Meny

Test: Mazda MX-5 1,5 Sport, 2016

Gir kjøreglede som en Porsche

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Du trenger ikke se deg rundt. Skal du bruke drøyt 300 000 kroner på ny sportsbil, er Mazda MX-5 det soleklare valget.

Kort sagt:

+ Kjøreegenskaper

+ Artig motor

+ Sporty design

+ Mye for pengene

+ Godt utstyrt

- Trang for folk over 185 centimeter

- Plystrelyd i vifteanlegget

- Høylytte vindusvisker-motorer

«Solgt» var dommen etter at vi kjørte nye Mazda MX-5 på lansering i Frankrike for cirka et år siden. Nå har vi endelig kjørt morobilen på test her hjemme – i begge motorversjoner.

La oss bare si det med en gang; vi er fortsatt solgt.

Høy, tung mann. Lav, lett bil. Det ser kanskje litt rart ut når en som meg kler på seg en Mazda MX-5. Har du sett konkurransene der de stapper flest mulig folk inn i en bil? Det føles litt sånn når mine 192 centimeter skal inn og ned i MX-5.

Men så sitter jeg der, dypt nede i gode sportsstoler fra Recaro, helt nede på bakken. Gokartfølelsen er påtrengende. Skoda Octavia-en ved siden av ruver i været som en to etasjers buss.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

RASK NOK: Den lille 1,5-literen er skikkelig på hugget. 0-100 km/t tar åtte sekunder, men det føles uten tvil kjappere takket være lav sittestilling og flott eksoslyd. Foto: Petter Handeland
RASK NOK: Den lille 1,5-literen er skikkelig på hugget. 0-100 km/t tar åtte sekunder, men det føles uten tvil kjappere takket være lav sittestilling og flott eksoslyd. Foto: Petter Handeland



Makeløse kjøreegenskaper

Med et enkelt håndgrep vippes taket av. Inn med klutsjen og et trykk på startknappen vekker motoren til livet. Morgengruff blåses ut med hes tone gjennom de doble enderørene like bak meg. Fin lyd, og ikke minst; en god start!

Det er ikke store håndbevegelsen som skal til for å sette bilen i gir. Sjaltebevegelsen er typisk MX-5 veldig kort og presis. Akkurat som vi vil ha det.

Følelsen med underlaget, responsen i motor, gir, styring, ratt og pedaler er helt fantastisk, og den er der fra første meter. Før jeg er ute av parkeringshuset vet jeg med hundre prosent sikkerhet at også dette blir nok en herlig kjøretur.

Opplevelsen kan best beskrives som å være med i et bilspill. Det finnes ikke maken. Ikke i denne prisklassen. Ikke før Fiat lanserer sin versjon av MX-5, Fiat 124 Spider, som har den ene tingen i nnstegsmodellen i MX-5-sammenheng kanskje mangler, nemlig turbo.

Jeg skriver kanskje, og mener kanskje. Bilen jeg sitter i er nemlig innstegsmodell. Den har en firesylindret 1,5-liters bensinmotor UTEN turbo, og yter beskjedne 131 hestekrefter og 150 Newtonmeter.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)


PÅ SKINNER: God balanse og utrolig respons sikrer kjøreegenskaper i toppklasse. Å kjøre MX-5 er som å være med i et bilspill, selv om du bare skal en liten tur i butikken. Foto: Petter Handeland
PÅ SKINNER: God balanse og utrolig respons sikrer kjøreegenskaper i toppklasse. Å kjøre MX-5 er som å være med i et bilspill, selv om du bare skal en liten tur i butikken. Foto: Petter Handeland

En liten, men fantastisk motor

Til sammenligning tar Fiat ut 140 hestekrefter og 240 Newtonmeter av dere 1,4-turbo i 124 Spider. Men den har litt større overheng foran og bak, og veier 50 kilo mer.

Vekt er vesentlig i en bil som dette. Mazdaingeniørene har slanket bort 100 kilo fra forrige generasjon MX-5. Før jeg dumpet ned i setet, veide den lille roadsteren kun 975 kilo.

975 kilo gjør noe med en bil. Til tross for normale støtdempere og fjæring, samt dekk i dimensjonen 205/50R16, biter MX-5 virkelig fra seg på svingete vei. Fantastisk balanse og herlig styre- og pedalfølelse, gjør deg til en bedre sjåfør. Her vil alle føle seg som en kjøregud.

Tilbake til motoren, som jeg må si overrasker stort. Ja, den mangler kanskje litt av dreiemomentet som toliteren har, men den biter godt fra seg på høyt turtall og har et herlig snerr opp mot turtallsperren på 7500 omdreininger.

Den trives best der svingene kommer tett. Gjerne så krappe som mulig, og med korte rettstrekker imellom. Under slike forhold skal du jaggu stille til start med en rask bil for å holde følge. Og skulle du ha en raskere bil, skal jeg vedde på at du ikke har det like gøy som det jeg har i MX-5. Fartsfølelsen du får i denne bilen er bare helt utrolig!

Les også: En sportsbil-suksess uten sidestykke

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

GODT UTSTYR: MX-5 er godt utstyrt allerede i grunnversjon. Likevel anbefaler vi alle å velge sportspakken til 15 000 kroner. Da får du en veldig godt utstyrt roadster til en rimelig penge Foto: Petter Handeland
GODT UTSTYR: MX-5 er godt utstyrt allerede i grunnversjon. Likevel anbefaler vi alle å velge sportspakken til 15 000 kroner. Da får du en veldig godt utstyrt roadster til en rimelig penge Foto: Petter Handeland

Les også: Disse bilene er enklest å stjele

Gå for Sport

En annen ting som er utrolig, er prislappen på 306 900 kroner. Det samme er prisen på ekstrautstyr. MX-5 er godt utstyrt allerede som basismodell, men vi vil anbefale å gå for Sport-utstyrsnivå og legge til ytterligere 15 000 kroner for den såkalte sportspakken.

I den får du sportsseter fra Recaro, aktive kurvelys og aktivt sikkerhetsutstyr som blindsoneovervåking og overvåking av kryssende trafikk ved rygging. Du får også oppgradert stereoanlegg fra Bose med integrerte høyttalere i nakkestøtten, nøkkelfri adgang og start og automatiske fjernlys.

Spesifikasjoner

ProdusentMazda
Pris322 200 kroner

Konklusjon

Er du på jakt etter mest mulig kjøreglede for pengene, er Mazda MX-5 det soleklare valget. Legger du til 40 000 kroner får du toliteren med 160 hestekrefter, litt grommere hjuloppheng og 17-toms hjul. Den er etter vår mening verdt merprisen, uten at det betyr at ikke MX-5 1,5 Sport er en fantastisk morsom bil, for det er den virkelig!

Terningkast: 6

Saken er først publisert på Klikk.no

Les også:

Over toppen fra Mercedes

Nå er den blitt fin å se på også

Se den tøffe hyllesten av legendarisk BMW

Motor

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus