakt med.

Bilen skal bort i løpet av sommeren da den nå står i veien. Eventuelt kan den den byttes mot en gammel motorsykkel.

Daf Daffodil i denne utgaven ble produsert mellom 1961 og 1963. Etter det fikk den en oppgradering og ble produsert videre frem til 1967. Da ble den erstattet av Daf 66. Foruten det hollandske hjemmemarkedet var Tyskland et land hvor den også solgte bra. Men også her hjemme gikk det en del Daf tidlig på 70-tallet.

Les også:   Norsk låvefunn vakte oppsikt i USA

(Saken fortsetter under)

Brosjyrebilde fra Daf den gang bilen var ny.

Overtatt av Volvo

Daf var en liten produsent og hadde hverken evnene eller midlene til å følge med i tiden og å utvikle nye, moderne og attraktive modeller. Det hele endte med at Volvo tok over restene i 1975. Heller ikke med Volvo-logo ble bilene noen stor suksess. Så i 1978 ga Volvo opp, og la ned produksjonen.

Men en ting skal Daf ha. Girsystemet de lanserte under navnet Variomatic lever videre i beste velgående. I alle fall nesten og noe modifisert.

Daf var den første bilen med «kontinuerlig variabel transmisjon». I dag forkortet til CVT, som betyr akkurat det samme. Og som betydelige bilmerker som Lexus, Toyota og Subaru bruker i flere av sine modeller.

Vi håper uansett at noen forbarmer seg over og kjøper bilen denne gangen. Det fortjener den etter 50 års venting!

Les også:

Saken ble opprinnelig publisert på Broom.no

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus