Meny

Bilferie? Da må du huske å sjekke dette først!

Bilferie er en populær aktivitet blant nordmenn. Det kan være både en rimelig og morsom løsning på ferien. Men det blir ikke noe hyggelig hvis bilen får problemer underveis. Særlig er det viktig å ta en sjekk av motoren før avreise. Illustrasjonsfoto
Bilferie er en populær aktivitet blant nordmenn. Det kan være både en rimelig og morsom løsning på ferien. Men det blir ikke noe hyggelig hvis bilen får problemer underveis. Særlig er det viktig å ta en sjekk av motoren før avreise. Illustrasjonsfoto

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dieselbiler er ekstra utsatt.

Akkurat nå er det tusenvis av nordmenn som gjør seg klare for å sette i gang med årets bilferie. For noen er det årets høydepunkt, og forventningene er store.

Men det gjelder å sørge for at bilen er klar for det som skal skje.

En bil som har kjørt rolig rundt på norske veier i lang tid, kan fort begynne å slite i høy hastighet på utenlandske motorveier. Særlig dieselbiler kan få motorproblemer.

Les også:   Derfor får mange biltrøbbel i ferien

Varsellampe i 150 km/t

– Ved småkjøring med mye start og stopp, oppstår det avleiringer i motoren og eksossystemet. Partikkelfilteret, som skal forhindre at sot og partikler kommer ut, blir tett, og bilen forurenser på et vis seg selv, sier Terje Tjelland i Relekta, som leverer reparasjons- og vedlikeholdsprodukter til verksteder og industribedrifter.

Hvis varsellampen lyser når du ligger i 150 kilometer i timen på autobahn, er ikke det noen god start på ferien.

– Det er ikke lov å stoppe langs de store motorveiene i utlandet, så da er det bare å krysse fingrene for at bilen holder til nærmeste verksted, sier Tjelland.

Les også:  Bilferie: Topp fire veier i Europa DU få kjørt på

Sjekk før du drar

For å unngå at bilen stanser på motorveien, anbefaler han en kontroll av motoren før avreise fra Norge.

– Be verkstedet rense dieselpartikkelfilteret, skifte olje og eventuelt gjøre en innvendig motorrens. Da er det mindre fare for at du får problemer når du får bilen opp i skikkelig fart, sier han.

Alle dieselbiler som er laget etter 2007 er utstyrt med et dieselpartikkelfilter (DPF). Så lenge bilen innimellom kjøres i høyere hastighet over tid, vil partikkelfilteret oppnå høy nok temperatur til at sot og avleiringer brenner bort og filteret holder seg selv rent.

– Men når bilen kun brukes til småkjøring, klarer ikke motoren å bli kvitt rusket og rasket. Avleiring som dannes i motoren kan hindre bevegelsen i stempelringene, eller andre motordeler. Hele systemet vil arbeide tyngre og tyngre og til slutt stanse, sier han.

Les også:   Derfor bør du prøve bobilferie

Mister ferie

Før sommerferien får Etterstad Bilverksted i Oslo inn drøyt ti biler i uka som skal få renset DPF-filter og gjennomført en motorrens.

– Ved å blåse kjemikalier i skumform inn i partikkelfilteret, presses avleiringer og annet slam ut av filteret. I tillegg renser vi motoren ved å tilsette en type oljerens. Vi lar motoren gå i 10-20 minutter før den slås av. Oljen tappes ut, oljefilteret byttes og det tilsettes ny olje, sier daglig leder Jonas Elmas på Etterstad Bilverksted.

Han forteller at motoren går jevnere og bruker mindre drivstoff etter denne behandlingen.

Les også:   Bli med på Autobahn – i 359 km/t

Koster 3-4.000 kroner

Kontroll av motoren med innvendig motorrens, oljeskift og rens av PDF-filter, koster fra tre til fire tusen kroner på et verksted.

– Får du motorstopp i utlandet og må få bilen på service der, kan det fort bli dyrere, og man mister verdifull ferietid, sier Terje Tjelland i Relekta.

Les også: 

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus