Meny

Over toppen fra Mercedes

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Aldri før har Mercedes brukt så mye motorsport-teknologi i en bil for gata. Resultatet er hårreisende!

Mercedes er i vinden om dagen og lanserer den ene gromme bilen etter den andre. SÅ sent som i fjor toppet de det hele med Porsche 911-konkurrenten AMG-GT , som i GT S-versjon etter manges mening er den råeste bilen fra merket så langt. Råere enn SLR McLaren og SLS AMG.

Mercedes-AMG hviler ikke på laubærene av den grunn. Nå kommer en enda råere versjon av AMG-GT. GT S har blitt til GT R, noe som innebærer mer kraft, heftigere ytelser og enda kvassere kjøreegenskaper.

Mercedes sier selv at de aldri før har pakket så mye motorsportteknologi inn i en bil for gatebruk. Og vi tror de så gjerne. AMG-GT R er utviklet i «Det grønne helvete», bedre kjent som Nürburgring Nordsleife i Tyskland, kanskje verdens mest krevende bane.

Valg av farge er således ikke tilfeldig; «AMG green hell mango».

Les også:   Storselgeren Mercedes C-klasse kommer nå i cabriolet-utgave

Superbilytelser

Det mangler ikke på motorkraft i den 510 hestekrefter sterke AMG-GT S. Likevel henter Mercedes-AMG ut ytterligere 75 hestekrefter 50 newtonmeter i AMG-GT R.

Resultatet er 585 hestekrefter og 700 Newtonmeter, noe som sender det grønne fartsvidunderet fra 0-100 km/t på kun 3,6 sekunder og opp til en toppfart på 318 km/t.

Les også:   Nå blir alle bilene til Mercedes elektriske

(Artikkelen fortsetter under)

Mer kraft, heftigere ytelser og enda kvassere kjøreegenskaper. HIls på nye AMG-GT R, det råeste fra Mercedes hittil. Foto: Mercedes
Mer kraft, heftigere ytelser og enda kvassere kjøreegenskaper. HIls på nye AMG-GT R, det råeste fra Mercedes hittil. Foto: Mercedes

Racerbil for veien

Bredere skjermer og økt sporvidde, samt et helt nytt understellsoppsett med blant annet justerbar coilover-fjæring, bakhjulsstyring og lettvekts-hjul skal gjøre AMG-GT R kapabel til å ta svinger i enorm hastighet.

Ingeniørene hos Mercedes-AMG har lagt ned utallige timer i vindtunnel, hvor de har optimalisert bilens aerodynamikk og marktrykk ved hjelp av aktive elementer i fronten og dobbel diffusor bak.

Kontakten med underlaget sikres ved hjelp av 20-toms smidde lettvektsfelger kledd med Michelin Pilot Sport Cup-dekk i dimensjonen 275/35ZR19 foran og 325/30ZR20 bak.

Skikkelige lisser til en skikkelig racerbil, der altså. Vi anbefaler en runde i bildegalleriet i toppen av artikkelen.

Les også:

Denne SUV-en øker din posørstatus

Slik parkerer Mercedes-nyheten helt av seg selv

Slik skal nytt luksusmerke lokke kundene

Saken er opprinnelig publisert på klikk.no

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus