Meny

– Mange av oss er oppvokst med en slik mellom beina

Denne boka handler om et framkomstmiddel svært mange nordmenn har et forhold til.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bokanmeldelse: Nostalgi, mimring og et norsk industrieventyr fra en ikke altfor fjern fortid.

Ingen norskproduserte framkomstmidler har betydd så mye for så mange som da Tempo ble lansert – enten man var «eksosrype» bakpå en Tempo Standard på 50-tallet, man var bud og leverte varer med en trehjuling med plan på 60-tallet eller om man trengte et billig og enkelt framkomstmiddel på 70-tallet.

For oss som var tenåringer på 70-/80-tallet var ofte nettopp en Tempo ofte første møte med motorisert ferdsel i egen regi. Ofte med godt brukte eksemplarer.

Er man oppvokst som tenåring på 70 og 80 tallet har man neppe unngått Tempo Corvette. Faksimile fra Den Store Tempoboken.

Svart skinnjakke med pluggnøkkel i innerlomma

Totaktsolje fra Norol, halvhjelm fra Tommy, svart skinnjakke med rødt for fra Petroff som luktet bensin og som hadde pluggnøkkel i innerlomma – i fall man fikk perle på pluggen (hvilket man gjorde stadig vekk) – var standard utrustingen.

De tøffeste kjørte Panter 50, vi andre måtte nøye oss med Corvette.

Enten du tilhører den ene eller andre gruppen, vil du trolig finne fornøyelig mimrestoff i «Den store Tempoboken», som nylig ble lansert. Den er ført i pennen av Svein Hauge og utgitt på Familieforlaget.

Den store Tempoboken tar for seg en viktig del av Norsk transportkultur fra en ikke så altfor fjern fortid. Samtidig gir den et innblikk i viktig norsk industrihistorie i etterkrigstiden.

Slik er det å være sjefmekaniker på Il Tempo Gigante

Boken inneholder en del nostalgiske hverdagsbilder fra den gang da... Faksimile fra Den Store Tempoboken

Både med pedaler og motor

Men det startet strengt tatt før krigen. Nærmere bestemt i Sandnes, og Gründeren Jonas Øglænd. Ja, han som også er kjent for tråsykler, med merker som DBS, Trygg osv.

Men denne 332-siders- og rikt illustrerte boken tar i all hovedsak for seg de motoriserte tohjulingene.

Den tykke boken er mer et oppslagsverk, enn en biografi. Man får vite det man må og bør om den spennende industrihistorien, uten at det dra ut i det langdryge.

Dessuten får man vite alt – og da mener vi absolutt alt – om alle produserte tempomodeller som er produsert. Det er ikke så rent få.

Alle er avbildet sammen med en mengde data og spesifikasjoner helt ned til detaljnivå. Her får du vite hvor mange watt baklys pæra er, diameteren på bremsetromler og tykkelsen på eikene i hjulene.

Gjerrig svenske gikk på kjempesmell

Boken er stor, tung og innholder mange bilder. Faksimile fra Den Store Tempoboken.

Nostalgi på høyt nivå

Det hele er krydret med en del gamle, nostalgiske bilder, akkurat som forventet. Alt annet hadde vært nedtur ...

Boka er i A4-fomat, tung og god å holde i. Papirkvaliteten er ikke den aller, aller beste, men mer enn god nok selv om den ikke er glanset.

Bokens generelle lay out er også type enkel og ikke veldig påkostet, men det duger. Dette er ikke nødvendigvis noen "coffee table"-bok, men kanskje mest en bok for de med fastnøkler og pipesett i garasjen og møkk under neglene.

Men også for andre som er interessert i en morsom, viktig bit norsk industrihistorie som vi ikke bør glemme.

Permene ser ikke bare påklistret ut. De er det. Og det ser litt billig ut.

Men det hele reddes i land av en delikat og fin forside, som med en gang får deg til å sette over kaffen, finne fram litt sjokolade, spenne av deg tøflene og innta godstolen for en time eller to med mimring og nostalgi på høyt nivå.

Sven Hauge har gjort både en grundig og viktig jobb med denne boken, som er et "must" for alle som en gang her eid en Tempo eller har planer om å skaffe seg en.

Det blir terningkast fem fra Broom-redaksjonen.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus