Meny

Elbilsalget går tilbake

En Nissan Leaf og en Buddy elbil kjører i kollektivfeltet på Mosseveien E18. Foto: Erlend Aas (NTB scanpix)
En Nissan Leaf og en Buddy elbil kjører i kollektivfeltet på Mosseveien E18. Foto: Erlend Aas (NTB scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Utvalget av elbiler har aldri vært større enn i dag. Likevel er salgsstatistikken preget av at det er en stund siden forrige modell ble lansert.

Av de 77.749 personbilene som ble registrert i første halvår, utgjorde elbiler utgjorde hele 11.744. Det ga en markedsandel på 15,1 prosent, noe som er en nedgang fra fjorårets 18,4.

– Etter flere år med fantastisk vekst ser vi nå at elbilsalget går tilbake, samtidig som politikerne setter nye, ambisiøse mål om utslippskutt fra trafikken. Norge skal halvere utslippene fra transportsektoren innen 2030. Da må overgangen til nullutslippsbiler gå mye raskere, forteller generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening i en pressemelding.

Les også:   SUV-favoritter kommer som elbil

Bu mener det er avgjørende at politikerne ikke skaper usikkerhet rundt elbilfordelene.

– De må bestå inntil elbilene er konkurransedyktige uten. Vi venter også på nye modeller med mer rekkevidde - særlig fra neste år, sier Bu.

Nytt av året er at de ladbare hybridene plasserer seg svært tett på elbilene i statistikken, med 10.338 registreringer. Dette utgjør 13,3 prosent av markedet. I fjor på samme tid var antallet 3.325. Hovedårsaken skal ifølge Bu være å finne i et stadig voksende modellutvalg.

– Det er bra at den ladbare andelen av nye personbiler er økende totalt sett. Nesten tre av ti nye biler i første halvår går helt eller delvis på strøm, sier Bu.
På samme tid i fjor var den ladbare andelen 23 prosent, mens den i år ligger på 28,4 prosent.

Les også:

Nå kan London-taxien komme til Oslo - som elbil

Dette er verdens mest solgte elbil

Her har de laget sin helt egen Tesla

Motor

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus